|
|
|
|---|---|
|
Jag har problem med att det ligger ström på värmeventilerna även när motorn är avstängd. Jag bytte fläktmotstånd då kupefläkten bara gick till och från. Samtidigt kunde värmeventilerna eller någon av ventilerna ligga och fladdra. Det försvann igår när jag bytte fläktmotstånd. Men tyvärr står någon eller båda och drar ström eftersom dom är varma idag fast inte bilen varit igång sen igår. Vad kan det bero på? Är det byta klima panelen eller kan det vara ett relä som strular? Har någon en förteckning på vad dom reläerna motorrummet är till för? | |
|
Det finns massor att läsa om värmeventiler på nätet. De är utslitna, det är bara att köpa nytt. Bättre begagnade eller nya från Schmiedmann eller BMW tex. Du behöver inte byta reläer eller något annat än värmeventilerna. Lycka till. |
|
|
Jag börjar misstänka att det kanske är så enkelt som att det bara är värmeventilerna. Men en sak förbryllar mig. Eftersom dom är varma när bilen är avstängd så måste dom ha spänning på sig. Och det borde dom ju inte ha om bilen är avstängd. Även om värmeventilerna kärvar eller lagt av så borde dom ju inte bli varma med avstäng bil. Jag ska mäta upp dom så fort jag får tid. Verkar skumt. |
|
| Nu har jag mätt vidare. Kopplade bort ett batteri och in med en ampere mätare på det andra. Den drar 2.1 A efter en timme när bilen gått i vila. Drar jag ut kontakterna till värmeventilerna så släpper dom och så sjunker strömförbrukningen till ca 0.5 A. Helt plötsligt tystnade klima enheten helt och strömförbrukningen sjönk till 0.04 A. Det är ju helt ok. Så något strul med klima enheten är det. Ska skruva ut den i helgen och lämna den till en duktig el kille jag känner. Jakten på felet går vidare:) | |
| Nu har jag testat med en annan klima panel utan bättre resultat. Värmeventilerna tror jag ganska säkert på att jag kan utesluta. När jag dragit ur kontakten till värmeventilerna drar ändå bilen 0.5 A. Med ventilerna 1.9A. Ett problem är att det ligger ström fram till ventilerna hela tiden även när bilen gått ner i vila. Solenoiderna har båda ett motstånd på 17 ohm vilket verkar rimligt om man räknar med strömstyrkan dom tar. Även med värmeventiler och kontakten till klima panelen avtagen så hör man spjäll motorerna jobba/rycka fram och tillbaka. Var sitter styrdonet till klimat anläggningen? Det är ju det ända som är kvar som kan krångla tycker jag. Har pratat med BMW men dom menar att det är inte jätte mycket man kan få reda på genom ett diagnos test på en sån gammal bil. Sen den som killen i kund mottagningen rekommendera hade semester. Han tyckte det var utkastade pengar att släppa på någon annan kille utan erfarenhet. Det var ju klokt sagt av han faktiskt:). Ingen runt Malmö trakten som har diagnos utru | |
| Utrustning som har lust att hjälpa till? | |
|
Nu spånar jag helt fritt här.... På min 528a har jag sedan jag köpte den irriterat mig på att värmeventilen släpper när man stänger av tändningen. Det som händer är nämligen att så fort man stänger av bilen, så självcirkulerar varmt vatten in i värmebatteriet. På sommaren är detta ingen kul "funktion" då man bara har varmluft i två mil innan det börjar kyla elementet. (ingen ac) Likadant konstruerat även på e24 Kan det vara så att det ligger ström på ventilerna en stund, för att hindra detta fenomen ? Fungerar värmeregleringen som den ska i övrigt ? Antar att det är som på de äldre bilarna, att ventilerna är öppna när de är spänningslösa ? |
|
|
Hej Ventilerna är öppna när dom är spänningslösa. Jag kan förstå din frustration när du startar bilen när den redan är varm. Då kan det ta en stund innan det kommer kall luft. Men så var dom flesta bilar på 80-talet. Tex saab 900 hade jag den var likadan. Dem reglerar värmen hyfsat ok. Men nu tex när det är varmt ute och det kommer kyla från dom mittre utsläppen så "pulserar" det ut värme. Och det är som värme ventilerna öppnar och stänger fastän jag tror dom borde vara stängda hela tiden. Har varit på den ikväll igen lite och mätt värme utveckling på reläer när bilen varit avstängd sen igår. Jag hittade inget relä som var varmt. Drar man ut säkring nr 1 så sjunker krypströmmen till 0.04 A vilket är helt ok. Men det är inte så konstigt för den säkringen går till klimatanläggningen. Jag står still nu i min felsökning. Dom på bmw menar att man får inte reda på så mycket med ett diagnos test på en sån gammal bil. Ska visserligen dit ändå och testa. Men jag behöver nog testa byta styrdonet |
|
| Men jag vet inte var det sitter? | |
|
Hittade du någon lösning på problemet? Har nämligen själv råkat ut för samma sak på min 850-92, så man är ju lite nyfiken... Kan vara skönt att slippa en massa felsökning,om någon annan har svaret Mvh Thomas |
|
|
Hej Ja, det gjorde jag faktiskt. Det var så enkelt att det ena bilbatteriet var det kortslutning i. Jag bytte båda batterierna och sen dess har jag inte haft problem med något. Tyckte själv det var långsökt men eftersom batterierna var 5-6 år gamla så var det ju ändå tid. Så ett tips är att testa med ett annat batteri som du är säker på är friskt. |
|
| Du har 2 bilbatterier i bilen? | |
| Jag har det ja. Två parallell kopplade. | |
|
Där ser man !!! Ibland kan det vara enkelt :) Mina batterier är inte heller helt nya, så jag ska definitivt testa o byta dem !! Tack så mycket för tipset :) Mvh Thomas |
|
| Skriv gärna tillbaka om hur resultatet blev. Jag fick tipset av en gammal BMW mekaniker som var pensionär idag. Han sa elsystemen i dessa vilar var nästan lika känsliga för batter problem som dagens bilar. Han sa också att det var nästan det första dom gjorde vid en felsökning ( stoppade i nya batterier). | |
|
Jajamensan, det ska jag göra !!! Mekare av gamla skolan e guld värda :) Thomas |
|
| Knasig elektronik pga dåliga batterier är en klassiker på 8-serien. | |
| daniel-635: JA, värmeventilerna hålls stängda 16 minuter efter att man stänger av motorn, på nyare modeller. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.