AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.656

Nyinköpt E61 525iA - 2004 med fel på automatväxellådan?

Po
1
PontusE61
525iA Touring -04
528iA Touring -98
Tjena.

För en vecka sedan köpte jag en E61 525iA Touring -04.
Efter att ha kört med den ett tag nu så har jag märkt att automatlådan beter sig konstigt.
När man bromsar in och stannar vid rödljus så rycker det till i bilen. Dvs. när bilen växlar från tvåan till ettansväxel så förekommer ett märkbart ryck.
Växellådan växlar i vanliga fall mjukt och fint mellan alla växlar upp och ner. Felet förekommer alltså bara när man kommer ner i så pass låg fart så att växellådan växlar från tvåan till ettan.

Jag har "nollat" växellådan. Dvs. haft på tändningen och hållt ner gasen i över 30sek och sedan slagit av tändningen. Men det hjälpte inte.

Någon som har erfarenhet av det här felet eller som har någon idé om vad man kan göra åt saken?

Tack på förhand!
He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Jag har en kompis som har en 745 2002:a. Hans beter sig exakt likadant som din. Och vad jag vet så har ni samma låda. Så det hade varit intressant att få veta felet om du får reda på det.
Visa användare
1.122
åströmarn
325 touring -06 e91
535d touring -05 e61
528 sedan -84 e28
Volvo v70 2.4d -08
Husaberg FE 450 -11
Hej min 535d gör så när man nollat lådan men efter några mils körning så slutar den troligen lär den sig
Mvh
di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Att "nolla" ZF lådor, vad man menar med det är att tvinga lådan att lära om sig från början och jag är mycket tveksam till att du faktiskt nollställer adaptionen för växellådan genom den metoden.

Börja med att göra en nivåkontroll av oljan och se om oljan är frisk.

För att säkert nolla adaptionen behövs INPA, DIS, ISTA eller liknande.
dr
25
drmackan
X1 2.0d Xdrive -09
Opel Astra H -05
Utländska forum rapporterar framgång med mjukvaruuppdatering av automatlådan på pre-LCI E61 som bot för detta..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.