AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.337

Touringfrossa på 320d?

Hej

Jag lusläser blocket varje dag för att jag är ute efter en alpinvit 320d sedan mellan 09-11.
Jag har märkt att typ 85 procent av alla bilar är kombi.
Säljs det verkligen så få sedaner? Dom är ju skitsnygga. Vad tror ni?

Sen undrar jag även om årsmodell 11 med 183 hästarsmotorn är förskonade från dessa kamkedjeproblem som jag läser om här?
320d touring är den perfekta bilen för småbarnsföräldrar och äldre som vill kunna köra gräsklipparen till sommarstugan, sedan med samma motor anses väl vara lite tråkig då de tilltalar en kundgrupp som gärna har lite mer motor.
Det stämmer att ungefär 9 av 10 väljer Touring före sedan. Helt enkelt pga att lastutrymmet är mycket mer användbart. Har faktiskt klarat en flytt enbart mha en E91 Touring så det är ett gott betyg.

De som prioriterar utseende och dylikt väljer snarare en coupé eller cab.

Ja nya 184hk-motorn ska vara förskonad (står 183hk på t.ex. Blocket men det stämmer inte)
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Sverige är ett kombiland och framför allt mindre sedaner har aldrig varit populära här så det förvånar mig inte ett dugg om det är svårt att hitta en trea med dieselfyra och fyra dörrar. 320d är mycket av en bruksbil och då ser många en kombikaross som en självklarhet men jag kan tänka mig att andelen av 335i eller liknande motorer med fyra dörrar är högre.

Det är högst subjektivt vad en snygg bil är men jag tror inte jag är ensam om att tycka bättre om Touring, E90 är absolut inte ful men jag tycker en kombi får ett bättre linjespel i den här storleksklassen.

Jag försöker självklart inte antyda att "vi" har rätt men jag tror som sagt att många tycker det är snygg och praktiskt med en Touring. Därför säljer BMW inte många 3/5 sedan här jämfört med t.ex USA där det generellt sett är sedan eller SUV/Crossover som gäller.

Men de finns så du skall se att rätt bil dyker upp förr eller senare!

//Bjersér
Tack för svar.

Touringen är absolut inte ful. Tvärtom är även den riktigt fin.
Jag känner bara inget behov av det extra lastutrymmet, samtidigt som 320d verkar vara den mest ekonomiska motorn som ändå rör lite på sig om man kör mycket.

Sedanen borde då bli mer svårsåld iom att de flesta vill ha kombi.
Bra för mig som köpare men nackdel när jag vill sälja den.

Ok. Då har 184 hästaren inga kamkedjeproblem.
Några andra problem med denna motor förutom svänghjulsproblem på de manuella lådorna?
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Jag tycker e91 är mycket snyggare än en e90. Riktigt fränt me en fet kombi!
Visa användare
381
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Inte bara BMW: Länk
Lastförmåga gick föra utseende när jag köpte min F31:a (trodde aldrig att jag skulle ha så mycket nytta av en kombi som jag har haft).
Ma
309
Majid
320dA Touring -10
E91 320d tilltalar en större grupp, det typ en norm som sitter lite hos svensken.
Det är inte bara kombi land, det är även dragkrokslandet.

Svensken är duktig på följa en trend, Villaägarens krav är just kombi och dragkrok och gärna en bil som är vanligt bland medelklassen om man kan utrycka det så

Sedan ligger lägre i pris än kombin, så det är ju klar fördel för dig.
Tack för länkarna.
Tänkvärt helt klart.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.