AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.715

Precis införskaffat ett stycke M5 Touring e34!

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Den är Avusblå och i ett utmärkt skick,lite lacksläpp,några gummipluppar som saknas och fäst tejpen på passagerardörren har släppt lite.
Alltså inga stora problem,däremot så sitter det ett sportluftfilter och det ska bort.
Var hittar jag enklast en M5 luftburk,tillverkas dessa fortfarande eller är det begmarknad som gäller?
Jag är (Än så länge) novis på M5 så fyll gärna på med info och länkar till M5 info,
Mottages tacksamt!
Mvh Dic
Länk
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Länk
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Länk

Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Oj!Här händer det grejor.
Tack så mycket för info,finns ju hur mycket som helst att läsa igenom.
Kan kalla det för M5-kurs.
Måste ner i motorrummet och kolla elektronik delen till luftburken,borde väl vara nån sorts givare som jag ska hitta va?
Mvh Dic
zcooter
M5portal.com

här hittar du en del oxå
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Lite förvirrande men är det samma luft burk på 3,6 och 3,8 M5?
Har inte riktigt fått grepp om det hela än.

Liten detalj är att upptäcka vilken otrolig skillnad det är på att köra bil (på riktigt)
när man som jag kan jämföra mellan en e30 B6.a 3,5 och en M5 3,8,det är som dag och natt men ändå går det fort som fan men tror att m5:an vinner när jag väl fått dit riktig luftburk. Vikt skillnad ca:400 kg
Mvh Dic
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Att den inte kommer blöddra lika mycket, på låga varv med den vanliga luftburken är nog troligt, men att den ska få massa fler hästar tror jag inte.

F1
328
F1 Power
530iA Touring -02
850csi -93
Ett öppet filter inne i motorrummet utan värmeavskärmning suger i sig varm luft Varm luft innehåller mindre syre per Litet jämfört med kall luft.
M5 luftfilterbox är optimerad för att serva motorn med sval luft från fronten på bilen.
Dessutom så sitter insuget till boxen riktat framåt så när man har farten uppe så trycks luften in i filterboxen. Detta ska jämföras mer att ett öppet filter som måste suga rundstrålande. Visserligen andas det lätt men det kan snabbt bli undertryck i motorrummet och då är det inte nån fördel.

Hur vet jag detta jo jag experimenterade på min ena M5a med detta och kunde konstatera att jag hade bäst ork i motorn med orginalboxen .
Så jo jämfört med bara ett öppet filter så får du mer effekt eller snarare orginaleffekt.

/F1
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Jo du har rätt Beolab!
Den "blöddrar" särskilt på 2:an o 3:an innan det liksom släpper iväg.
Sen som F1 Power säger så är det nog så att ett original är effektivast och motorn går som det är tänkt från början.
Har ju haft tid nu att köra bilen mer "ordentligt" och den går ju faktiskt jäkla bra,helt annorlunda jämfört med B6:an.
Upptäckte en lustig sak:Är ju ingen raceförare precis och lite ovan vid M bilar så när jag gasar som vanligt typ B6:an körsätt så kändes M5:an inte så där pigg och tänkte då:Var det inte mer?
Är ju annorlunda gaspedals slag på bilarna,hittade en centimeter till och då blev det ju en ordentlig skillnad,ren glädje att så lite behövs för att få lite roligt.
Mvh Dic
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Nu sitter det en original luftburk på plats med givare och allt,avgjort klar skillnad på motorgång och gassvar,blev dubbelt så rolig att köra.
Mvh Dic
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.