AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.641

Kupefläkt fungerar bara ibland BMW 850

He
437
Henrik 77
530d Touring M-paket 2009
Hej
Min bor har en BMW 850 92:a. Kupefläkten går bara ibland. När den går så går den fint på alla varvtal.
Kan det vara fläktmotståndet som är dåligt och så fall var sitter det? Jag har bytt en del sådana på E36:or. Så det är kanske lika vanligt på 850?

Han har även ett fel till:). Helt plötsligt så börjar värmeventilerna i motorrummet stå och "knacka". Fast nyckeln är frånslagen och utdragen. Vrider man då upp vänster temprulle på Max så slutar dom knacka.
Hmm vad kan det vara?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Hej
Ja, det kan vara fläktmotståndet och det är tom ganska troligt att det är fläktmotståndet. Det kostar ca 7000 kr på BMW och en tusing till för jobbet eller så kan du köpa ett renoverat på Ebay för ca 2000 inkl frakt.

Det sitter bakom en liten tyglapp som sitter vid passagerarens vänstra fot. Ganska enkelt att byta.

Det KAN för övrigt vara kolen i motorn som börjat bli dåliga. Det brukar märkas på att fläkten måste skruvas upp i varvtal för att gå igång och när den väl gått igång så går den bra. Min har lite dessa tendenser nämligen.

Det andra kan vara dåliga givare, dåliga batterier, glappis i kontakter, dålig elektronlik... whatever.
He
437
Henrik 77
Satan va dyrt fläktmotstånd:) då vill man ju gärna veta att det är det innan man byter. Har också tänkt på kolen i fläkten men jag tror inte det är dom. Den känns "stark" och när den fungera starta den upp lätt. I morse när vi tog ut bilen gick fläkten. Sen nästa gång vi skulle starta bilen gick den inte. Är det samma fläkt motstånd och klima panel som på dem 7-serie bilarna från tidigt 90 tal?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det har jag för mig att det är, för "svärdet" finns på både E31, E32 E34 och har jag för mig.

Här är en Ebay-sökning: Länk

Och prylen är denna i realoem och om du ser är det samma på de tre olika: 64118390015 på realoem.com. Ganska enkelt att byta.

Gör en felsökning på BMW för ca en tusing.Då vet du ju.
He
437
Henrik 77
Jo visst kan man göra en felsökning på BMW. Men då gäller det att hitta någon som jobbat där i 15 år och har erfarenhet från den tiden/dom bilarna.
Hur pass bra är dom gamla diagnos systemen? Känner nästan att det är bättre anlita någon privat person här från forumet som är duktig på dessa bilarna och har diagnos utrustning. BMW har jag inte jätte mycket över för. Jag kan se det framför mig. Kommer en ung kille och letar ihjäl sig efter OBD2 uttaget:)
Han kommer inte ens hitta sladden som passar denna bilen:)
He
437
Henrik 77
Det är fläkt motståndet som krånglar. När man drar lite i kontakt stycket så startar kupefläkten. Jag har monterat ur det ur bilen. Det var som du skrev en lång "kniv". Ca 40 cm totallängd. Ska öppna upp den ikväll och se om jag hittar något fel. Det är ju glapp i den men var.
He
437
Henrik 77
Jag kunde inte hitta någon dålig lödning på fläktmotståndet. Körde inom returbilen idag. Där stod en gammal BMW 750 där fläktmotståndet satt kvar. 50 spänn ville dom ha:). Och det fungerar perfekt. Så nu är bilen ihop igen. Men nu är det problemet med mina värmeventiler som står och fladdrar ibland. Det blir morgonens projekt.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Kul, grattis till att du löste det. Man blir lika nöjd varje gång.

Returbilen hade jag inte hört talas om. Nu kikade jag upp det och det var ju intressant att hålla i minnet.
He
437
Henrik 77
Jag bor typ 1.5 mil från returbilen i Malmö. Där är alltid fynd:). Samma priser oavsett bilmärke. Och ett fläktmotstånd kostar 50 kronor. Men man har ingen garanti och man får skruva av grejerna själv.

Jag vågar inte hoppas för mycket på att fläktmotståndet även var orsaken till fladdrande värmeventiler med avstängd motor. Men under hela kvällen igår var dom tysta hela kvällen.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jaha, grattis! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.