AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.625

hur ofta byta kylarvätska 328 e36

Er
91
Erik _328
Bmw 325 e90
Hej!

Funderar lite på det här med byte av kylarvätska. Har haft bilen i 1½ år nu och har ej bytt den under min tid. Kärran har i nuvarande läge gått ca 17200mil och senaste inspektion 1 (då jag antar att kylarvätskan byttes) gjordes vid 15731 mil. Är det läge att byta snart eller vad är intervallerna för kylarvätskan, någon som vet?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag minns rätt i huvudet, är det var fjärde år som kylarvätskan skall bytas och vart annat år för bromsvätskan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.404
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, Johan B har rätt - BMW rekommenderar numera vart fjärde år om man kör med vanlig "icke-longlife" glykol. Förr var det faktiskt vartannat år (står tex i mina gamla E34-handböcker att det ska göras vartannat år), men utvecklingen har ju gått lite framåt under dessa år.

Har man "longlife" glykol säger BMW att man aldrig behöver byta.

Fast det där tror jag personligen inte riktigt på utan ett byte vart 5 år eller så kan nog sitta på sin plats (brukar ju ändåså alltid behöva vara något som behöver bytas som tex kylarslang, kylare, vattenpump så då kan man passa på att dränera lite extra och på så sätt kommer man i princip att byte automatiskt runt vart 5-7 år ändåså).

Jag skulle inte vara orolig, du bör lugnt kunna vänta ett par år till. Fast jag är inte så säker på att kylarvätskan verkligen byttes vid din senaste Inspektion I. Verkstaden ska ju iallafall ha fyllt i vilka moment av en Inspektion I som utfördes så du bör se det där.
Inspektion I och II innebär bara att man ska kolla nivån och fryspunkt på kylarvätskan, det finns ingen punkt i dessa servicescheman som säger att man ska byta.

Iallafall så är det nog bäst att du börjar med att ta dig en titt på hur kylarvätskan ser ut, sug gärna upp en mindre mängd och kolla lite noggrannare i ett glas eller liknande. Den ska vara halvt genomskinlig och ska absolut inte finnas några spår av någon brun nyans eller liknande. Finns sådana tecken så är det bra att byta och passa på att spola igenom systemet också.

Det är först och främst rostskyddet i glykolen som bryts ned först.
Er
91
Erik _328
Bmw 325 e90
Tack för era svar! Mycket uppskattat! :)

bl
84
blueswede
328iA Coupé-99 (e36,m52)
320iA Touring-05 (e46,m54)
Z4 3,0A (e53/m54)
523i Touring-06 (e61,n52)
E250 CGI-10 (S212,271EVO)
CLC 180K-11 (CL203,KE18ML)
Om/när du tänker byta kylarvätskan kan det vara bra (peace of mind) att passa på att byta pump och termostat + hus när du ändå håller på. Det är inte ovanligt att dessa ger upp efter 15-20k mil. Kan lätt bli dyrt och struligt om det skulle haverera under färd, men billigt och ganska enkelt att byta när man ändå håller på att blaska med kylarvätskan. Och kolla samtidigt slangar, remmar, och att hjulen/spännrullarna (kullagren) på remspännarna snurrar fint .. (bmw säljer bara hela remspännare men spännrullen kan köpas och bytas separat och heter INA 5320001100, säljs även som DAYCO 89133, och kostar typ under en fjärdedel av komplett remspännare).
Er
91
Erik _328
Bmw 325 e90
Tack för tipset Blueswede! :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.