AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.383

Köpråd E90/E91 325d E90?

Mi
5
Mikhael
Ska köpa min första BMW :)
Det står mellan 325d 08-10
Eller en 120-123d helst coupe.
Hej är helt ny på forumet :)
Ska köpa mitt livs första BMW :)
Efter ha kört volvo o toyota i över 10år.
Tänkte köpt en 120d eller 123d men har läst många skräckhistorier om motorer som rasar o slappa kammkedjor o (flapps ?) som går av o leder till motorras.Då jag är underbensamputerad o förtidspensionär :/ så behöver jag en driftsäker bil utan otrevliga överraskningar.För har ju en del krav på mina bilar såsom bra klipp i maskinen/Driftsäker/bränslesnål/o givetvis ska den vara rolig o köra :)Så har väl mer eller mindre bestämt mig för o köpa en 325 E90 (197HK)O skaffa nån rolig programvara o rensa partikelfiltret :)
Har hittat riktigt roliga programvaror vtech steg 2=290hk 600nm vet att dom har erkänt bra programvaror till BMW.Det stora minuset är ju tyvärr priset :/
TM Chiptuning steg 3 ger 290hk 616nm o där har jag programmerat alla mina volvo bilar :) Min senaste en v70n 06a d5 programvaran gav 235hk och 508nm + att dom rensade partikelfiltret så det gav väl nån extra hk till :) o allt detta till en kostnad av 6000kr :) Tvivlar inte på deras effektsiffror då dom har bromsbänk. Då mäter dom effekten både före o efter chippningen.Är det någon här som har chippat sin BMW hos Tmc ? Väldigt tacksam för så mycket hjälp som möjligt. Har hittat 2 bilar jag är väldigt intrsserad av :)
Länk
Länk . Den bilen på sista länken har jag nästan bestämt mig för.
Tack på förhand för hjälpen o råden.TREVLIG HELG MVH MICKE
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bilen i andra länken är en -09 och facelift, inte en -08, bara så du vet.

Min farsa hade en sån tidigare, en trevlig bil på alla sätt och vis och han gillade verkligen dieselsexan.
Om valet står mellan dessa bilar hade jag solklart valt den 2:a.

Som sagt en -09 med mycket bättre utrustning och utan eftermonterad "styling".

Hela listan:
Länk
Mi
5
Mikhael
OK. Verkar vara ett väldigt bra pris på den.
Så slår nog till på den :)
tr
210
tremolo
535d E60 -07
Tycker du gör ett bra val. Dieselsexor är trevliga. Nu har jag inte ägt någon dieselfyra, men så fort jag kör en sån tycker jag att det är betydligt knackigare och mer vibrationer.

Bara som tips, tänk på att driftsäkerheten kanske inte blir lika hög om du har så pass mycket vrid i motorn så det går över automatlådans tolerans.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Bil2 är ett givet köp av de två.

Bil 1 är dyr, har gått långt och är dåligt utrustad.

-------
//Lövet
ni
92
nilpanil
530xd M Touring -15
325da Touring -09 (såld)
325i MTech 2 -89 (såld)
Jag skulle definitivt valt LCI bilen, men du skall chippa en 325d är nog manuell att föredra. Vridmomentet med vtech ligger högt i förhållande till vad automatlådan i 325d är specad för. Vet att det finns ett antal på forumet som har vtech och 325d automat som inte har haft problem. Men om du skall chippa och vill ha automat skulle jag valt en 330d LCI då den automaten tål mer. Sen vet jag inte om detta ligger inom din budget, men det hade jag gjort.
16.554
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Maxvrid för aut.lådan i x25d är 440nm. Ingen bra idé att chippa...

-------
//Lövet
Mi
5
Mikhael
Hej tack för alla svar :) Det blir nog den faceliftade. Tyvärr så räcker inte pengarna till en 330d :( då jag tyvärr måste tänka på skattekostnader mm :/
Köper helst en automat då jag har amputerat underben o det e jävligt gott kunna plocka av protesen vid långkörningar. MVH Micke
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Jag kör med TMChiptuning programvara o det funkar klockrent.
Arbetsmoralen och nogrannheten är väldigt hög hos tyskarna så varför skulle jag gå till en svensk o betala ockerpris?

Th
696
TheBear89
320i -01 (E46)
320Ci -01 (E46)
325xi -02 (E46)
X5 40d -13 (E70)
mr.ozz: När du skriver "svensk o betala ockerpriser" så blev jag genast nyfiken på hur mycket "TMChiptuning" tar betalt. På hemsidan står det bara "På begäran". Hur mycket har du betalt? =)

Mvh,
Björn
mr
190
mr.ozz
330d M Touring -06
Eibach sportchassi
Ecotune decat downpipe
TM chiptuning mapp

120d -05
ProMotech box

Renault Trafic -08
Kolla första inlägget i tråden så får du en fingervisning..
Vtech tar över dubbla priset för samma jobb!
Mi
5
Mikhael
Hej ja Tm Chiptuning e grymt duktiga o har en grym service :) jag chippade min första bil hos dom 2008. Så Tmc rekommenderas verkligen. Dock har jag aldrig haft nån BMW. Så det va kul o höra att dom är lika duktiga på o trimma BMW :) Tmc har ju återförsäljare i hela världen men man vill ju alltid ha den bästa mappen :)
Cl
217
Cliff Barnes
320d Touring -10
Angående chippning och hållbarhet kan man ju bara helt kort reflektera kring varför BMW väljer att byta komponenter till motorns kylning och / eller automatlåda när man köper ett powerkit som höjer effekten på 320d från 177 till 197 hk. Det är ju ändå en rätt blygsam effekthöjning.

Hur många trimfirmor gör alltid motsvarande modifieringar i samband med montering av deras trim på t.ex 320d? Försvinnande få skulle jag säga. Och därmed ett skäl till varför jag aldrig skulle köpa en trimmad bil.
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
Solklart länk nr 2. Rätt utrustning, färre mil, facelift och fin lack space grå.
Mi
5
Mikhael
Ska åka o kolla på den på i veckan :)
Blir lite orolig om det inte går o vässa den :(
För mig räcker inte 197hk :/
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.