|
|
|
|---|---|
|
Äntligen tillbaka till BMW. Har saknat en riktig 6:a i några år nu. Köpte en liten sommarbil med den underarbara M52 motorn. Slutdämparen verkar sitta snett, de två ändrören sitter lite för långt mot häger i hålet (sett bakifrån) Har varit under och tittat men finner inte felet. Är det någon som vet något om detta? Slutdämparen är upphängd på två ställen. De där gummistropparna den hänger i kanske är felvända, men de ser ut att vara lika åt alla håll. Tänkte om någon vet något om detta? Går de att vända fel? Försökte att ta loss dem men de sitter rätt hårt. Dämparen är original. Men antagligen utbytt någon gång, då den är kraftigt fin. Den måste ju ha monterats fel på något sätt. Tänkte om det kanske är vanligt att man vänder stroppnara fel, och hela ljuddämparen skjuts mot höger i spolierhålet. Med vänlig hälsning Kristian | |
|
vanligast är nog att bilen eller dämparen fått en smäll så att "upphängningskrokarna" på antingen bilen eller dämparen blivit sneda. /Jonas |
|
|
Tack... Det har jag inte tänkt på faktiskt. Så kan det ju vara. Är det okej att knacka rätt upphängskrokarna med en hammare eller slägga om så skulle behövas? Om det visar sig att någon av dem är böjda och sitter lite fel? Eller är risken stor att det går av? Sedan är frågan skall man slägga på fästena på dämparen eller på stagen under bilen? Handlar om en halv cm. Har kollat runt och en kraftigt trasig Subframe skulle kunna orsaka detta fel. Men jag har kontrollerat både i bagaget och över diffen i alla svets-skarvar utan att se några brister. Får bli ett helgprojekt. Skall skicka upp lite bilder före och efter när jag väl fixat det. Mvh Kristian |
|
| Lika på min! Har dessutom sett det på många fler......men lite irriterande är det allt! | |
|
Jag skulle nog tro att det går at se vad som är snett/hängt sej om man kommer under bilen... kolla om det ser ut som en gummiupphängning har mer tyngd på sej, då är den mer uttöjd än den andra. För att åtgärda det skulle jag nog rekommendera att man presar/böjer, inte slår... inte på krokarna i dämparen iaf., då dessa bara brukar sitta med några loppor... Subframeproblemet finsn nog bara på motorstarkare versionen, M-roadster. /Jonas |
|
|
Kröp under och tittade lite mer. De där gummihängarna i slutdämparen ser faktiskt ut att vara lite olika formade. Tror den som monterade dem har satt en av dem fel, eller båda. Vilket gör att dämparen hämnar snett. Skall prova och vända på dem se om dämparen bli mer centrerad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.