AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.767

Blåtand/streaming BMW E61 LCI

mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Hej! Ny på forumet!

Jag har precis installerat en Fiscon Pro blåtandsenhet för att få handsfree och streaming i bilen. Enligt tillverkaren så ska det vara plag'n'play utan kodning av bilen. Ingen telefonmeny dyker upp i billen under "communication". Är det så att jag måste aktivera den funktionen via kodning i alla fall? Om så är fallet, vet någon här någon som kan sådant utan att ta hutlöst mycket betalt runt Uppsala/Stockholm?

Länk till installerad produkt: Länk

Micke
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Problemet löst! Tydligen behöver vissa enheter resetas på ett icke beskrivet sätt i manualen. I mitt fall så slog jag koden för att deaktivera CD-ingången för att sedan aktivera den igen för att bilen skulle prata med enheten.

Nu fungerar allt som det ska.
Bra produkt! Rekommenderas för de som inte har blåtand från början i bilen.
När man väl gömt undan allt snyggt så finns inget spår av den synligt förutom den lilla mikrofonen som placeras intill backspegeln.
Låter grymt, hur är ljudkvaliteten? Va det svårt att installera? Vad skiljer den från originalhandsfree? Riktigt sugen...
mw
55
mwikner
320d GT Xdrive
Enligt det lilla jag hunnit testa så har jag kommit fram till följande:

Installation:

Relativt enkelt. Dock lite pilligt att dra kabeln till micken osynligt. Man får lossa på inredningen under handskfack och ratt och försöka pilla kabeln bakom stereon och gömma den under inredning och sen upp bakom airbagen framme vid a-stolpen. Men är man försiktig och någorlunda händig så är det inga problem. Se till att vara försiktig med de optiska kablarna bara, de får inte böjas för kraftigt.

För att få igång allt så fick jag i mitt fall göra som i inlägg nr 2. Det ska dock inte behövas enligt tillverkaren, men jag har sett några andra fall där man har fått trixa lite. Ser man bara till att den optiska slingan är sluten och att man kan ansluta sin telefon till enheten så ska man på något sätt få igång systemet.

Ljud:

Bra och störningsfri överföring via blåtand. I mitt fall ljusår bättre än AUX där jag hade enormt mycket störningar om jag samtidigt laddade telefonen. Kvaliteten är såklart beroende på vilken telefon som används. Jag själv använder Samsung Galaxy S4. Tyvärr så har jag endast enklaste stereopaketet i bilen plus diskanterna från logic7-stereon. Har man cd-växlare så tror jag att man ersätter cd-växlaren mot streamingen då man använder den ingången när man ska lyssna på musik från telefonen.

Telefonfunktion:

Smidigt om man ser till att telefonen ansluter automatiskt till bilen. Enkelt att söka i telefonboken på Idriven. Den medföljande micken verkar fungera väldigt bra. Jag placerade den i mitten intill backspegeln riktad mot förarposition.

Hur allt skiljer sig mot original blåtandsinstallation vet jag inte. Man får dock med streaming vilket man inte kan göra på BMW:s lösning.

Allt detta för 3500 kr från www.caraudiocenter.se i solna.

Lycka till!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.