|
|
|
|---|---|
|
Var ikväll och hämtade mor och fars husvagn i Jönköping. Har inte dragit husvagn med min BMW 335i touring tidigare. Den knatade upp fint söderut efter Råslätt på E4 på 5:ans växel på automaten. Det rullar på i 85km/h och en bit innan Vaggeryd så plingar det till och jag får upp ett meddelande i iDriven om att stanna bilen. Där står även att man inte ska öppna huven pga risk att bränna sig utan låta bilen svalna och att man ska uppsöka verkstad om felet kvarstår. Lite smått livrädd står man på E4:ans väggren med två kacklande kids i baksätet. En hysterisk fru där fram. Plockar fram min Bluetooth OBD2-adapter och läser ut 120grader, vi väntar ca 20min och hux flux har jag 95grader. Jag kör vidare och frugan rapporterandes kontinuerligt, bilen ligger stadigt på tempen mellan 90 och 99 ner till Värnamo där jag tankar. Sedan stabila temperaturer ner till 25:an i höjd med Lidhult, pling i skärmen, vi stannar och slår av allt, tar ut nyckeln, startar om bilen, sjunker direkt till 95grader. Kör hem till Halmstad, parkerar, öppnar en öl och lägger en lång tråd på Autopower... För mig så kan det mycket väl vara en felande givare eller har ni några andra tips, det känns nämligen inte som att temperaturen sjunker 30 grader direkt för att man startar om bilen! Men som jag förstått det så har min bil med N54 en elektrisk vattenpump, kan den kanske helt plötsligt lägga ner och sedan hoppa igång igen när jag startar om bilen? Låter inte helt otroligt om den felar i mina öron. Som jag också förstått och läst mig till så har N54 en rätt hög arbetstemperatur. Någon som råkat ut för något liknande? Mvh Thomas | |
|
Det låter ju som om någonting lägger av efter en stund och det är inte ologiskt med vattenpumpen om den är elektrisk. Det går inte på något vis att logga vattenpumpen och se om den stannar ? Många bilar idag har väl en temp runt 92-100°c Och en omstart av bilen gör kanske så att pumpen hoppar igång igen en viss tid. Hoppas du hittar felet då det måste vara obehagligt att åka med barn och bli ståendes. |
|
| Ska prova läsa ut felkoder imorgon med BMWhat. Återkommer. | |
|
Då har jag läst ut 002E82 och 002E81. Bägge verkar ha med den vattenpumpen att göra. Den är väl en dyr historia att byta? |
|
| hej, jag har beställt hem vattenpump från ebay.de genom art. nr, så det behöver ej bli så dyrt. den kostatde 340euro . Förenade bil vill ha ca 12 000kr för bytte av pump och termostat! | |
| Är den bökig att byta? | |
|
Sådär.. jag har fått prisförslag på c.a 2.000 hos auktoriserad verkstad. Har tyvärr inte tillgång till lift, annars hade jag bytt min pump själv! Här har du en länk på hur man byter pumpen(engelsk text) Länk |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Böt på en 335 cab för nån månad sedan. trångt nja kan man väl säga när den sitter "under" motorn" tror pumpen kostade 5 papp från BMW förmodligen + moms. man får lossa en hel del runt omkring skulle tippa att jag gör det på 3 timmar om jag ska göra det en gång till ink ställtid. Byte för 2000 kr är helt OK för att slippa det. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Inga större bekymmer att byta. Jag gjorde de utan lyft. palla upp bilen på bockar fram, sen så bort me bukplasten. Lossar du termostaten som sitter på vattenpumpen, sitter me 2st m6or. Därefter vattenpumpen, den sitter med "e" hylsor, som är som en inverterad torx. På en bakhjulsdriven finns de rätt mycket plats bakåt, på min x-drive satt fördelningslådan ivägen och gjorde de tjorvigare |
|
|
Uppdaterar min egna tråd. Fick hem vår 335i touring efter bytet av vattenpump och termostat. Inkl felsökning osv. gav jag 9100kr hos vår lokala BMW-handlare. Hoppas detta löst mitt problem, men felkoder och googlingar tyder ju på att det var pumpen. Den som lever får se! Till midsommar åker vi med husvagn igen. ☺ |
|
|
Det är ju en ganska lång uppförslöpa söderut från Jönköping ända ut till Torsvik, så ca en mils segdragning i uppförslut på femman @ 85 km/h med husvagn är nog lite av ett extremfall. Vet inte exakt vilket varvtal det innebär men med laddtryck lär det varit och det bygger upp värmen fint i motorrummet. Men det låter som du åtgärdat grundproblemet i vilket fall :) |
|
| Japp självklart är det extremfall just där men motorn varnade även på en av flygrakorna mellan Ljungby och Halmstad i höjd med Lidhult vid en utetemperatur på 13grader och lätt regn så något skumt verkar det ju varit. | |
|
Drog husvagn igår utan några som helst problem, frugan satt och rabblade temperaturen hela tiden.... Man blir skadad av sånt här! Trevlig midsommar allihop! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.