|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, är ny här på forumet och hoppas på att få hjälp med ett fel på min F11! Det går inte längre att öppna bakrutan med hjälp av knappen som sitter på undersidan torkararmen. Det går fortfarande att öppna den inifrån bilen (knappen nere till vänster vid förarsätet) och med fjärren. Jag lämnade in bilen på Bavaria i Vällingby för jag trodde det var ett enkelt mekaniskt fel. De körde diagnosprogrammet utan framgång, men när det "kopplade förbi" knappen så fungerade det. Nu till det tråkiga - Välligby säger att det förmodligen är ett kabelbrott (vilket låter sannolikt) och att det enda sättet att lösa problemet är att byta hela rutan. Kan det verkligen stämma!? Går kablarna så att det inte går att byta/laga utan att byta hela rutan? Låter ju som en jättemiss från BMW... Enl verkstan så var det "dyrt" att byta rutan - någon som vet vad det kostar? Har någon haft samma erfarenhet och hur kom ni tillrätta med problemet? Jag är inte sugen på att mecka själv, men jag litar inte riktigt på vad de säger. | |
|
Mycket märklig slutsats, att byta hela rutan verkar som galenskap. När jag hade ett liknande problem på tidigare BMW Touring (ej F11 som fungerar perfekt), var det mikrobrytaren bakom knappen som var defekt. En ny kostade några hundra och bytet var enkelt att göra själv. |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
jag har samma fel på min F11 jag misstänker precis som epsilon en trasig microbrytaren (tryckknappen) men har inte tagit tag i problemet ganska enkelt att byta dock, bytte på E61:an pga torkaraxeln ärgat ihop |
|
De borde rimligen ha kollat microbrytaren, men det är nog bäst att prata med dem igen. Hoppas de har någon form av logg på vad de testat/gjort och inte för jag håller med om att det låter helt galet att behöva byta hela rutan. Men om det är ett kabelbrott - är det någon som vet om man kan åtgärda det utan ovanstående? Funderar på att be någon annan verkstad kolla på det - tips på någon bra? Tack för inputen so far btw! |
|
|
Det är ganska vanligt att mikrobrytaren går sönder på äldre BMW-modeller, så det är inte omöjligt att det är samma på din. Jag skulle i alla fall börja med att kolla om den fungerar. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
om det var kabelbrott borde väl inte heller fjärren funka.... att byta hela rutan låter helt orimligt |
|
Det skulle alltså vara sladdarna från microbrytaren som går längs rutan genom gångjärnet på luckan och ner runt till "låset" i bagageluckan som skulle vara trasiga. Det är ju andra sladdar från knappen i bilen, och mottagaren för fjärren vet jag inte var den sitter. Men oavsett, är det någon som vet hur dragningen/schemat ser hur för sladdarna som går från brytaren runt/i glasluckan går? För det låter så himla konstigt att det inte skulle gå att laga utan att byta hela luckan... |
|
|
Jag hade samma problem på min och det blev rutbyte som tur var så gick det på nybilsgarantin. Verkstaden började med att byta microbrytaren utan framgång. / Nicklas |
|
|
Komplett elschema hittar du här: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Tack för alla bra svar, jag kommer att kolla vad/hur de gjort sina tester ex med microbrytaren. Någon som vet vad en ny lucka kostar? Såg att självrisken för "glas" var 35% på BMW originalförsäkring. Kan bli dyrt även med försäkringen i värsta fall. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.