AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.681

Tändkabelshjälp, 635CSi

Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Efter lång väntan så fick jag äntligen mina tändkablar från Tyskland (gissar på att de kom medelst roddbåt/häst och vagn. Nåja). Se tidigare tråd om problem efter vintervilan för mer information.

När jag nu ska till att koppla in dem så märker jag ju att de inte är precis lika Biltema-hopkoket som satt där tidigare.

Länk

1./2. Bl.a. så har de denna kontakt. Den fanns väl i princip där tidigare, men då som en extra Bosch-attiralj på Biltemakabeln som gick mellan spolen och fördelardosan.
3. I detta fallet sitter den på tändkabeln som kommer från sexans cylinder.

Länk

4. En kvalificerad gissning säger att de ska in här (anslutningen till vänster?). Men vad gör den egentligen? Och varför sitter den på kabeln som går till tändspolen i det ena fallet och till kabeln som går till sexans cylinder i detta fallet?

Länk

5. Och tändspolen för övrigt... Den verkar inte vara original (artikelnumret säger Bosch och den verkar ju fungera som den ska) eftersom den i ärlighetens namn inte hålls på plats av sin hållare utan mer av fysikens lagar och motstånd i kablar och annat. Men...
Borde det inte vara anslutet kablar i båda dessa anslutningar?

Länk

6. Även bortsett från att det finns anslutningar som saknar kablar så finns det duktigt mycket "halvlösningar" och strömtjuvar till Gud vet vad om man följer kabelstammen.
Lyckades plocka bort en hel del kablar som bara mynnade ut i tomma intet. Eller ja, det mesta var ju anslutet till pluspolen i ena änden - tomma intet i andra änden!

Länk

7. När jag ändå är här och håller på så tänkte jag passa på att byta grenrörspackning/värmesköldar (och stift för all del, men det tror jag att jag kan hantera) eftersom dessa uppenbarligen sett bättre dagar.
Om det inte märkts på tidigare frågor så har jag alltså tummen nästan precis mitt i handen när det gäller bilar och deras teknik, men det är roligt att försöka lära sig...
Allmänna tips på hur man får av grenrör uppskattas därför. Inte direkt så att jag lyckades rubba något med handkraft - och svets saknas!

Tack på förhand!!
da
271
daniel-635
120d M-Sport -10
528i Shadowline -86
635CSi Bi-Turbo

R1100S -01
Lilla spolen på 6ans kabel ska mycket riktigt in i kontakten på bild 4.

Funktionen är för att synka spridarna, med rätt tändimpuls.
(Dock startar och går, motorn utan denna)

Tändspolen har jag ej sett i detta utförande innan, men egentligen räcker det rimligen med de båda skruvade anslutningarna, M4 + M5.

Kabeln som gått till tändspolen kan jag ej relatera till.

Det verkar som att Kat motorn i e24 har lite annat elektriskt utförande än i e32 e34 modellerna.

/ Daniel

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt det som daniel-635 säger - det är den så kallade CID-signalen (Cylinder Identification).

Jag raljerar ganska uttömmande om denna i dessa två inlägg
Länk
Länk

daniel-635 har dock helt rätt, med hjälp av CID-signalen så kan styrystemet synka insprutningen av spridarna. Fast det är ändåså ett ganska grovt system då den bara grupperar spridarna i endast två grupper, 1-2-3 och 4-5-6. Dvs spridarna 1-2-3 öppnas alltid tillsammans och 4-5-6 öppnas alltid tillsammans.

Skillnaden är minimal utan CID-signalen, får styrsystemet inte signalen så går den tillbaka till ett ren batch-insprutning (dvs alla spridare öppnas samtidigt alltid tillsammans). Med avancerade mätmetoder och utrustning så skulle du nog kunna mäta upp en liten mängd av bränslebesparing, men inget du som normal bilist märker av.

Mysko tändspole. Dubbla uttag för att styra tädnspolen - aldrig sett förr.

Jag skulle isåfall gissa att den där tändspolen kommer från en BMW V12-motor, tex M70. Just M70 var ju egentligen bara två raka sexor som man slagit ihop. Så den har dubbelt av allt. Den har dubbla ECU'er, dubbla fördelarlock, dubbla tändkabelsatser etc etc etc. Om den bara har en tändspole så passar den ju bra in på den du har - en kontakt går till ECU #1 och en annan kontakt går till ECU #2.

Jepp! Sådär såg mina avgaspackningar/värmesköldar ut också efter ca 15 års hårt arbete. Jodå, de där muttrarna kan sitta hårt. Det brukar vara så fastrostade att det slutar med att man skruvar ut pinnskruven från toppen istället.
Det gör egentligen ingenting, du måste ändåså ha nya pinnskruvar för dina är troligtvis så rostiga längst ut vid muttern att du aldrig får på nya muttrar (dessa är helmetalliska låsmuttrar av koppar).
Så börja med att köpa nya pinnskruvar och kopparmuttrar, du behöver det!
När det gäller att lossa så får man ju inte in en mutterpicka där - skulle varit nice. Näst bästa tips är att försöka efterlikna en mutterpicka, dvs ha så stumt och icke-fjädrande hylsverktyg som möjligt och slå med hammare eller dylikt. Fast problemet är att det är ont om utrymme och da har ibland långa förlångare vilket gör att det kan bli lite vingligt.
Så för många skruvar får du nog använda dig av ett längre ledhandtag.

Vad för verktyg har du nu?

Använd ALLTID 6-punktshylsor! Speciellt för detta jobb! Drar du en av dessa kopparmuttrar runda så kan man nog lätt hålla sig för skratt - då blir det 100 gånger jobbigare. Yes, 100 gånger.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående tändspolen så är det inte så säkert den kommer från en BMW, lite snabbt gogglande så kan det lika gärna kommit från Opel eller SAAB.

När det gäller återmontering av grenrören och dess pinnskruvar och muttrar, använd med fördel att högtemp antikärvmedel. Min favorit är Loctite 8009 och har fungerat fint på de grenrör jag rivit loss och monterat tillbaka
Länk
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
I fallet med min bil så verkar "CID-signalen" tagits från kabeln som går mellan spolen och "tändspolestiftet" på fördelarlocket.

Jag gissar att det måste vara någon slags skillnad om man tar signalen därifrån istället för från sexans cylinder?
...men det är klart, om signalen nu inte gör så stor skillnad till att börja med så spelar det kanske inte så stor roll!

Av ren nyfikenhet - hur är er "CID-kabel" dragen från fördelarlocket till? Den gamla var ett halvt helvete att tråckla ut. Det känns, om möjligt, ännu värre att försöka ta den på andra hållet.
Antar att det mest är en principsak för att ha originallooken så intakt som möjligt.

I detta led så tänker jag mig att jag också skrotar tändspolen. Oavsett om den nu kommer från en Opel/Saab eller BMW-tolva.
Kanske inte så mycket för originalutseende, utan mest för att den befintliga knappt hålls på plats.
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
För mig som inte kan någonting...

Detta: "Det brukar vara så fastrostade att det slutar med att man skruvar ut pinnskruven från toppen istället.", innebär?

Min verktygssats är relativt begränsad till någon slags hyls-/ring-/spärrnyckelsats för dryga 2.000kr.

Hur mycket stryk tar kablarna egentligen med värmesköldarna "satta ur spel"?
Inser att jag så klart borde fixa det när jag ändå håller på, men samtidigt så har jag inte ens lyckats ställa på bilen ännu och längtar efter att komma ut och köra en runda.
Men samtidigt vill jag gärna undvika att lägga en massa tusenlappar på nya kablar nästa år!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
När allt är nytt och fint så monteras grenrören dit genom att man förstå skruvar in pinnskruvar i förgängade hål i toppen. Då ser det ut ungefär såhär (det är dock insugssidan men konceptet är likadant på avgassidan)
Länk

Sedan trär man på grenrörn på dessa pinnskruvar (grenrören har förborrade hål för detta). Sedan skruvar man dit muttrar på pinnskruvarna som trycker grenrören mot toppen och håller den på plats.

Om allt är nytt och fräsch så lossar man ju bara muttrarna och allt är frid och fröjd. Men eftersom nu muttrarna sitter så fastrostade på pinnskruvarna så slutar det nästan alltid med att när du försöker lossa muttern så skruvar du ut istället mutter och pinnskruv som en enda ihoprostad enhet.

Inget att gråta över, helt normalt. När du ska montera tillbaka grenrören så skruvar du dit först de nya fräscha pinnskruvarna, trär på grenrören och sist skruvar du dit muttrarna och drar åt.

Priset är inte så utslagsgivande. Jag har köpt de flesta av mina hylsor ur Biltemas 10-års-sortiment och de har aldrig svikit mig en enda gång. Aldrig heller deras ledhandtag, spärrhandtag osv.

@Floppa : Kolla på dina hylsor, hur många hörn har de? Har de 6 eller 12?

Om du saknar lämplig hylsa, rätt längd på förlängare eller ledhandtag så ska du vänta med att utföra jobbet och införskaffa jobbet.
@Floppa : Vilken kombination försökte du med att lossa muttrarna med?

Vill minnas att vissa muttrar är det lite trångt med så där kan det behövas 3/8" hylsstorlekar. Men på andra fungerar nog 1/2" storlekar fint. Vill även minnas att minst två olika längder på förlängare behövs. Och ett lång ledhandtag, kanske två olika längder beroende på hur trångt det är.

Som du märker med verktyg så köper man på sig verktyg när man behöver det och bygger upp sitt verktygssortiment under MYCKET lång tid. Och det är lång horisont, verktygen överlever lätt 50 år (ända tills någon kommer på en fräckare skruvskallestandard).

Skulle inte vara tokorolig över de trasiga värmesköldar, de sitter ju där för att skydda kablarna under en längre tid (jag menar de där hålen i värmesköldarna var ju inte bara där en morgon). Men skulle heller inte vilja köra alltför länge, för det blir ganska varmt från de där grenrören.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
>> I fallet med min bil så verkar "CID-signalen" tagits från kabeln
>> som går mellan spolen och "tändspolestiftet" på fördelarlocket.
Nä, det där blir ju knas i kanylen. Då får ju styrdatorn en impuls för varje cylinder som tänds.

>> Jag gissar att det måste vara någon slags skillnad om man
>> tar signalen därifrån istället för från sexans cylinder?
Ja, helt rätt - se ovan. Vetitusan vad styrsystemet gör när den får 6 signaler under en tidsperiod då den bara förväntar sig en. Antagligen skiter den fullständigt i signalen och kör bara batch.

>> ...men det är klart, om signalen nu inte gör så stor skillnad till
>> att börja med så spelar det kanske inte så stor roll!
Koppla iallafall bort den, som den är kopplad nu är det större risk att den gör mer skada än nytta så att säga.

>> Av ren nyfikenhet - hur är er "CID-kabel" dragen från
>> fördelarlocket till? Den gamla var ett halvt helvete att
>> tråckla ut. Det känns, om möjligt, ännu värre att försöka
>> ta den på andra hållet.
Original är den också tråcklad ett halvt helvete. Står troligtvis i BMW's egna verkstadsmanual att denna kabel skall tråcklas in ett halvt helvete vid återmontering :-)

Du måste mer eller mindre veta hur det ser ut, då går det att tråckla igenom den. Har själv gjort det så jag vet att det går, men trångt som fasiken och pilligt - men det gick.

Ska se om jag har några bilder.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom det är ett jäkla tråcklande så är det ungefär lika svårt att få det på bild :-)

Den översta kabeln är från CID-sensorn.
OBS! Kablarna ska gå bakom plastfästet (kylarslangen ska ju ligga i detta fäste)
Länk

Den fortsätter sedan in under termostathuset men ovanför vattenpumpen
Länk

Den går sedan upp mellan ettans och tvåans insugskanaler
Länk
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Tillbaka från en kortvisit i Spanien... Hög tid att ta itu med detta nu.

Slangen - Tack som fan! Då verkar det faktiskt som om den befintliga kabeln var dragen på rätt sätt. Men som sagt, det är nog inte helt enkelt att få den på plats!

Passade på att beställa en ny (korrekt) spole utav bara farten. Gissar på att det inte är många dagars väntan på en sådan och då kan den lika gärna bytas i samband med allt annat.

När jag kollade lite närmre på en av anslutningarna på fördelarlocket så var det lite (inte särskilt mycket, men ändå så att det skiljde mot de andra sex) ärgat. Samma sak på kabeln (som dock byts ut).
Kan man bli av med ärgen på någon vänster? ...eller spelar det ingen roll - i och med att det nu blir nya kablar och att det gissningsvis inte kommer att förvärras så mycket framöver?

Ledhandtag - så heter det!
Det saknar jag, åtminstone i längre format. Det lär väl, som sagt, behövas lite hävstångseffekt för att få ut muttrar/pinnskruvar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Angående ärgningen, är det på "utsidan" av fördelarlocket (dvs där man ansluter tändkabeln) eller är det på "insidan" av fördelarlocket (dvs där rotorn överför gnistan)?

Låter på beskrivningen att det var "utsidan". Enda jag kan komma på är elektroniskt kontaktregöringsspray som kanske skulle kunna ta bort en del.

Liten antydan till ärgning ska gå, men det får ju inte vara för mycket då det kan skapa kontaktproblem och sämre gnista.

Du kan ju prova en känd bra cylinder och se hur kraftig gnista du får (hur långt gnistan orkar hoppa). Sen gör likadant med den som är ärgad och se om du märker någon uppenbar skillnad.

Hur var det nu med fördelarlocket? Var det i någorlunda bra skick på "insidan"? Ser det för jäkligt ut så är det läge att byta ut det och då löser du ärgninsproblemet.

Jepp, ledhandtag kommer till användning ofta. Jag har två från Biltema som jag kört med i snart över tio år (båda 1/2" men med olika längder) - de har fått jobba hårt men de fungerar alldeles ypperligt.

Tyvärr verkar de inte ha denna modell kvar längre, synd. Det är dessa jag tänker på.
Länk
Länk

Till ledhandtag/spärrhandtag behöver man alltid förlängare; kort, mellan och lång. När man tror att man har alla längder dyker det alltid upp ett läge där man behöver något nytt :-)

Nu har du redan en grundsats och där finns troligtvis redan ett par förlängare. Så det handlar mer om att se över vad man saknar och behöver och komplettera med detta över tiden.
Fl
157
Floppa
635CSi '89 - Zinnoberrot
Har inte öppnat och kollat på insidan - men ja - det är ett av stiften på utsidan som ser lite sämre ut än vad resten gör.
Själva locket i sig har knappt två år/150 mil på nacken så jag gissar att gummiskydden helt enkelt bara tätat lite sämre på det ena stiftet och att det därför trängt in fukt.
Ska dock öppna och kolla för säkerhets skull!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.