AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.783

Avgasgrenrör M3 E36

Long story short...Bilen köptes 2012, första besiktningen alla värden kalas-bra med en gång inget "trixande". Därefter monterades Eisenmann Race. 2013 års besiktning gick oxå bra, men med den lilla "missen" att lambda var högt vid ca 2500 (låg runt 1.06-1.07 om jag minns rätt). Teknikern varvade då 3800 i stället o vips så störtdök lambdan till 1.01, dvs godkänt, övriga värden lika låga som 2012 (0 och 0 samt HC runt 10). Efter monteringen av Eisenmann Race så misstänkte jag att det inte blev redigt tätt (svetsade ej anslutningsrören, klamrade endast), jag tyckte mig höra mig ett mycket svagt "avgasläck" när bilen kallstartades med det nya Eisenmann-systemet men försvann (blev helt ohörbart iaf...) efter ca 30-45 sek.

Så till i år så svetsades Eisenmann systemet. När det var klart hördes ett mycket tydligt avgasläck, från grenrören. Ny tid bokades för fix av läckaget. Vid demontering av katten visade det sig att flänsen på grenröret från cyl 4-6 var helt av i svetsen vid flänsen, denna svetsades fast korrekt. Vi hittade även en spricka i flexröret, trots att man inte kunde känna att det läckte, men det lagades "provisoriskt" med en svetssträng. Nu är bilen i princip "symaskinstyst" :(, eller ja lite låter det om Race systemet men det kunde låtit betydligt mer, den andra bilen som även den har Eisenmann, men då "SuperSound" låter mycket-mycket bättre...

Det positiva är så klart att den lär rinna igenom besiktningen utan minsta problem. Jag gillar dock INTE "lagade" grejer, även om det är lagat "nästan helt korrekt" som i detta fall. Har såklart sett mig om efter, och hittat, passande stålbälg som kan ersätta den skadade, denna stålbälg är dock ca 8 cm istället för original som är knappa hälften, men det går att få dit den "utan problem" enligt min nya, numera favorit, "mek".

Jag har de senaste dagarna kikat på vilka alternativ jag har, dessa är:
1: Nya original grenrör från BMW, kostnad i Sverige ca 17000 (6500 för den med bälg, 10500 för den utan), jag kan nog få dessa ca 30% billigare från en tysk BMW ÅF.
2: Supersprint grenrör, ca 12000 dvs förmodligen samma slant som original efter rabatt.
3: Friedrich Motorsport grenrör. I praktiken en "Supersprint kopia". Skall vara tillverkade i Tyskland. Nyaste/senaste versionen med "grövre" primär-rör än original. Prisvärda då de ligger kring 7-8000 kr endast.

Har som sagt svårt att bestämma mig. Original vet jag att det är problem med att flexröret spricker, ofta utan att det hörs som i mitt fall. Det förekommer även att flänsen/flänsarna "lossnar" med åren, som i mitt fall. Supersprint resp Friedrich saknar flexröret, är dock tillverkat i ett högvärdigare(?) material, dvs "rostfritt stål", original är inte "rostfritt" utan "rosttrögare"...

Vad säger panelen, vilket skall man välja? Just nu lutar det åt Friedrich, men är det nån som vet nåt om dessa Länk ? Jag har mejlat tillverkaren som svarar snabbt, de påstås "passa perfekt" osv...
Supersprint har jag ingen koll på hur passformen är. Det som är viktigt är att båda dessa måste passa "bolt-on" utan att man skall behöva slita fram svetsen o ordna nya anslutningsflänsar på katt-delen, vilket egentligen inte är nåt problem, men något jag helst INTE vill göra, då jag vill ha möjligheten att återmontera original rören (flexröret skall bytas, o allt skall kollas igenom, dessutom förstärkningssvetsa flänsarna utvändigt. Därefter skall de läggas på hyllan, tror jag...).

Jag skulle inte-inte-inte bli förvånad om även min andra M3 E36 har samma "grenrörs-åkomma" trots att det inte finns nån antydan till grenrörsläck kall eller varm, men det verkar ju inte vara nån garanti för att allt är helt...Kommer givetvis kolla upp även "bil nr 2" men då den är inte klar ännu så får det vänta (problem med lev av nya drivaxlar, enkelt förklarat. Dessutom så skall den "slutmonteras", vilket kommer ta sin lilla tid...)

En sista fråga är, om man nu köper Friedrich eller Supersprint, skall man då montera (svetsa dit!) en "flexbälg" på ena katt-röret, eller skall man köra "helstumt"? Jag vet att RF är tåligare än original men men...Jag vill ha det så bra som möjligt.

Skall tillägga att jag är INTE ute efter effektökning, utan helfriska bilar utan minsta lilla "dolda/latenta" fel...

Svårt att bestämma mig, det är ingen brådska då bilen funkar kalas utan "läck", o besiktningen oroar mig inte nämnvärt, men som sagt jag ser inte dessa lagningar som långsiktiga lösningar.

Det som framkallade läcket på den ena var nog när man "justerade in" systemet efter svetsning av Eisenmann-rören. Dock så lär flänsens svets ha varit mer eller mindre av redan innan, men då spänningarna/positionen var bra på systemet i övrigt så var det helt tätt (?) när bilen var varm, eller i vart fall absolut ohörbart... Den andra bilen har även den fått anslutningsrören svetsade i år, o den blev, till skillnad från nr 1, TYSTARE efter svetsningen, men långt ifrån "symaskinstyst", som tur är:). Så nr 2 kan mycket väl ha helt hela grenrör, än iaf, eller åtminstone inte "trasiga nog". Som sagt nr 1 skall åtgärdas 100% korrekt, frågan är bara vilket av de tre alternativen det blir. Nr 2 skall kontrolleras, hittas nåt suspekt så kommer den gå samma öde till möte som nr 1, dvs om åtgärden på nr 1 kommer bli lyckad o jag är nöjd.

Som ni kanske förstår är jag liiite skeptisk till nya originalrör, samma "kassa" konstruktion, o samma svaga punkter...

Hilfe*haha*!

Notis: 4 nya bultar med mutter+bricka inkl 2 avgaspackningar kostade nästan 800 kr hos BMW, med 10% rabatt. Rena rånet...
gO
1.407
gOry
335i Touring
Låter som du ligger sömnlös över bagateller.. Trodde först att de var en fläns uppe vid cylindern som hade gått åt skogen men om jag har tolkat de rätt så är de bara nere vid katten.. Byt det trasiga flexröret och svetsa skarvarna så är de klart..

Original-grenröret med hydroformade rör och böjar med relativt få svetsfogar är väl de finaste man kan åka enligt mig. Istället för nått som förmodligen är kina tillverkat med betydligt fler svetsfogar som kan spricka..
Korrekt tolkat, "bara" nere vid flänsen/flänsarna + flexröret.
Mja, inte sömnlös...Har bara svårt att bestämma mig. Som sagt det är redan svetsat, så det är tätt, tillsvidare iaf. Sen är ju frågan hur länge flexröret kommer vara tätt, det var iofs "ljudlöst" även med sprickan men saker kan ändras fort. Jag är ju så pass kinkig att jag vill ha snygga svetsar oxå...Att byta flexröret på plats o svetsa snyggt kan bli knepigt. Meken pratade om att lossa motorfästena så man kan vinkla ner motorn en aning, samt plocka ner lådan så borde man kunna komma åt för att svetsa "bra". Dessutom måste man tillverka en "jigg" så man får tillbaka allt i rätt position. Alternativet är att plocka ner grenrören o svetsa, "jigg" behövs även i detta fall. Om det tog 3 timmar att byta båda lambdorna, plocka ner katten, (2 pinnbultar satt fast, ställde till det en aning...) slipa rent, svetsa, återmontera allt, så lär det behövas minst det dubbla kanske uppåt 10 timmar att fixa detta, då genom att svetsa...
Om jag då istället köper ett nytt rör, kan jag ge mig på att försöka att byta det själv, kanske. Svetsningen av det trasiga blir sååå mycket lättare oxå.
Jag vet faktiskt varken in eller ut*haha*. Som det är nu är allt som det skall, men jag är inte riktigt nöjd med hur det ser ut under ytan så att säg.
Men stålbälgarna skall jag beställa oavsett, för flätat stålrör kommer inte på tal, ser ju inte ut som original*haha*.

Om nån har erfarenhet av Friedrich och/eller SS så är jag nyfiken. Det som intresserar mig mest är passform samt om allt passar utan att man behöver svetsa o ha sig...Nån effektökning tror jag inte på.Original-rören ser ut som de gör till viss del pga att identiska rör användes på högerstyrda bilar, dvs man behövde lite utrymme för "rattstången" typ...
Nu har jag kollat runt o bestämt mig. Friedrich är helt borta (suspekt passform...). SuperSprint är borta det med, sämre mellanregister bättre topp, men endast mycket marginellt. Får helt enkelt bli att byta stålbälgen o förstärkningssvetsa flänsarna. Så nu återstår det bara att diskutera med meken om det skall svetsas på plats (billigare??) eller om det är lika bra att plocka av rören o svetsa därefter, som sagt jag vill ha snygga "fabriksliknande" svetsfogar inga jävla "amatörklumpar"...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.