AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.891

Reservdelsgrossisten slängde mina gamla drivaxlar när de ej kunde renoveras...

Håller på att "tokrenovera" min ena E36. Beställde nya drivaxlar från BMW i februari, visade sig att de inte kan leverera "inom den närmsta tiden", fick pengarna återbetalade i mars. Preliminärt levdatum var från början "mitten av juli". Tog kontakt med en stor utländsk, på detta forum "välrenommerad reservdels sajt", de säljer endast kvalitetsdelar. De kunde erbjuda renovering av befintliga axlar via Spidan, tidsåtgång 3-4 veckor. Att skicka ner mina axlar skull kosta "fläsk" (ca 800 kr i frakt). Hade tur o hittade helt OK drivaxlar utan egentligt fel mer än att de använts i 15 år ungefär, men inga större glapp,rost eller liknande mer än normalt, fick se bild på dessa. Dessa köptes till ett riktigt bra pris, 100€ för båda, skickades sedan av säljaren till den välrenommerade "sajten". De bekräftade att de mottagit axlarna o skickat dessa vidare. Tiden gick, inget hände. I slutändan visar det sig att Spidan inte kan renovera de pga att de saknar (nya?) delar till dessa (gissar på drivknutar). Efter några turer kommer det fram att "sajten" fått axlarna i retur, men att en anställd har slängt(!!!) axlarna då "han trodde det var skrot". Mina fungerande axlar har alltså slängts och är borta. Jag har inga andra axlar till min bil en dessa slängda, då jag sålde mina original axlar när jag fick beskedet att de köpta axlarna fanns hos Spidan o allt var på G. Jag har haft rätt frekvent kontakt med "sajten", de erbjuder sig att betala vad axlarna kostade (100€) plus en kompensation på 20€. Jag har svarat de att de enda alternativ som är acceptabelt är fungerande drivaxlar i liknande skick som dessa som de slängt så klantigt. Jag tycker att det inte är så mycket att diskutera, jag behöver drivaxlar, inte ersättning. För tillfället kan man hitta dessa drivaxlar för ca 200€ för två. Mitt förslag är att de skaffar "andra" likadana axlar o skickar till mig, jag får givetvis stå för returfrakten till Sverige.

Vad säger panelen? Att jag hade tur o hittade två bra, fullt fungerande axlar för 100€ är inte relevant tycker jag, de skall ersätta mig med andra axlar, sen om de hittar dessa för 1€ eller 200€ kvittar. Jag har även gett de ett förslag på en annonsör som säljer sådan drivaxlar som jag behöver, dock betydligt rostigare o allmänt grisiga än de jag köpte, men de skall vara "OK". Priset är dock satt till 200€. Har skrivit att jag får väl acceptera dessa om inget annat finnes, men att jag helst ser att vi väntar till det dyker upp axlar i till synes bättre skick, till mer rimligt pris. Har även föreslagit att jag håller koll på ebay o meddelar/länkar till lämpligt objekt.

Har ännu inte fått svar på mitt sista mejl (där jag föreslår antingen dessa "grisiga" för 200€ eller vad de nu kan pruta ner de till, eller hellre att vi väntar tills mer prisvärda dyker uop), men jag misstänker att det inte blir ett positivt besked.

Vad är er åsikt? Håller ni med om att de bör införskaffa likvärdiga begagnade axlar? Jag har ju inga axlar alls till bilen numera...
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Du får nog vackert bita i det sura och acceptera budet. Det är väl inte deras fel att du sålt dina gamla och därmed är utan?
Kane: Hur tänker du nu? Jag skickar in axlar som JAG köpt/betalat. De meddelar att de mottagit axlarna, kunde lika gärna varit mina originalaxlar eller hur? Valde denna lösning pga den HÖGA frakten från Sverige. De skickas vidare. Kan ej lagas. De kommer i retur till de varvid de slänger de "för nån trodde det var skrot". Är det inte rimligt att de ordnar fram andra likvärdiga axlar? Vilket pris skulle man satt om det varit mina originalaxlar? Vad nya kostar hos BMW (800€ för 2, men de finns ej att få tag på...)? Är det jag som skall stå för deras misstag? Hör det verkligen hit var jag köpt axlarna, samt vad de kostat? Jag kan acceptera ett bud från de på typ 300€ i "värdecheck", vilket förmodligen inte kostar de mer än max 180€ i "inpriser", för det är ungefär 300€ "rimliga" beg axlar kostar idag (från England då). Eller som jag föreslagit, vi ligger lågt o inväntar tills det dyker upp axlar till lägre pris o i rimligare skick...

I min värld är alternativ 1: De står för sitt misstag o accepterar mitt bud om att "vänta in" eller att de köper de där grisiga, man kan nog få ner de till 150€ gissar jag. Eller att de föreslår en "Värdecheck" på kring 300€...

Fortsättning lär följa...
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Hur mycket pengar har du lagt ut på detta?
Är det ens relevant? Jag skickar in axlar som är fullt fungerande/användbara. De åtar sig att ordna med renovering. Jag betalar i förskott (700€!). Väntar snällt utan tjat i över 3 månader. Jag får beskedet "Oops, vi har visst råkat slänga de". Skall jag sitta med Svarte-Petter? Renovering var som sagt andrahands alternativet, o jag frågade INNAN jag skickade in hur lång tid det skulle ta, det hette "3-4 veckor". BMW kan som sagt inte leverera nya, för då hade jag köpt redan. Jag behöver axlarna för att kunna flytta bilen dessutom. Jag är ju inte omöjlig, har skrivit att jag kan vänta uppåt 2 månader på att andra axlar dyker upp, eller till o med accepterat att de köper de där "grisaxlarna", som förvisso är mycket rostiga men påstås ändå vara OK. Säg att de får grisaxlarna för 150€ plus att jag får betala 25-30€ i frakt till Sverige (det är vad frakten kostar från de vilket jag vet av erfarenhet, har köpt varor för närmare 1500€ av de hittills....).
De kommer så klart återbetala renoveringskostnader minus lite frakter så redan där backar jag ca 20€ (frakten mellan deras lager och Spidan, får betala T/R så klart, o så slarvar de bort skiten till råga på allt. Härligt!)

Visst de beklagar historien, men deras förslag talar ett helt annat språk. Hade de beklagat det hela "på riktigt" så hade de ju insett att det enda vettiga är att de åtar sig ordna ersättningsaxlar, med eller utan min hjälp. Sen vilket pris de får de för är helt ointressant för mig, me även jag håller med, beg axlar i bra/fint/rimligt skick är inte värda mer än 200€ absolut max.

Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Du skickade dit ett par axlar så det är klart att du ska ha tillbaka ett par axlar. Får du inte det så ska du ha ersättning så att du kan skaffa ett par.

///BMW - Was sonst!
Li
97
Lillebjörn III
G21 330E -22 M-Sport
E90 320Si -06 (trackday project)
Meh...
Blir ärligt förbannad på Kanes id-otsvar

Ditt krav på likvärdiga axlar är högst rimligt (om det sen blir så är en annan sak)
Märklig hantering av en seriös aktör.
Hoppas det löser sig
/l-b

thekinglives
Klart de ska fixa likvärdiga axlar omgående, drar det ut på tiden tycker jag någon form av kompensation är mer än väl på sin plats.

Vad du betalat eller inte är ju inte relevant, Ska de ersättas är det väl marknadspris som gäller.
Lycka till.
Liten update: Renoveringskostnaden har återbetalats snabbt o effektivt, bra! Har även mejlat den som har hand om min reklamation att hans förslag om "refund" (100€) plus en "liten kompensation" om 20€ i värdecheckar hos de är nästan att betrakta som en ren förolämpning. Har informerat honom om att förstahandsvalet är andra likvärdiga, identiska axlar, och att jag kan vänta uppåt 2 mån, erbjöd mig även att hålla koll på om/när annonser dyker upp. Som ytterligare ett alternativ till "grisaxlarna" gav jag värdecheckar på 250€ hos de, för det är ungefär vad det kostar att få tag i dessa axlar just nu, hur marknaden ser ut om 2 månader vet jag inte, kan mycket väl finnas billigare axlar då, eller inte. Väntade i ca 48 timmar på en reaktion från "Herr Reklamation", en reaktion som uteblivit. Jag har nu mejlat till "Högsta hönset", som jag haft lite mejl kontakt med tidigare. Har förklarat hela historien för honom, o talat om vilka alternativen är, enligt mig. Har bett honom att lösa detta på ett rimligt, korrekt sätt. De tre alternativen är: 1: Invänta tills "fräschare" lägre prissatta axlar dyker upp, de köper dessa varefter axlarna skickas till mig. 2: De inhandlar de där "grisiga" axlarna o prutar bäst de kan, varefter de skickas till mig. 3: Värdecheckar till ett värde om 250€ hos de.
Jag får givetvis betala de fraktkostnaderna till Sverige, självklart. Spännande o se om de behagar svara öht, eller om de lägger "locket på" o skiter i det hela...Vet inte vilka alternativen är men jag funderar lite smått på att om de tok-vägrar att göra rätt för sig att ta reda på om (eller kanske vilka) det finns juridiska möjligheter, vilket är det absolut sista jag kan tänka mig, sånt här borde man kunna lösa enkelt...
Ännu inget "beslut" i ärendet. Kontaktade Konsument Europa i Juni som i sin tur kontaktade sin tyska motsvarighet som drivit ärendet. Firman i fråga vägrar fortfarande kompensera. Tyska motsvarigheten till Konsument Europa har beslutat att driva ärendet vidare till ett alternativt tvistlösningsorgan i Tyskland, ”Online-Schlichter”. Alternativ tvistlösning är tvistlösning som sker utanför domstol och Online-Schlichter är en så kallad ”ODR”, (Online Dispute Resolution). Med tvistlösning online menas ett alternativt tvistlösningsförfarande som helt och hållet genomförs online... Spännande. Oavsett hur det hela slutar så är det helt otroligt vilket jobb Konsument Europa o deras samarbetspartners lägger ner på detta...
100 euros är väl inget tjafsa om, det tar mer tid och energi att driva det till din rätt, jag skulle bara låtit det vara än att strida för skitpengar.
Lanab: Handlar inte om pengarna. Utan vad som är rätt. Hade de erbjudit mig en rimlig kompensation för DERAS misstag så hade jag accepterat. Men 20€ i kompensation är ju patetiskt, de kunde åtminstone erbjudit mig ett "tillgodo kvitto" på typ 250-300€ att handla för hos de, o då givetvis INTE betalat tillbaka de där 100€ jag gav för axlarna. Min ståndpunkt var hela tiden: andra likvärdiga axlar, eller att de erbjuder mig ett "tillgodo kvitto". De återbetalade de där 100€ jag gett för drivaxlarna o lade sedan locket på, slutade svara på mejl. Jag skickade dock endast ETT mejl till högsta hönset, väntade nån vecka på svar o drog sedan in Konsument Europa. Jag tycker man skall göra rätt för sig, speciellt om man bevisligen gjort fel.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.