AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
6.419

Skeva bromskivor e61?

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Har en e61 -08 som för någon månad sedan börjat vibrera vid inbromsning. Bromskivor som slagit sig tänkte jag när jag först märkte det. Det började med att det mest kändes vid inbromsningar men nu även vibrationer vid körning i hastigheter mellan 100-120 km/h för att sedan upphöra när man kör fortare. Vid inbromsning drar även bilen ibland åt olika håll lite, fast det kan även vara de breda däcken som reagerar på svenska spåriga vägar...

Däcken, speciellt framdäcken är även rejält slitna, knappt lagliga kan tilläggas.

Vad tror ni? Skeva bromskivor eller är det något annat. Tänkte nämligen lämna in för byte av bromskivor på den lokala verkstaden som tidigare gjort bra jobb med andra bilar, men vill ju inte byta skivor om det är något annat...

Tankar?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
"Deposits" på bromsskivorna från bromsbeläggen, till följd av kärvande bromsok eller felaktig bromsteknik vid hård körning. Finns mer att läsa här: Länk
Kärvande ok kan även vara varför bilen drar snett vid inbromsning, även om det finns fler anledningar till detta som du redan nämnt.

I kort betyder detta att du bör byta bromsskivor eller låta dem svarvas jämna igen.

Att det vibrerar i högre hastigheter tyder även på att bussningarna i framvagnen är slitna, eller att fälgarna har blivit orunda, eller att en balanseringsvikt har lossnat. Ett anliggande bromsok skulle även kunna vara en anledning. Det enklaste är att lämna in bilen på felsökning! :)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Enkelt svar - mät slaget på skivorna. Så enkelt är det. That's it. Då får du svart på vitt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är ett par trådar där jag beskriver hur jag mäter slaget på bromsskivor
Länk
Länk
Länk

Men som Erik__W säger kan det lika gärna bero på helt andra saker såsom balansvikter, bussningar, spindelleder, styrleder, länkarmslagringar, däck som separerar (råkade själv ut för detta).

Det är många som skyller på bromsskivor, men av alla tusentals inlägg om skeva bromsskivor här så har jag endast sett runt två där man vekligen MÄTTE upp och BEKRÄFTADE det (att det var bromsskivorna som var skeva).

När byttes bromsskivorna senast? Om det var längensen (typ 500 mil eller mer) så borde eventuella fel redan ha uppdagats. Såvida du inte gjort någon mycket lång och hård inbromsning (från runt 250 km/h och bromsat maximalt) och sedan lämnat foten på bromsen eller liknande händelser så borde som sagt de eventuella problem redan ha gjort sig kännbara.
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Har bytt till nya däck i förhoppning om detta var problemet. Resulterade i att vibrationerna snarare flyttade sig till 110-130 km/h istället....

Känns även som att vibrationerna känns både i stolen och från ratten samt att det skakar i ratten lite när man bromsar i denna hastighet men inga vibrationer varken i ratt eller någon annanstans upp till 100 km/h.

Får försöka hitta någon som kan mäta bromsskivorna innan man går vidare.
Kan man på något enkelt sätt se/känna om det är spindelleder, styrleder el dyl?
Ja
210
Jalapan
530iA xDrive Touring -07 E61 LCI
Jag skulle satsa mitt hus på att du måste byta dina dragstag.
Fick byta skivor 2ggr pga jag köpte nya skivor o det fortfarande vibrerade.
Den store inre bussningen ger ofta upp
Kolla här

Länk

/Jalapan
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Bytte styrleder på svågerns 525da-08
Nu efter 12000 mil. Båda sidor var helt
slut. Bilen reagerade precis som du beskriver,
Väldigt otäckt. Hissa upp o slit i framvagnen.
Börja med att känna på hjulen innan du hissar.

Mvh Jonas B
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Tack för tipsen!

Får väl börja med styrlederna kanske. När ni bytte styrlederna, var det "bara" detta Länk ni bytte då?

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Finns både inre och yttre styrled om jag förstått det rätt...
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
På våra e60/61-08 finns bara yttre. Det syns o känns när du tar på hjulen.
Börja där innan du handlar delar.

Mvh Jonas B
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Ok, tack! Är lite novis vad gäller sån här mek. Mina erfarenheter sträcker sig hittills på nivån att byta bromsskivor...

Hur ska det kännas? Eller rättare sagt kanske, hur ska det inte kännas...

Tyckte även efter däckbytet och iof även innan att bilen blivit väldigt spårkänslig och kränger mer än förr. Kanske även ett tecken på styrlederna
Ja
210
Jalapan
När gjorde du en hjulinställning sist?

E61 brukar även bli spårig vid dåliga bussningar i bakvagnen.

Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Har inte gjort ngn hjulinställning på de 4 år jag haft bilen.
Den har bara gått 9000 mil, så jag blev lite fundersam när detta först började dyka upp för ca en månad sen.

Körde en sväng nu på kvällen för att försöka känna efter lite vad det egentligen är jag märker av.

Bilen går helt stadigt och fint vid vanlig körning upp till ca 110 km/h.
Vid 110-120 vibrerar bilen, inte jätte mkt, men ändå så det känns i både stol och ratt. Bromsar man då så vibrerar det mer i ratten, men inte vid inbromsningar i andra hastigheter.

Svänger jag kraftigt fram och tillbaka, typ älgprov, så känns det som att bilen kränger mer än tidigare. Kan kanske bero på att däcken är helt nya eller inte lika styva som runflatdäcken som satt på innan...

1000:- för felsökning på den lokala BMW-verskstaden, som dessutom stänger för semester nu i tre veckor gör att jag nog beger mig till en annan mindre verkstad jag använt tidigare här i stan. Men det vore nog bra om man kunde ha en aning om vad som verkar vara mest troligt att behöva fixa.
Ja
210
Jalapan
Innan du börjar byta massa prylar kanske du borde kolla så alla hjul är balanserade och att hjulvinklarna stämmer.

Om du nu inte bestämt dig för att byta styrleder då gör man ju hjulinställningen efter.
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Att däcken är balanserade utgick jag ifrån eftersom jag köpte dem och fick de monterade på en däckfirma. Symtomen är ju också desamma med båda de gamla däcken och de sprillans nya jag satte dit igår.

Skulle en dålig framvagnsintällning ge vibrationer? Trodde bara det gjorde att bilen drog åt ngt håll, vilket den inte gör.
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
Breda fälgar blir lätt skadade (ovala) på insidan.
Efter 9000 mil kan du räkna med att mycket detaljer i hjulupphängningar både fram och bak är väldigt slitet.
He
159
HenkePenke
535D GT -11
530D E61 -05
318D -11
Ok Enköping svarvar för 500:- skivan

// Henke
St
80
Storfoten
530 XDT - 17
Har haft liknande problem som dig. Det som "alltid" brukar vara slut kring 10.000 mil är dragstagen. Jag köpte också nya däck (Michelin) och trodde dessa var riktigt balanserade, men icke...var sedan på en annan firma som noggrant och ambitiöst gjorde balanseringen perfekt. Det är skillnad på balansering och balansering...

BMW 4ever
Visa användare
2.014
Brynet
M520dA-16
318d GT-16
520-74
635dA-08 cab E64
530i-90 E34
Kvalitetsskillnader i material måste jag säga då min
M525da-08 har nu gått 15 000 mil och inte bytt
någon bussning eller led ännu, peppar peppar.

Mvh Jonas B
Hi
203
High
XC90 T8 -20
Citroen e-C4x -23
X1 2.0D -15
Hjulbalansering på riktig firma tog bort vibrationerna!

Åkte till den lokala Däckiafirman och lät dem börja balansera. Visade sig ganska snabbt att den andra firman som monterat däcken inte haft sin bästa dag...

Ett av hjulen hade mindre obalans när han tog bort alla vikter som de som monterade däcken satt dit.

Iof försökte däckkillen att försvara de andra lite med att säga att däcken kan sätta sig så att en ombalansering kan vara nödvändig ibland, fast kanske inte så här mycket...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.