AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.911

Motorn stannar när bakdörr öppnas E91 320xd - 2012

cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Har ett mystiskt fenomen som nu upprepats två gånger och verkar därför finnas med systematik. Motorn stannar när höger bakdör öppnas. Detta har hänt två gånger nu då jag stått still med bilen på tomgång. Första gånger var jag förvånad och kaninte komma ihåg i efterhand om jag hade driveläge i eller inte. Idag hände det igen när jag skulle släppa av min dotter. Vi hade stått still i kanske en minut när hon öppnar dörren och motorn stängs av.

Bilen är en E91 320xd -12. Den är nyligen genomgådd inför 2-årsdagen av BMW och det fanns "inga fel". Bilen är omlackad under våren, 2ggr, och jag vet inte om man i smaband med detta kan ha demonterat något i bakdörren som lackades om.

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
cm
227
cmagnuse
E61 530d Touring -07
F31 330e -18
E85 Z4 3.0 -04
Jag har nu haft totalt fyra (4) upprepade situationer då motorn stängts av när bakdörren öppnas. Det är höger bakdörr och jag kaninte ännu säga om det är när den öpnnas eller när den stängs eftersom det är oförutsägbart när det händer. Jag vet dock att jag de tre sista gångerna haft drive-läge i och stått på tomgång för att släppa av min dotter. Jag har troligen stått 20-30 sekunder innan hon gått ur.

Har bilen inne på service i dag och har i samband med detta bett om felsökning.

Det satt en oljig/fet bit papper i låset när det hände senaste gången. Den skulle kunna komma från maskering när dörren lackerades om i februari.

cme

"Ska man ha nåt gjort får man göra det själv"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.