AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.587

BMW e46 323 coupé val av stötdämpare

Visa användare
5
lufter
bmw e46 323 coupé
Hej har en BMW E46 323 Coupé och är lite sugen på att byta stötdämpare på grund av att dom som är på nu är för låga och det gör att back däckerna drar i fälghuset när det sitter 3st personer i bilen vilket är extremt störande och värre blir det när bilen är ful. Tror och att dom stötdämparna jag har på nu är slut för den främre stötdämparen klonkar och där back är ena siden lägre en den andra. har 19 tum 265 bak. Dom stötdämparna ja har nu ser ungefär ut så här:

Länk

Har kollat runt en massa och kan inte bestämma mig för vad jag ska köpa har en budget på 6-7 tusen. Och tänkte kolla om det är nån av er som bra erfarenhet på vad man ska ha. Vill helst ha så bilen får en bra komfort, men även bra väggålning. Och inte sänkas så mycket att den drar i.

Länk

Länk

Länk

Dom tre övre länkarna är de som jag har spanat in lite på. Och känner att bilstein-b4 känns bäst att ha. Men kan inte inte hitta några fjädrar till dom. Kom gärna med era erfarenheter vad som är bäst att ha till en bmw e46 323 coupé :)
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Dum fråga..men du menar inte fjädrar då ?
Fjädrarna håller höjden på bilen (kraftig fjäder tung last / klenare fjäder lätt last)
Stötdämparna verkar bara uppåt efter att bilen har fjädrat /gungat neråt.
Vad jag vet påverkar inte stötdämparna höjden på bilen överhuvudtaget om dom är anpassade till höjden på fjädrarna.
Men du kan ha dåliga stötdämpare för det...Testa genom att trycka hårt på ena hörnet (tex. framskärm) tryck flera gånger så bilen riktigt gungar upp o ned , släpp sedan helt...forsätter bilen att gunga flera ggr.. är dämparen slut.
Fjädrar den bara upp och stannar så är dämparen ok.
Du kan testa bilen i varje hörn så ser du om någon dämpare är slut.
Var bara försiktig och buckla inte till bilen.
BC Racing är det bästa alternativet för dig, men kostar c:a 8000:- om du kan töja på gränsen lite till.

Där kan du välja styrkan på fjädrarna till köpet från början och det kostar inget extra.

Vill du bibehålla någon komfort, så tror jag du blivit nöjd med de fjädrar du får till fram och tagit 6 kg starkare fjädrar bak.

Problemet du har idag är inte så mycket dämparnas fel, utan det är fjädrarna som är för svaga.
Du skriver också att den lutar lite. Har du tittat så inte fjädern har brustit för dig på sista varvet. Är något som sker allt som oftast tyvärr.
Länk
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Sorry kollade inte länkarna såg inte att du menade coilovers..
Har du dem som du länkade till först, så har jag ett par fjädrar som är 4 kg starkare från Bc Racing. Du måste bara vara säker på du har coilovers på bilen, för dessa fjädrar är endast 16 cm höga om du ställer dem på marken och mäter rakt upp.

En tanke om det endast är dina fjädrar som är kass på bilen och du vill komma billigare undan.

Sådana fall hör av dig.

niklasrydberg@bahnhof.se
Visa användare
5
lufter
bmw e46 323 coupé
#Clintan 66

Hej är som sagt inte så sugen på att sänka bilen ändå mer en vad det är nu. Men tack ändå :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.