AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
3.480

Köpa Run-flat eller ej till F01 750i - 2009?

Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Precis köpt mig en F01 750 som behöver nya bakdäck. Framdäcken är hyffsat fina ca 5-6 mm

Har original 20" med 245/40-20 respektive 275/35-20

Sitter Pirelli RFL på den idag. Skall man köpa nya RFL bak (stjärnmärkta och utvecklade för bilen) eller skall man köpa icke runflat (ej specade just för bilen) runt om?
Kör man runflat fram och icke bak lär den väl gå som en stövare på vägen!?

Man kan givetvis blanda alla möjliga typer och mönster på däck om man söker spännande vägegenskaper på sin bil. Om man däremot önskar förutsägbara och säkra egenskaper bör man hålla sig till en typ av däck runt om, och på en så komfortabel bil som din skulle jag välja icke run flat./ Komfortnissen.
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Icke runflat kommer garanterat att höja komforten.

Det enda som jag funderar på är om runflat däcket som är optimerat för just min bil är bättre än ett icke runflat som inte är gjort för bilen.

Pirelli P-Zero 275/35-20 finns i flera olika versioner för bla BMW, Audi, MB och Bentley. BMW version är runflat.

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Tor - du kan ju välja ett Pirelli icke-RFL som är avsett för den F01:a.

----
BMW CS/SC #6212
Je
36
Jeppe på berget
740 D F01 2010
X3 3,0 D -06
328 AC Schnitzer cab -96
Hej!
Jag bytte ut mina runflat mot vanliga däck (conti sport contact 3) och fick en helt annan bil. Jag har samma dimension som du på 20 tummarna. Mycket bättre komfort, inte spårkänslig osv. Jag tror nästa du får fyra vanliga däck för samma pris som två rft.

WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
Nä inga runflatdäck inte,men hur gör man om man får punktering då min har jag inte hittat nå reservhjul
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag har Conti RFT i 20" och är helnöjd med dom.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
WAN, Lagningskit eller ringer en bärgare. Alternativt kör till en däckverkstad om det är en spik eller dylikt i däcket och endast en pyspunka.

Reservhjul tappade ju en stor del av sitt värde i.o.m. mobiltelefonen. Nu blir man ju aldrig helt ställd. Är inte ett dugg orolig när jag kör motorcykel heller trots avsaknad av reservhjul eller lagningskit.
Mobil och bärgare är bättre än att åka och vingla på rft året runt. F ö kommer du inte särskilt långt på ett punkterat rft, som dessutom blir förstört. Sätt på riktiga puckar och njut!/ 750 rules.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag kör med Pirellis RFT på GT'n. Tycker de är helt ok, över förväntan. Märker inget av svajig- eller spårkänslighet.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
dn motor 7 juni skriver om bilfabrikanternas däckval i samarbete med däckfabrikanterna för att få till en bil med bästa prestanda och komfort och att den nya däckmärkningen inte slagit igenom ännu. Det är ju synd att då välja sämre däck när man byter första gången bara för att det är lite billigare. Däremot när en bil får några år på nacken kan man misstänka att även konkurrentdäcken blivit bättre.
Att välja bort RFT är ens ensak så länge man inte vill ha gratishjälp av BMW Assistans. Instinktivt tycker jag att RFTs nackdelar måste bli mindre kännbara ju lägre däckprofl man har.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Har däcktillverkarna börjar göra specialdäck för specifika bilmodeller numera?!
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Vi satte på Nya dunlop runt om kommer inte ihåg vad det var för modell nu men handlarn sa att de var en nyutvecklad modell. Är hursom kanon nöjd utan run flat :)

// Johan
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Japmax: Det har dom gjort i minst 20 år, inte så vanliga ute hos dom vanliga gumminasarna, men har funnits länge.

Nu har jag iaf beställt nya icke runflat däck runt om, blev Conti Sport Contact 5, leverans och montering utlovad till på fredag! Inte gratis, men det är den värd.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, de gör generellt inte däck för specifika modeller (finns iofs undantag) utan till biltillverkarens generella krav som gäller hela modellsortimentet.

BMW:s "märkning" är en stjärna (femuddig)
Audis är ett "a"
Mercedes är ett "MO"
osv.

Men i praktiken är det inte så stor skillnad (är ofta rent komfortbetonat med lägre buller men ibland kan det vara styvare stomme etc.), ibland kan det faktiskt vara en nackdel då en viss däckmodell "typas" mot en viss tillverkare i en given generation av däckets utveckling och då håller man fast vid den generationen av däck till den specifika klassningen. Men därefter kan däcket utvecklas i flera ytterligare steg/generationer och bli mycket bättre - men den utvecklingen riskerar man att missa om man köper biltillverkarspecifika klassningar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Nu sitter det 4 st nya Conti på bilen! Stor förbättring gällande såväl rullkomfort som ljudnivå jämfört med Pirelli runflat som satt innan.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.