AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.679

Oregelbunden pyspunka på nya Pilot Cup däck?

Sida 1 av 2
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har senaste 5 dagarna fått kraftig oregelbunden pyspunka på ett av bakhjulen, som är helt nya. Endast rullat 10 mil.

De började med att däcktrycksvarnaren började plinga och jag åker in och däcket har tappat 1,5 Bar fån 2,9 bar.

Fyller på och nollställer däcktrycksvarnaren.

Dagen efter samma sak tappat 1,5 bar igen.

Fyller på igen och igen på kvällen.

Dagen efter åker ingen pyspunka och det höll i 2 dagar utan att en enda droppe luft åkte ut, men idag Lördag när jag kom till garaget och kollar med min barmätare så är det nere på 1,5 Bar igen.

Har provat att dra åt ventilen med ventilnyckel för att se om det var det, men då märkte jag att hela ventilen snurrade ett kvarts varv.

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Har någon upplevt att pyspunka kommit och gått?

Kan det vara ventilen eller konstruktionsfel på däcket?

Vad har ni för teorier och erfarenheter ?

Ska tillbaka till däckfirman på onsdag, men tänker att det kan vara bra att ha lite kött på benen om det visar sig att de har monterat däcket alt ventilen fel...
Pa
1.120
Passo222
BMW iX1 eDrive20 M-sport 2025
Kan vara nålen i själva ventilen som är defekt, lätt och billigt att byta, fixar däckfirman! Mvh
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Precis då den läcker bara vissa dagar.

Om det vore ett hål på däcket borde den lägga lika mycket kan man tycka.
Åk till däck firman. Borde de fixa till eftersom du enbart kört c:a 10 mil.

Antagligen ventil eftersom du skrev den snurrat ett kvarts varv. Alternativt läcker någonstans i fälg kanten. Fått något skit mellan, så däcket inte tätar som det ska. Antar de inte bytt ventilen och har den varit tät tidigare, så kanske fälg kant.

Provat med vattenkanna och se om det bubblar från eller runt ventilen?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skall man vara riktigt noga och följa STRO:s rekommendationer, skall ventilen bytas när man byter däck - men det är nog inte många däckverkstäder som gör detta.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Nu på lunchen var det pyspunka igen på båda bakdäcken.

Följande. Fälgarna är ett par 18"/8,5" bredd BMW Radialeker 216 motorsport som är anpassade för RunFlat däck.

Däcken 265/35-18" Michelin Pilot Sport Cup.

Kan det vara så att däcken inte sluter tätt mot fälgkant?

Ventilen byttes inte vid däckbytet.

(Fram är läcker det inte)

ma
150
matteZ4
BMW 320I A 2013
BMW Z4 3.0 2003
Exakt som Johan B så ska ju helst ventilen bytas!! Då jag byter däck så säger jag till om att ventilerna ska bytas samtidigt. På nån enstaka firma har de frågat själva, om de ska byta ventiler.
Då jag frågat varför görs inte det automatiskt varje gång har de svarat att ofta vill inte kunden ge nåt extra utöver däcken, även om det rör sig om småslantar. Därför ställer de i alla fall frågan till kunden och i och med det så är det upp till var & en om man vill byte eller ej.
Vet ju inte om detta är problemet med trådskaparens däck men kan ju vara bra för andra, kanske inte alla tänker på detta och tror att alla däckfirmor byter automatiskt ventil, Mvh Mats
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Däcken kan tilläggas är 265 ist för org 255 samt inte RunFlat.

Det värsta är hur jag ska kunna få fram om det är ventilerna, då de kommer säga när det lagade och ge mig en faktura på demontering samt lagning samt mobtering och balansering.

Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Fram med ungarnas pool - fyll upp med vatten och kasta i däcket.

Då borde du se vart ifrån det läcker - kan vara däcket som har hål, skev fälg som ej sluter tätt, spricka i fälgen, ventilen.

Jag ogillar miljötalibaner - skarpt.
/Andreas
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Sjukt att båda läcker.. Fälgarna var ok innan bytet..

Mycket märkligt..
Gör som mistafrizz skrev. Ner med dem i poolen eller badkaret, så får du kött på benen vart det läcker.

Sen är det som matteZ4 skrev att många byter ej ventilen. Att den snurrar ett kvarts varv låter inte rätt. Kanske har de smetat på duktigt med glidmedel också har ventilen släppt och håller ej tätt längre.

Är det fälg kanten, så bör firman ta detta på sig eftersom jag anser alla fall att det är något som skett med däckbytet. Kanske däcken inte är 100% i kanten eller något skit som kommit mellan.

Titta själv via bad. Då får du fram var det läcker också vet du vad som behöver lagas/fixas.

Är det fälg kant, så säg åt dem att fixa det. Tror inte de käftar för detta. Hellre gott rykte och att du kommer tillbaka när det är dags för nästa däck byte.

När problemet är fixat, så be dem dubbel kolla innan på sättning på bilen. Däck firmorna har hjul bad eller spraya på vatten längs fälgkanten (lätt att se när fälgen ligger ner och vattnet stannar kvar längs kanten) och se så det håller tätt innan du monterar dem.
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ok tack för alla goda råd!

ol
161
olve
535D -07 LCI
Köp en flaska läckspray, finns på Jula, smidigare sätt än vattenbad.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Ursäkta en fråga för att få en klarare bild över helheten.

Hur/ vart köptes däcken?

Använde du samma firma där du köpte däcken som monterade dom?

Mvh
Asken
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Delvis. De är aut montör för Däckonline, men frågade innan om jag gynnade dom ifall jag beställde däcken via däckfirman, men det gjorde det inte, så beställde dom via nätet o valde dom som montör.

E3
1.828
E36
USA bilar
Seriösa firmor byter ALLTID ventil OM man köper däcken hos de (givetvis utan extra kostnad)
Nytt Däck = Ny ventil
Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Börjar mer tro att bakdäcken inte sluter an tillräckligt mot fälgkant när man kör i gupp mm..
Seriösa firmor byter alltid ventil även om däcken inte är köpta hos dom, dvs inbakat i monteringskostnaden.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tror mer på att ventilen inte är tät än att däcket skulle vara otätt mot fälgen.
Det senare uppstår bara om fälgen och/eller däcket är skadade i kontaktytan - iofs kan en klantig montering förstöra däcken...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
E3
1.828
E36
USA bilar
GE Nja... ser det nog som så att om däcken inte är köpta på verkstaden ifråga så tillkommer allt, dvs montering och balnsering kostar x kronor, ny ventil x kronor, skifte på bil x kronor osv, dock vid köp av däck så ingår rubbet utom möjligen då skifte på bil, men ny ventil ska alltid ingå
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.