|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har nu gått och skaffat mig min första bmw. Valet föll på en 323Ci och den har lite smått och gott som behöver lagas. Först ut är xenonbelysningens automatiska höjdjustering. Sensorarmen bak har gått av från bärarmen. Verkar som att en svets har släppt eller liknande. Detta på grund av den extrema sänkningen, Finns det någon bild som visar hur sensorarmen ska gå vid normalt läge så jag får svetsa om så justeringen funkar även fast bilen är så sänkt? Nästa fråga, eller kan mycket väl ha besvarat den själv redan. I lägre hastigheter skakar ratten(mer vid inbromsning). Beställde nya skivor då dom började ha gjort sitt samt la jag en beställning på ett par meyle bärarmar kompletta då jag kände att spindellederna var dåliga. Antar att jag attackerat problemet ganska bra där? "Walk me home", "follow me home", "guide me home"(många olika benämningar) Angeleyes. Finns det någon bra guide till detta? På väg hem är ett ccflkit från schmiedmann. Finns det något extremt billigt sätt att installera aux till business cd? Vill inte lägga ut några stora pengar då jag tänker byta till dynavin senare. Bilen har sett sin beskärda del salt och ovårdnad så jag tänker lägga pengarna på karossjobb och lack. Därav "billig-aux-lösning". Kan tillägga att jag kan skruva själv. Tackar på förhand. | |
|
En billig aux-lösning är en fm sändare för ca 100. Jag tycker de fungerar hyggligt men drar lite mycket batteri, räcker väl 20 timmar. Betalde nog 49:- för min och kör sedan med mobilen och streamad musik. //Mattias |
|
|
Har du provat att dutta till ljustutan för att testa follow me home ? Vet ju inte om din bil har detta men det kan vara värt att testa.. |
|
|
Äh vad dum man känner sig, klar FM-sändare blir auxlösningen! Ja follow me home med halvljuset funkar som det ska. Men jag vill ha det med angeleyesen. Funderar på om man skulle montera in ett relä och ta styrströmmen från innerbelysningen? |
|
| Ok ber om ursäkt att jag missuppfattade , tänkte inte på att angeleyes inte var original på 3 serien. | |
|
Vibrationer fram kan vara bussningarna till länkarmarna, jag fick bort mina genom att endast byta bussningarna (köpte Meyle HD). Då var bussningarna som gått ca 8000mil ganska mjuka men ej "slut". Inne på 3:e uppsättningen bussningar sedan bilen är ny. Har rullat ca 18k nu om jag ej minns fel (323Ci '00). Då är även själva länkarmarna fortfarande de originalmonterade :) |
|
| Jag har känt på bussningarna och dom var ordentligt mjuka och lite sprickor i gummit. Och spindellederna var ca 3-5mm glappa(!!) så det var absolut på tiden att byta ut dessa! Så beställde ett par kompletta meyle hd msport2 bärarmar med hd bussningar och spindelleder. | |
|
Ytterliggare en fråga. Måste byta motorhuv då den som sitter där är rostig och bucklig. Passar det från m3? Som jag förstått det är den i aluminium? |
|
|
Hittade en DIY på e46fanativs så vet vad som krävs för att montera m3huv nu. Dock kvarstår frågAn om bakre xenonregleringssensorn! |
|
|
Har nu monterat schmiedmann CCFL angeleyes, måttligt nöjd kan man säga. Dels så lyser dom vääldigt svagt och så är en ring en helt annan färg än vad de andra 3 är. Lödit alla skarvar så dålig kontakt är det inte. (Bara skarvat kabeln efter inverters.) Bara maila dom och fråga vad som gäller eller någon som råkat ut för samma? Återkommer med bild när boven till flickvän kommer tillbaka med min kamera. |
|
|
Eskes, vilken FM sändare har du? Jag letar efter en bra, har en sån här Belkin Länk som tyvärr är ganska kass, det är ofta brus och störningar, oxh den är extremt känslig för var i bilen man lägger den |
|
| Jag köpte min på utförsäljning på Clas ohlson för flera år sedan. Den duger bra men det är viktigt att hitta en tom frekvens att annvända. | |
|
Vad är det för skillnad mellan avgassystemen mellan tex 323Ci och 330Ci? Kan jag montera vilket avgassystem som helst från coupéerna eller måste det vara från samma motor? |
|
|
Det är skillnad på avgassystemen från M52tu och M54 - de senare har dubbla rör hela vägen men din motor har enkelt (lite grövre) rör fram till slutdämparen. Går säkerligen att bygga om så du kan köra med M54-avgassystem, men då lär du behöva nya grenrör/katalysatorer. Jag TROR att du kan använda 320i, 323i och 328i-avgassystem rakt av på din bil, dock har 328:an en vakuumreglerad klaff i bakre ljuddämparen, men den är bara att ignorera vakuuminkopplingen på den så står spjället öppet hela tiden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Sitter ju 2 rör från mina grenrör och de går ju enda fram till första ljuddämparen. Därav att jag blev lite fundersam. Att det går 2 rör istället för 1 från ljuddämparen kan väl inte spela någon roll? Eller tänker jag galet? Får svänga in hos mina polers på bmw och kolla upp lite.. Nämligen byte av avgassystem som står nästa på listan. * forskat lite och ser att man då behöver byta ut ett par upphängningar etc för att köra system från m54, men alla från m52 funkar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.