AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.788

Felkodsläsare C110 till E46 320ci - 2004?

E
1.156
E
320 ci cab -04
Jag betalade 200 kr idag för att få en felkod läst. Felkoden var 5E 21 Trycksensor 2. Som tur vad slocknade felkoden. Mekanikerna sa att det kan bero på att kör för lite med bilen? Frågan är när felkoden återkommer? Eller någon annan felkod. Jag är därför på jakt efter en felkodsläsare som är tillräckligt bra och inte för dyr.

Vad tror panelen om C110? Kan någon rekommendera den? Eller någon annan?

Länk

E

E
1.156
E
320 ci cab -04
Nu har jag investerat i en C110 felkodsläsare. Den funkar enligt vad jag sett på internet. Jag fick dessutom fram samma felkod 5E 21 presursensor 2. Felkoden har kommit tillbaka.. inte förvånande. Var köper man sensorern?

E

di
186
di99dajo
Audi A4 Avant quattro Sport S-tronic -17
Suzuki Swift 4x4 -11
Sensorer brukar vara kinkiga om dem inte är original, så köp den helst på BMW verkstaden.

Alternativt, Schmiedmann som brukar ha både original samt tredjepartsdelar: Länk

För att ta fram artikelnummer kan du söka fram den via REALOEM, Länk
E
1.156
E
320 ci cab -04
Felkoden 5E 21 presursensor 2 är tyvärr?? intermitent dvs kommer och går. Ibland lyser den ibland inte. Länk har jag lyckats hitta men tyvärr ingen beskrivning på hur man byter sensorn.

Vilken sensor är nr två? Den främre eller bakre i bilens färdriktning?

Sen kommer man till 10 000 kronors frågan. Är det sensorn som är trasigt eller något glapp på vägen mellan sensorn och DSC styrenheten?

Jag tror att det bäst att byta till en originalsensor från BMW. Undrar hur snabb man måste vara för att byta sensor utan att behöva lufta bromssystemet. Kan man lufta bromssystemet på en E46:a på samma gammeldags sätt som jag gjort med bilar tidigare? DVS en person pumpar med bromspedalen och den andra stänger och öppnar nipplar?

E

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hittade följande länk på hur man byter trycksensor?

Länk

E
E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Följande har hänt:

1: bytt sensor nr 2, dvs den som sitter närmast torpedväggen (enligt BMW och all övrig dokumentation jag hittat). Logiskt med tanke på var cylinder 1 sitter i motorn, 1 längst fram.

2:När jag använde mitt diagnosinstrumentets "livestreamade" data visade sensor ett ca -0,5--0,7 bar och sensor två + 3,4 upp till ibland + 10 bar. När jag tryckte på bromsen så försköts trycket parallellt uppåt till ca (1) 60 bar och (2) 64-70 bar. Dvs samma fel som tidigare före byte

Tyvärr hjälpte det inte att byta sensor nr 2
Jag körde hela sommaren med felet och ibland lyste varningslampan ibland inte.

3: Nu har jag bytt sensor nr 1 dvs den som sitter längst fram på huvudbromscylinderna.

Nu visar nr 1 -0,5--0,7 bar och nr 2 -1,0 bar. Vilket enligt min begränsade kunskap är okej. Värdena blir exakt lika när jag trycker på bromsen, vilket enligt min begränsade kunskap är rimligt (+60 bar på båda)

Till frågan kan BMW ha kopplat sensoreran fel från fabrik? Vad kan det ge för resultat vid en panikbromsning? Nu har jag i alla fall kopplat sensorerna rätt.

Om jag lyckats fixa felet får framtiden utvisa.

Övriga slutsatser:
Sensorerna sitter mycket illa till på vänsterstyrda E46 bilar. Det innebär att jag gjorde lite åverkan på plastlådan där motorstyrningen sitter för att komma åt.

Det går att byta utan att lufta system förutsatt att du inte tömmer ut all bromsvätska utan låter det rinna när du byter. - Var snabb när du skiftar.

En felkodsläsare är nödvändig för att du ska kunna göra något över huvud taget.

E

E
1.156
E
320 ci cab -04
Hej!

Nu har jag kört ytterligare ca 50 mil och någon / några varningslampor har inte börjat lysa. Utifrån mina begränsade kunskaper / testmöjligheter så verkar systemet fungera som det ska.

E
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.