AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.247

Ägandekostnader E61, läge att byta?

Jo
26
Joem
525iA Touring -05
Hej,

Läge att byta/behålla

Har hittills i år bekostat följande:

Kompressorbyte nivåreglering (bytte ut rubb och stubb) - 9000:-
Byte av ventilkåpspackning samt tillhörande service 5900:-
Polering av strålkastare 650:-
Bytt samtliga bromsrör till nya fräscha 1800:-
Diverse lampor, olja, filter, däck 3000:-
-------------------------------------------------------------------------
Summa sumarum 20.350:-
Exkl. skatt, försäkring samt drivmedel

Läge att byta bort och byta upp?:)

Obs! Detta är ingen klagotråd på något sätt, saker går sönder och då får man glatt byta. Bilen har trots allt rullat +20.000 mil. Frågan är snarare, är det läge att byta/sälja min gamle trotjänare till förmån för något annat? hur resonerar ni/hur länge vågar man blåsa på? kanske har man bytt det mesta för att ha en bil som håller 5-6000 mil till innan nästa reparation är ett faktum. kanske inte. (?)
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Förutom kanske kompressorbytet är det bara slitagedelar du har bytt, vilket inte är så konstigt för en +20' milare. Det är därför långmilare är billigare att köpa in än lågmilare ;-)
Jo
26
Joem
525iA Touring -05
Point taken:)
Det har du rätt i och det är lite åt det hållet jag också är inne på.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inget konstigt förutom kompressorn. Nu när den är bytt så är det smartare att kapitalisera på bytet genom att åka några år till.

-------
//Lövet
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
Tre månader med ny femma och du har betalat lika mycket som dina reparationer :) - - - krasst räknat.
sk
39
skfp
530xi Touring -07
Man behöver inte komma upp så mycket i pris på en nyare bil förrän bara värdeminskningen motsvarar 20 000/år, och det är en garanterad kostnad. Sen tillkommer risken för oförutsedda kostnader även på den bilen, även om risken är lägre på en nyare bil.

Jag köpte en sju år gammal bil med nypris 570k för ca 100k. Det blir en värdeminskning på i snitt 67k/år i 7 år. Med andra ord: även om bilen kommer att kosta mig 67k i reparationer varje år så blir den inte dyrare att äga för mig än för tidigare ägare...

Gör en kalkyl på tänkt pris på en nyare bil, räkna på skillnaden i värdeminskning/månad för nya respektive gamla bilen så ser du när du når break even, dvs hur mycket pengar du kan lägga på reparationer varje månad på nuvarande bilen utan att den blir dyrare att äga. Hur man än gör så är det ju ett lotteri och man har inte facit förrän i efterhand, men det kan ju vara kul att veta ungefär vilka pengar det handlar om i slutändan, och det kanske känns mindre jobbigt när de oförutsedda utgifterna väl kommer, om man vet att en nyare bil faktiskt hade varit ännu dyrare.
Du glömmer detaljen att du, om du köper en 07a, kör en bil som är rätt daterad med allt vad det innebär så du måste nog väga in en del mjuka faktorer också.

Det finns ju en anledning till att andrahandsvärdet är just 100k i ditt fall på den 530n. Dvs man får vad man betalar för.
Jag tycker det var stor skillnad på bil och bil mellan E6X och F1X så man kan inte bara kika på prislappen utan till helheten vad man får.

Men det sättet att se det som du har borde nog de flesta köra 5-6 år gamla Skoda med 1.2l Dieselmotor, manuell låda och så lite utr som möjligt då det annars bara riskerar gå sönder och kosta mer.

Ekonomiskt - ja.
Kul på något annat sätt - nej.

Summering, då man inte får med sig något in i nästa liv så får var och en själv avgöra vad man lägger pengarna på men i mitt sätt att se det så kan man inte räkna allt i kronor och ören alltid utan man måste väga in lite fler faktorer.
sk
39
skfp
530xi Touring -07
Jag håller med dig helt och hållet, ekonomin är bara en del av bilägandet, och de flesta skulle nog tycka det vore ganska värdelöst att laga en gammal bil så att totalkostnaden blir lika hög som att äga en ny bil. Så det blir en fråga om hur mycket högre man värderar en nyare bil jämfört med en äldre och det är högst personligt. Men oavsett hur man resonerar så är det intressant att räkna på det så man vet vad skillnaden är.

Och om man ska räkna på det så finns det många fler faktorer än värdeminskning, men om man jämför liknande bilar med tex 5 års åldersskillnad så kommer värdeminskningen antagligen vara den största skillnaden.

Om jag bara skulle tänkt ekonomiskt så skulle jag definitivt aldrig köpt -07:an över huvudtaget utan behållt min Avensis -99 med 30 000 mil. Det bytet är en fantastiskt dålig affär rent ekonomiskt:

Skatt: +77%
Bränsle: +36%
Halvförsäkring: +135%
Värdeminskning: +500%

Och jag räknar med att BMW:n kommer bli minst dubbelt så dyr i reparationer och service. Om växellådan pajar i Toyotan så kan jag byta den för 2200 kr + en dag i garaget (been there). Om BMW:ns växellåda pajar blir det nog däremot mångdubbelt dyrare.

Men skillnaderna mellan bilarna är ungefär som skillnaden mellan att äta makaroner med ketchup och att äta på michelinrestaurangen, man blir mätt i båda fallen men det senare är en mycket trevligare upplevelse, så jag tycker att det är värt det :-) Jag tvivlar inte på att en ny F11 är en ännu bättre bil men för mig som inte är särskilt bilintresserad (är det att svära i kyrkan? :-)) och har begränsad ekonomi så innebär skillnaden i totalkostnad att jag tex kan välja att vara tjänstledig en månad varje år, och för mig är det värt mer.

I TS fall är min gissning att det inte lönar sig ekonomiskt att byta upp sig men sen finns det som sagt många andra faktorer att ta hänsyn till också.
jh
1.252
jhellstrom
BMW 520D Touring 2012
Bilar är väl inget man köper som investering direkt. En del köper med hjärnan (ex Toyota) och andra köper med hjärtat (ex BMW).
Sen att kostnaden är skyhög för just en helt ny bil och tills de är tre år gamla får man väl ta. Det är ju ett mer bekymmerslöst ägande och kostnaden är lättare att förutse.
Ungefär som att ha bundna lån mot att ha rörliga.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.