|
|
|
|---|---|
|
Har en bmw e30 cab 1991 donator. Bilen är en bmw 530 2002års modell motorn är redan uttagen på pall. Jag söker någon nära Stockholm som kan göra motor. Bytet åt mig. Skicka email mry.i@hotmail.com | |
|
Hur har du tänkt detta ? Ska du i med en 530motor -02 i en E30 cab ? Det är nog inte bara att skruva dit och åka , det är ju inte alls samma motortyp och således inte samma fästen , boxar eller låda något alls.. Är bara nyfiken på hur du har tänkt att lösa detta.. |
|
| Joo det är bara byta låda o modifiera efter 530 motor nån som kan,kan höra av,sig :-) | |
| nån som vill göra det | |
|
Nja, nått bara modifiera lite är det inte. M54 har ett rätt komplext elsystem med e-gas och stöldskydd som måste följa med motorn om du inte fixat ombyggnadsgrejer för det och då hade du nog inte ställt frågan här. Att få snurr på en äldre M50 är en klart enklare sak. //Magnus |
|
|
Allt är ju relativt bmw330xd.. Vad jag har sett på min motor så är det ju inte bara att stoppa i o koppla friskt o köra. Hade du sagt att du skulle ha en Volvo b20 så hade det nog varit så. Fast har du gott om pengar och någon som är kunnig på att koppla in boxar , dra om all el och modifiera allt så klarar ni nog det på 1 arbetsvecka eller 2. |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Alltid roligt att se lite olika typer av motorbyten i en E30! Är själv intresserad i ämnet då jag kommer framöver att byta ut motorn i min E30 323i. Men M54 är inte det enklaste bytet som flera redan påpekat, men ska ju inte vara omöjligt. Fast jag hänger inte riktigt med vilken motor som ska ner i vilken bil. Rubriken tolkar jag som att en E30 325i -89 ska få en motor från en E39 530i -02. Fast i första inlägget står det att donatorn (dvs bilen som lämnar ifrån sig något) är en E30 -91 "Har en bmw e30 cab 1991 donator" Men sedan står det att en E39 530i motor redan finns uttagn på pall. Eller är bara punkten satt på fel ställe!?! Det kanske ska vara såhär? "Har en BMW E30 325i Cabriolet 1991. Donatorbilen är en BMW E39 530i 2002 med dess motor redan uttagen på pall." Nåväl, låt oss antar att det är en M54-motor från en E39 530i -02 som skall ned i en BMW E30 325i Cabriolet -89 eller -91. Lite nyfiken på hur bilen ska användas sen, är det ren banracing eller körning på strippen? Effektökningen är 36% vilket gör att du inte kommer att bli godkänd i bilbesiktningen och bilen får således körförbud. Gränsen för en bil som inte är klassad som ombyggt fordon är generellt sett på 10%. Och yes, besiktningsstationerna lär se skillnaden på en M20 och M54 i en E30. Lösningen är såklart att att bygga om den ytterliggare tills den kan klassas om till ombyggt fordon. Men detta kräver såklart ännu mer delar, tid och pengar. Budgetera isåfall även registreringsavgifterna för det är många tusenlappar bara där. Vad är den tänkta budgeten? Eftersom det är relativt ovanligt med en M54 i en E30 så finns inte så många färdiga lösningar utan en del måste tas fram under tiden. Låt oss anta totalt (inklusive alla lösningar, elarbete, felsökning, osv) ca 2 arbetsveckor dvs 10 arbetsdagar. Säg att man kan lämna ut det till ett mer hobbyinriktad garage som kan tänkas göra detta lite vid sidan av - låt oss säga tex 4000 SEK om dagen. 10 dagar blir 40 000 SEK. Sedan lite extra omkostnader (alltifrån omprogrammering hos BMW till modifierad kardan på Svea Bil), säg 50 000 SEK. @bmw330xd : Håll oss uppdaterad om hur det går med projektet! Gärna med lite info om vilka delar ni använde er av och hur all el löstes. Gärna bilder också :-) |
|
Tycker sedan att det är lite synd att bygga om en E30 cab...... De är väldigt fina o sällsynta som de är redan nu, men det är jag som tycker så. Alla har ju sin fulla rätt till vad de vill. Som sagt, en MYCKET fin bil för övrigt. Mvh Jonas B. |
|
@bmw330xd : Vilken verkstad i Stockholm hittade du? Vad blev ungefärligt pris för hela bytet? |
@bmw330xd : Blev det något byte? |
|
Nycklar, tändningslås, instrumenthus? alla boxar rörande motor, ews osv, gaspedal kabelhärvor etc. behövs. Har du donator bilen jämte går det säkert galant men med motorn på pall kan det vara massor som saknas. _____________________________________ ///Mvh Chrille ( aka. Chriz Loud ) |
|
FYI : Det blev aldrig av något med motorbytet så bilen såldes. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.