AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.413

E46 320i - 2000 Oljelampan lyser gult ibland

Ra
4
Raxox
316i Coupe -95
Hej !

Ofta när jag åker till jobbet 1.5mil så tänds oljelampan strax innan jag är framme.
Har kollat oljan och den är mellan min o max på oljestickan.

Har haft detta problem ett tag men den lyser allt oftare så kanske dags att göra nått åt det. Vad kan felet vara ?
Motorn låter som den ska när den tänds !

PS! Lyser gult (kan lysa rött med men jag har aldrig varit med om det)

EDIT:
BMW E46 320 -00 150HK
ji
224
jim 330 touring
BMW 118D F20 M-utrustad
oljan börjar ta slut gul lampa är en varning fyll en halvliter så slutar den nog

there can be only one
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Kan också vara oljenivågivaren som inte är helt kurrant. Har du bara kolla på oljestickans nivå är det inga problem, nivågivaren ska inte indikera mitt i mellan max -min strecken om inte oljan har problem med återrinningen till tråget.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
153
koola
520i-03,523i Touring-06, X1 sDrive 18d-10
Hej,jag har också strul med gula oljelampan,den tänds 10-15 sek. efter jag startat och kör iväg och lyser i ca 5 sek. Den tänds sedan inte mer förrän nästa gång jag startar motorn !? Är det oljenivågivaren som spökar för mig då också ? Har haft väck den vid oljebyte tidigare och rengjort men bara blivit bättre en kortare tid.Oljenivån kollar jag allt som oftast och den drar ingen olja så det är lungt i det fallet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja, det är givaren som är kass - de fungerar så att de mäter elektriskt motstånd i "vätskan" och jag misstänker att sensordelen i givaren helt enkelt blir förorenad med tiden och tappar sin mätande förmåga. Är nog omöjligt att göra rent effektivt då sensordelen sitter kapslad med små hål som släpper in oljan i givaren...

Har haft kass givare på min E46:a rätt länge, men håller koll på nivån (och färgen/konsistensen) på oljan via oljestickan, en gång i veckan eller så.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mi
562
Micro68
325 Touring -09
325 Coupe´ -10
Min givare blev likadan som raxos när bilfan hade koksat igen oljeringarna.
Efter renovering slutade oljelampan att spöka så det kan mycket väl vara problem med återrinning av oljan som hasso skriver.
Jag har samma problem sedan en vecka tillbaka. Vid start börjar oljetryckslampan lysa efter några sekunder. Sen släcks den efter några sekunder. Men är det oljenivågivaren eller oljetrycksgivaren som är kass? det är rätt stor skillnad i pris på dessa. En oljenivågivare kostar 1 425 kr på Mekonomen. På Autoexperten kostar den 1 340 kr (Hella). Schmiedmann tar 750 kr för en Hella oljenivågivare. En oljetrycksgivare kostar under 100 kr.
Jag byte min giver på min 320i 2000 vid oljebytet i helgen. Enkelt byte. Givaren kostade 258 inklusive frakt från England på eBay.
Så nu slipper jag det problemet i alla fall.
Jag har bara haft bilen i några veckor. Vid oljebytet tappade jag av 8 liter och fyllde på 6 liter. Inte så bra att förre ägaren litat på den trasiga givaren.

Bm
22
Bmwgson
320i Touring -02
Eskes, kan du länka den du beställde? :)
An
9
AntrE
323Ci -00
Precis samma problem här. En kontakt och 3st 10mm muttrar och vipps var givaren bytt och jag slipper den där gula fula lampan. Tyvärr råkade man ju riva sönder bromsbeläggsvarnaren när man bytte bromsolja så en sådan liten skitgrej måste nu köpas för att slippa en annan ful gul lampa i instrumentet..
Bmwgson, du har privat ett meddelande då en direktlänk i forumet troligen bryter mot reklamförbudet.
//Mattias

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.