|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har införskaffat 4 st 260 m M3 fälgar 18" ET 23 9,5". Då de ska sitta på en E91 2008 Pre LCI med 265 däck så behöver jag svarva ner naven på bakfälgarna ca 12 mm. Vet ni om Intera alt annan firma i stockholm med omnejd klarar detta? Med vänlig hälsning, Fredrik | |
| Intera säger ju på sin hemsida att de ändrar bultcirklar och ET, så att ta ned 12mm borde de lätt ordna. Det är ju ingen avancerad operation. Annars kan nog en mekanisk verkstad fixa det. I en bäddfräs går det att göra med däcken på om man så önskar. | |
|
Ja intera är inte direkt billigast i stan, men har du någon annan duktig firma så får du gärna namnge. / Fredrik |
|
| Jag bor ju långt ute i skogen så jag har inte koll på Stockholmsföretagen, men jag skulle nog leta efter någon mindre firma som håller på med maskinbearbetning och kliva in genom verkstadsdörren hellre än genom kontoret och fråga om någon vill ha ett litet kvällsextrajobb ;) | |
| Kom på nu en firma som heter Nigels Motorrenoveringar i Skälby de har svarv, ska hör med dom .. | |
|
Hur mycket gods finns det att ta på en fälg tro? / Fredrik |
|
| tveksamt om det är lämpligt att svarva bort så mkt som 12 mm iaf.. | |
|
Jag körde med samma fälgar på min E91 (pre lci) med 275 bak. Satt som en smäck, fattar inte varför du skulle behöva svarva? Min bil var dessutom sänkt! Med 265 kan det omöjligt bli problem! |
|
|
Hur mycket som går att ta bort beror ju förstås på hur tjockt navgodset är. Eftermarknadsfälgar som är gjutna för att passa många olika bilar har för det mesta tjockt gods för att matcha ett brett spann m.a.p. ET. Med originalfälgar som bara finns till en viss modell får man kanske se upp lite mer. Men enl. joxgbg kanske du helt slipper? |
|
|
Ja, det är absolut inga problem. Så här ser det ut med 245 fram och 275 bak: Länk Min bil var sänkt och det tog inte i någonstans. |
|
|
Anders-72, Men det brukar i regel vara lika långa bultar. Sätet i fälgens bulthål är försänkt utifrån fälgens offset. 12mm mindre gods under säteskonan misstänker jag blir för klent. Det skulle iof gå att bygga på med nytt material för att sedan svarva en ny kona. Detta skulle dock innebära ett mycket större jobb med omlack o.s.v. mvh/ Anders |
|
| Precis. Så kan det ju vara då man handskas med fälgar med redan färdiga bulthål. | |
| Jag gissar dock att det är skruvförbandets klämlängd som blir lidande i första hand och inte för tunt gods under sätet. Det skulle ju gå genom att ta fram hylsor med inv./utv. kona 12 mm långa. Men då är man inne på pyssellösningar :) | |
|
Joxgbg Spännande! 275 på 260m fälg med sänkning utan slå in med fyra passagerare i gupp utan att slå i ? Vad körde du för Toe bak då? 0,00 eller Jag kör med Eibach Sportline fjädrar och H&R Krängare , samt med Michelin pilot Cup som ganska kantiga/raka i profilen o de slog i bakkant i hjulhuset med 1 cm spacer på 8,5" fälg med ET37. -10mm = ET 27 med 0,17 i total toe in. Ska ändra Toe in till 0,06 total bak. 260M fälgen kör med 23 i ET bak. Ska ställa in Mindre |
|
|
Jag gjorde en hjulinställning med originalfälgarna innan jag bytte, så toe bör ha varit "by the book" - vad det nu är!? Jag körde Hankook Ventus V12 Evo k110 275/35-18 och jag hade aldrig problem med skrap, trots fullpackad bil med fyra passagerare. Det var ju tight som satan, men det tog inte i. Det är sjukt snygga fälgar på en E91! |
|
|
Anders-72, Idag mätte jag på en liten (i detta sammanhang) 15" fälg. 8mm alu gods innanför insatskonan. Alltså, din dubbelkona skulle fara rätt igenom. :-) Hyvla bort 12mm är för mycket på en fälg med befintliga bulthål. mvh/ Anders |
|
|
Får köra 6 mm då om inte godset håller. Kommer aldrig valsa de har jag gjort för många gånger och det blir aldrig bra, då det fastnar skit i den uppvikta falsen = Garanterad Rost efter något år. Ska höra med Claes på Intera vad han säger. Det finns i dagsläget 5 cm till godo mellan däck och stötdämpare så det går att få in jävligt breda fälgar med högt ET likt Porsche. 10-11" x 18 med 295 om det är perfekt et. |
|
|
Oj, det var inte mycket! Har inte tänkt på hur mycket gods det är i originalfälgar. Jag minns att jag hade en uppsättning Cromodora-fälgar till vinterhjul tidigare som det var längre bultar till. De hade tjockt nav. Nej, då är det bara att glömma en enkel lösning på större ET-ändringar på originalfälgar. |
|
|
Det kan nog skilja en hel del mellan olka fälgar så det gäller att se upp om bearbetning skall utföras. Inte minst viktigt på en prestandabil. Fälgen från mitt exempel är från eftermarknaden. ET18 på en fälg som säkerligen finns i ET upp till 45 och lite till. Bultarna har gänglängden 21mm vilket är kort. Bultarna är så pass försänkta att en långhylsa sjunker in tre fjärdedelar. Sorry för OT, nog om mina fälgar. ;-) mvh/ Anders |
|
| Två gånger skruvdiametern har blivit någon slags vedertagen minlängd på klämlängden (Mått mellan skallens anliggningsyta och yttersta verksamma gängvarvet). Lång klämlängd gör förbandet dynamiskt och okänsligt. Mindre risk för behov av efterdragning. Därför är genomgående långa bultar att föredra vid tjocka spacers t.ex. även om navbultade sådana är mer praktiska vid montering. Men ett "fulare" förband blir det. | |
|
Jag är med på fördelarna med tillräcklig klämlängd. Allting är elastiskt (i mer eller mindre grad) vilket kan nyttjas till sin fördel. mvh/ Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.