|
|
|
|---|---|
|
Halloj. Kör ut min lagade kärra från BMW i segeltorp och rullar över bron till besiktningen i sätra. Med totalt dränerad plånbok från föregående reparationer får jag nedslag på en glapp spindelled på höger framsida. Kollade lite i "gör det själv" avsnittet där ett byte på en E46:a verkade ganska enkelt. Bör man byta hela armen eller kan man chansa på att bara byta själva spindelleden och var kan man hitta en sådan så billigt som möjligt? Och hur svårt är ingreppet egentligen? Tacksam för svar. | |
|
Hej! På bakhjulsdrivna BMW måste du byta hela armen. Själv har jag en 4hjulsdriven där man bara kan byta spindelleden om man vill. Armen kostar 900kr på Schmiedmann Länk Notera att du måste göra en hjulinställning efter bytet, det kostar ca 800-1200kr. Så räkna med att allt kostar 2000kr om du byter själv. Själva bytet är ganska enkelt här har du en video. Länk Jag skulle rekommendera dig att byta båda sidor. men om du nu har det kärvt med ekonomin så finns det ju inte så mycket att göra. Räkna på 2000kr om du gör arbetet själv! Mvh Jalapan |
|
|
Jag skulle nog säga att du bör byta ett helt "framvagnskit" när du ändå är där och river då delarna slits relativt lika och du riskerar att åka på byte av nästa komponent om några månader annars - att byta styrleder, krängningshämmarstag och andra bussningar är relativt enkelt när bärarmar är borta. Dessutom måste du göra en ny hjulinställning (helst fyrhjuls-) varje gång du bytt något så det är smartast att ta allt på en gång. Ett komplett kit kostar inte så mycket om du köper det hos t ex. claus-autoparts.se Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej. Jag kan ärligt talat enligt egna erfarenheter säga att du inte alls behöver göra någon hjulinställning när du byter din spindelled. Så himla svårt är det inte att montera den nya leden på samma ställe där den gamla satt såvida man inte är helt sneögd. Så tuta och kör, byt din led ochh montera tillbaka precis som den gamla satt. Det är bara att markera hur långt in den andra satt, går ju även att mäta sig till. Med vänlig hälsning, Jonas Arvidsson |
|
|
Jojonaas även om man inte är helt sneögd kan man inte ställa in detta med ögonmått lika noggrant som med verktyg avsedda för framvagnsinställning. Däckslitage är dyrt och tyvärr skiter många i detta och kör med en dåligt inställd framvagn istället. Resten av framvagnen tar också stryk på lite längre sikt och då blir det ännu dyrare att åtgärda. |
|
|
Har man inte gjort hjulinställning på länge kan det vara läge ändå - även om man är en hejare på ögonmått. Generellt gäller att så fort man bytt något i fram- eller bakvagnen som kan påverka chassigeometrin, skall man alltid göra en hjulinställning! Men det största problemet med att "bara" byta t ex. spindelled (där det går att byta enbart den leden) är det faktum att alla andra delar i form av bussningar och leder är slitna och då blir det sällan eller aldrig bra att bara byta en komponent - för det första kommer man snart att få byta ytterligare komponenter pga. slitaget och för det andra kommer den nya delen att ta stryk pga. "glappet" från övriga slitna komponenter. Jag hade t ex. vibrationer i framvagnen vid bromsning - vid kontroll av olika bussningar och leder kunde man inte se något märkbart glapp/slitage. Efter byte av hela "framvagnskitet" var vibrationerna borta. Alla gamla bussningar/leder var lite slitna och tillsammans gav de tillräckligt mycket flex i framvagnen för att det skulle vara för mycket. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ajajaj vad mycket missinformation det var nu på en gång.Byte av länkarmar i framvagn kräver ingen som helst hjulinställning.Någonsin! Däremot vid byte av inre och/eller yttre styrled. |
|
|
Hmm ..det blev tvunget att göras framvagnsinställning på min E39: efter jag bytte länkarm då ratten blev sned..och då lossades inte en enda styrled under reparationen. Troligtvis för att förra ägaren gjort framvagnsinställning med slitna framvagnsdetaljer , och när jag bytte till nya så blev den gamla inställningen felaktig mot nya detaljer. |
|
| Iofs sant Micro68.Inga regler utan undantag. | |
|
Bimmerbåj, varifrån har du fått den informationen? Enligt BMW:s egna reparationsinstruktioner står det att man alltid måste göra en hjulinställning efter man lossat en bärararm... Länk Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Främre/övre och bakre/nedre länkarm påverkar inte något i inställningen,varesig camber eller toe.Har man däremot som det nämnts gjort en inställning med länkage i dåligt skick så får man göra om det såklart.Detta gäller iaf E39,sen har jag väldigt lite koll på E6x. Hur har jag fått denna informationen? Jo genom ett hundratal bytta länkarmar och hjulinställningar genom åren.Alltså praktisk erfarenhet. |
|
|
Håller med Bimmerbåjj här.. Och lite däckslitage känns det som man kan stå ut med när det gäller att måtta in en spindelled då däcken inte slits snett på 10 mil. Utan det tar rätt många mil för man ens ska märka skillnad. Genomsnittliga föraren kan väl knappast köra med än 2 säsonger med samma däck varesig det gäller fram eller bak? Mitt råd gällde när plånboken är tom, då skiter man i hjulinställning. Jobbar själv som mekaniker och när det kommit till mina egna bilar och jag har haft tom plånbok så har jag hoppat över det tills där varit lite mer pengar i kassan, dessutom är däck en färskvara enligt mig. Mvh Jonas =) |
|
|
Jaja - alla gör som de vill, men BMW:s egna verkstadsinstruktioner är som sagt väldigt tydliga: så fort man lossat en bärarm skall man göra hjulinställning sedan. Att köra några mil med en bärarm etc. som man "ögonmåttat in" innan man kan göra en hjulinställning, är nog ingen större fara om det inte är riktigt fel i vinklarna. Som en liten parantes hade jag en Mercedes S124 där jag lät en verkstad byta hjullager bak. Idioten på verkstaden fick inte ur lagret med sin verkstadspress och åkte därför till en "kompis" som hade en 100-tons hydraulpress, i den satte han upp bärarmen och pressade på (jag tror han först pressade åt fel håll då lagret bara kan komma ut åt ett håll i de bärarmarna) - resultatet blev en krökt bärarm och demolerat fäste för en bussning. Detta försökte han sedan banka och pressa tillbaka med mediokert resultat samtidigt som han pressade i mitt medhavda SKF-lager för 1200 kr (dock tillverkat av Timken i USA då SKF inte tillverkar den dimensionen). Sedan monterade han ihop allt med krökt bärarm och hoppades på att allt skulle gå bra - vilket det givetvis inte gjorde... Däcket stod så snett att det blev varmt av friktionen när man kört några km. Att han sedan hade mage att hävda att det var kundens "fel" att delarna satt så hårt att han var "tvungen" att pressa sönder bärarmen var illa, men det var ännu värre att han tyckte att det var helt ok att han monterade ihop allt eftersom min bil stod i vägen i verkstaden och därmed sabbade det helt nya hjullagret då det blir förstört när man lossar navet... Kontentan blev att bara för att han bytt dylika delar "hur många gånger som helst" och även "jobbat på en auktoriserad VAG-verkstad i många år i Tyskland", innebar inte det att han gjorde rätt. ;o) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jojonaas - Jag kör nog ca 3,5 säsonger på mina däck så hur kör du om du bara får ut 2 säsonger ?? | |
|
Johan B: "Att köra några mil med en bärarm etc. som man "ögonmåttat in" innan man kan göra en hjulinställning, är nog ingen större fara om det inte är riktigt fel i vinklarna." Ursäkta om jag låter messershcmidt,men har du någonsin bytt en länkarm?Isåfall om du har gjort det,vart på länkarmen hittar du något som under några omständigheter kan påverka hjulinställningen? Det är låsta lägen på dom,dom är i exakt samma position alltid.Alltid lika långa (iaf om du håller dig till original).Annat är det i bakvagnen där det sitter excenter som du kan påverka camber osv med.Men inte i framvagnen.Där kan du bara ställa in "toe" och det görs genom den gängade delen på styrled. |
|
|
Bimmerbåjj, du får låta som vilket flygplan du vill! ;o) Tja, frågan skall kanske ställas till dem som har konstruerat bilen och gjort alla ritningar - dvs. BMW själva eftersom de skriver att hjulinställning skall göras efter bärarmsbyte. När jag bytte bärarmar på E46:an (var med och assisterade) fanns det i alla fall ett litet spel mellan hålen och skruvarna, det var ju inte "sugpassning" på prylarna i alla fall. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så vitt jag vet går det bara att ställa toe fram på en e60/61. Toe ställer du själv med ett snöre runt bilen och ett skjutmått (eller något annat sätt att mäta). Sedan provkör du bilen och finjusterar åt det hållet du vill att bilen ska bete sig. Även fast du är innanför tolleranserna av vad tillverkaren anger är det skillnad på styrrespons och stabilitet. Om det är spindelleden på styrstaget du fått nedslag på så har jag ett nytt komplett stag liggandes hemma som du kan få köpa billigt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.