AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.257

Varför vibrerar min E61 525d - 2006 i högre motorvägshastighet?

Ri
20
Rikardp
525d Touring -06
Har märkt av att jag har en hel del vibrationer tror det är höger bak. Är när jag kör i högre hastigheter typ 130-140 det känns mest. Låter även lite som om man kör på den streckade linjen. Låter och känns lite mer vid vänstersväng. Vibrerar även vid inbromsning. Har även haft gnek i bakvagn en i våras men det har försvunnit nu.

Bilen rullar på 9.5x19" med modellanpassade spacers. Hjulen är nya för iår och va in å balanserade om dom idag.

Har tänkt byta skivor och belägg runt om samt hjullager på höger sida.

Några tips på bussningar som kan orsaka vibrationer som jag kan kolla å ev. byta?

/Rikard
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Hej!

Knarrade din bil såhär?

Länk

I mitt fall är det del 2 & 4 Länk som knarrar. ( är övertygad om att det är 2 & 4 efter lite googlande ).

Efter påställningen nu i sommar är knarret borta, men vibrationer ( ibland ) i bakvagnen samt lite slirig bakvagn.
Su
397
Subsoil
e39 540ia Okt-98
Sorry, såg att det rör sig om en e60...

kanske inte är så olika iaf.

Vänligen
Mattias
Ri
20
Rikardp
525d Touring -06
Oj glömde nämna att det är en e61

/Rikard
Ri
20
Rikardp
525d Touring -06
Och ja det irriterande knarret/gneket då hjulet fjädrar.

/Rikard
Jag har också de där knarret på min E60. Vad gör man åt det? smörjer eller byter? Ska också tillägga att min bil är svajig på vägen. har bytta alla framvangs länkar utom Styrleden som jag ska byta vid tillfälle. Men misstänker att det kanske kan vara bakvangs bussningarna som är dåliga.
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Det finns en styrarm i bakvagnen som verkar vara boven om man upplever att billen flyttarsig på vägen. Jag har monterat Meyle HD delar i de fall de finns. Makalös skillnad.

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Ri
20
Rikardp
525d Touring -06
Jag tycker min vagn är stabil iaf.
Har beställt nya skivor å belägg runtom samt ska byta hjullagren på ena sidan.
Hoppas vibrationerna försvinner då. Får kika på gneket senare, som numera bara upp kommer numera då man hissar bilen så hjulen lättar ifrån backen.

/Rikard
Pu
60
Puttes90
525ia -03
Ser att det är ett bra tag sedan någon skrev här, men tänkte kolla hur det gått för er?
Jag har samma problem själv. märkte det först när jag bytte till sommardäck, och då visade det sig att en fälg var skev, så jag har riktat den, bytt alla däck och gjort en hjulinställning.
De som gjorde hjulinställningen så att det var en bussning i bakvagnen som gjorde så att de inte kunde göra hjulinställningen perfekt, men den är fortfarande inom godkända värden.

Kan det vara den som spökar, eller kan det vara någonting annat?
Jag har märkt att skivorna fram har börjat få en liten kant längst ut, så de ska bytas vid tillfälle, men dom bör väl inte göra vibrationerna när jag är ute och kör?

BMW mach frei!! Wenn sie arbeiten
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.