|
|
|
|---|---|
koppsnurr |
Hej, BMW erbjuder M Performance Kit till 335i-13 F30. Kommer bränsleförbrukning att öka vid normal körning? |
| Jag upplever en något ökad förbrukning, men det beror framför allt på att jag helt enkelt utnyttjar motorn mer än innan kitet. Rent teoretiskt så ökar inte förbrukningen efter kitet om man utnyttjar samma effekt/moment, men det är svårt att inte dra på lite mer nu.. Det handlar dock inte om några stora förändringar och kör jag långkörning på landsväg skulle jag säga att förbrukningen ligger väldigt lika. Det är framför allt min dagliga körning till och från jobbet där jag använder resurserna lite mer. | |
|
För att föra fram din bil i tex 100km/h kommer det krävas en viss energi så du kommer få ungefär samma förbrukning. Om mapparna är någorlunda lika, vilket de borde vara eftersom de är optimerade efter samma förutsättningar som miljö och koldioxidutsläpp mm. Däremot kan ju andra tredjepartsprogram tom sänka din förbrukning då de inte tar hänsyn till miljövariabler som tex feta på bränsle för att snabbt få upp temp på kattar osv. |
|
koppsnurr |
hur många hk/kw får man, från 306 till 320 eller 340 som det står i BMWs erbjudande? |
|
Härligt med en proffsgolfare på forumet! Swing on! /Grogg, blivande proffs :) |
|
| Det är olika beroende på årsmodell, juli 2013 (MY14) går brytet för 326hk (byggd innan juli) eller 340hk (byggd juli och framåt). Du får +50Nm oavsett modellår med automat, +30Nm för manuell. | |
koppsnurr |
En koppsnurr igen, min 335xi har prod date 2013-05-27. Är det värt 11 900 kr för denna power kit? |
|
Jag tycker det. Jag var försiktigt positiv när det var nymonterat men nu när jag har kört ett tag och sen sommarhjulen åkte på så måste jag säga att jag är helnöjd. Det är inte så ofta jag utnyttjar de extra 20hk men det ökade momentet märks väldigt tydligt och registret blir bredare på motorn vilket gör den ännu trevligare till vardags. Dessutom förändras ljudbilden en del i sportläget vilket gör det barnsligt kul att köra med det aktivt, mer bludder från avgaset och insugsljud och turboljud förstärks. Nu när det är nedsatt pris dessutom tycker jag det är en klart "vettig" utrustningsdetalj, klart mer prisvärd än ett panorama för 14k eller navi för 20k i mitt tycke. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.