AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.965

Lat besiktningsman eller ändrade rutiner?

Besiktigade mina ena E36 igår. Gick smärtfritt som väntat. MEN när teknikern kollade avgasvärdena så kollade han bara på tomgång, värdena var: CO=0,HC=10, Lambda låg på 1.01 på tomgång. Jag frågade om han inte skulle kolla vid 2500 varv? Då blev svaret: Behövs inte när det ser så här bra ut...
Kan inte tänka mig att man skippat kontrollmätningen vid 2500 varv (där Lambda samt CO2500 mäts), eller har man det? Fanns ingen anledning för mig att tjaffsa med honom om detta, är tämligen säker på att värdena hade varit (är) kalas vid 2500 varv, men ändå...
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, det är faktiskt tvärtom.

Om bilen kontrolleras via OBD-II så utför man inte avgasmätning (CO och HC) vid tomgång, man gör endast avgasmätning (CO2500 och LAMBDA) vid förhöjt tomgångsvarvtal (2500 rpm).

När är din bil tagen i bruk?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tillägg för att få med alla detaljer.

Ovanstående "regel" beslutades den 6:e april 2011 och finns att läsa i Transportstyrelsens författningssamling (TSFS 2011:40).

Notera att om de via OBD-II avläsningen ser att samtliga självtester (readiness codes) inte genomförts ska även mätning vid tomgång utföras.
Bilen är som sagt en E36, tillverkad 1998, "uttagen" augusti 1998. Den där OBD2 kontrollen görs väl bara på bilar från o med årsmodell 2002 har jag för mig? Förra året så mätte man "som vanligt", så det lutar åt lat tekniker, eller bara allmänt begeistrad av bilens skick kanske*haha*?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, då görs ingen miljökontroll via OBD II uttaget på din bil.

Nej, huruvida det skall göras kontroll via OBD II eller inte har ingen som helst koppling till bilens årsmodell.

Det som avgör är när bilen är TAGEN I BRUK.

I TSFS 2010:84 är det angivet att för bensindriva bilar på 3500 kg och under så skall miljökontrol via OBD II utföras för alla bilar tagna i bruk 2002-01-01 eller därefter.

Ja, besiktningsteknikern ville nog bara hem den där dagen :-)

Eller så är en ny lagändring på gång som säger att "miljökontroll slopas för roliga, spännande eller underhållande bilmodeller och blir således endast frivilligt att utföra" :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.