|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag var på verkstan för att byta till sommardäck på min Honda CRV och kom hem med en begagnad Z4 sDrive 23i (fråga mig inte hur det gick till). Det känns riktigt kul, bilen är i riktigt bra skick och tvärrolig att köra! Som novis har jag några frågor som jag hoppas kunna få svar på här. Jag ämnar ställa av bilen på hösten och förvara den i ett uppvärmt garage. Om jag kopplar ur batteriet, behöver jag underhållsladda det under vintern, eller är det bara att plugga in det igen på våren? Skulle bilen må bättre av ett par varv runt kvarteret en gång i månaden under vintern, än om jag lämnar den helt och hållet? Jag var nyligen och fick min motor justerad av en firma i Eskilstuna. Det gick bra och bilen känns något rappare än innan. Vid denna optimering hittade man en felkod som de tyckte jag inte borde lägga någon större vikt vid, men jag undrar om någon av er vet någon bra och pålitlig sida på nätet där man kan tolka BMWs felkoder. Tack på förhand! | |
| Personligen skulle jag köpa t.ex en CTEK laddare som kan underhållsladda(den stänger av sig själv men kollar då och då status och laddar vid behov) de kostar inte många 100lappar. Vanliga batterier blir dåliga/försämrade när de står och laddar ur, i och för sig vet jag inte hur snabbt ett oinkopplat ladda ur sig... | |
| Tack för svaret Valle! Ska kolla in det! | |
| vilken firma var du hos i Eskilstuna, vad kostade det och vad gjorde dom? | |
| Tjena och grattis till en underbar bil! Jag brukar alltid låta batteriet sitta kvar och ladda med Ctec direkt på batteriet under avställningen, funkar hur bra som helst! | |
|
ZA-spekulant: Perfekt, jag håller på att kolla Ctek laddare. Tack för svaret! Z4-pirayan: Jag var hos Autostable. De programmerar om programvaran för styrenheten till motorn. Eller egentligen är det tekniker i Hamburg som utför modifieringen, Autostable skickar bara originalfilen till dem över nätet samt utför kontroll före och efter så att allting fungerar som det ska. Jag gjorde optimeringen med förhoppningen om att responsen skulle bil bättre på låga varv. Bilen känns starkare nu, och mindre ryckig vid växling (jag har automatlåda). Jag måste erkänna att jag förväntade mig litet mer av optimeringen, men måste samtidigt komma ihåg att motorn är en vanlig 2,5 l sugmotor som nog inte går att få ut så mycket mer ur. Har man som du en treliters motor tror jag man kan få ut ett mer påtagligt resultat. Det kostade allt som allt 6800:- och då fick jag med ett KN-filter också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.