AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
6.676

Elfel pga bilstereon i min Z3 - 2000?

wi
28
wildcard
Bmw Z3 2.0 -00
Hej.
På senaste har min bilstereo, med ganska stor display slocknat o blivit tyst. Nån sekund senare vaknar den dock igång igen. Men några gånger verkar det också slagit ut bilen som om bilbatteriet skulle ge upp. Även det brukar ge sig och bilen vaknar till igen.

Men idag låg jag på E4an av alla ställen när stereon dog och varningslampor på instrumentbrädan började lysa. Först kugghjulet med ett utropstecken i samtidigt som bilen hoppade mellan att svara på gasen och inte. Senare motorsymbolen och ABS lampan. Jag svängde av och stängde av bilen. När jag fortsatte tändes hela instrumentbrädan upp, el så gott som med Parkeringsbroms bla som lös rött vilken självklart inte var i!

Eftersom stereon krånglade i samband med allt så stängde jag av den och vände hem. Då försvann problemen! Kan det vara så att stereon kan vara felkopplad(den e inte original)och att det bråkar med bil-elen?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det låter väl snarast som om batteriet är dåligt. Alla Bmw blir ju lite konstiga med dåliga batterier.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Hur gammalt batteri har du? Har du haft problem att starta bilen när det varit kallt (vilket kan tyda på dåligt batteri)?

Skulle köra bilen några dagar utan att ha stereon på, för att se om det är den som är felet, under förutsättning att du är beredd att bli stående, dvs...

Jag skulle tro att du har kortis i stereon med tanke på det du skrev i första stycket: "På senaste har min bilstereo, med ganska stor display slocknat o blivit tyst. Nån sekund senare vaknar den dock igång igen. Men några gånger verkar det också slagit ut bilen som om bilbatteriet skulle ge upp.."

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Låter som det kan vara laddningsfel - kolla hur generatorn laddar!
När kolen blir slitna brukar det börja med intermittenta laddningsfel som eskalerar och blir allt mer frekventa, för att till slut lägga av att ladda helt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag vill tillägga att dålig laddning innebär att laddningslampan tänds. Annars vill jag påstå att generatorn sitter illa till på Z3, den har ett kyllyftsintag som påminner om en lövsug, vilket medför att munstycket blir igensatt. Resultat, överhettad generator.
La
720
Lasse Eklunda
530xDA Sedan -15
Z4M Coupe -07
523i LCI Sedan -07
Corvette Bigblock -72
Det verkar som att tråden startades förra sommaren...

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.