AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.053

Min E30 325ia - 1989 hackar när den är varm

Fr
14
Freddefräck
325iA cab -88
730d -07
118d -13
Min 325ia (22kmil) som alltid gått kanon har nu börjat hacka efter ca 15-30 min körning när den varit varm en stund. Har bytt vattenpump, termostat, tändkablar, lmm-bäljen och kollat stift, rotor och fördelarlock - allt är ok.
Någon smart som vet vad det kan vara?

/Fredde
Fr
14
Freddefräck
325iA cab -88
730d -07
118d -13
Glömde skriva att det är en -89a

/Fredde
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Bränsletryck?
Fr
14
Freddefräck
325iA cab -88
730d -07
118d -13
pumpbyte alltså, eller vad gör jag?

/Fredde
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
De bränslepumpar jag har sett ge upp (inte så många...) har gjort det genom att de funkat när de varit kalla, men sämre o sämre gång när de blivit varma eller om det varit väldigt varmt ute.
Att mäta bränsletrycket är förstås det bästa före ett byte.
Fr
14
Freddefräck
325iA cab -88
730d -07
118d -13
Kan det vara regulatorn?

/Fredde
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Eftersom det verka hända någorlunda konsekvent när motorn blivit varm har du en stor fördel genom att du kan framkalla felet ganska enkelt - inte alltid det är så!

Felsökning går ut på att man observerar problemet, man samlar in information hur systemet fungerar och därigenom drar slutsatser på vilka saker som kan ha en inverkan och vilka som inte kan och genom att utesluta vissa komponenter och ringar in andra så minskar man ned och går metodiskt fram steg för steg tills man hittar komponenten.
Till sin hjälp tar man all observation man kan samla in och därefter utför man de mätningar som är lämpliga.

I det här fallet så är vi ju bara i första fasen, observation och insamling av info om problemet.

Vad vet vi om problemet?

(+) Uppstår när motorn blir varm.
Bra början! Glappfel och komponenter som är på väg att dö kan ofta kopplas till värme eller vibration dvs uppstår när motorn blivit varm. Finns även fel kopplat till motorstyrningen som uppträder mer tydligt när motorn blivit driftsvarm (observera att oftast är det inte motorstyrningen i sig som gör fel utan att den blir matad med fel information och därigenom tar fel beslut).

Men sen ska man jaga efter mer. Här är några exempel på frågeställningar man ska ställa sig, se det inte som en punkt-för-punkt-lista utan mer som inspiration och exempel på vad en felsökning faktiskt innebär.

Är det endast vid medel gaspådrag?
Är det endast vid höga varvtal?
Är det endast vid något specifikt varvtal?
Går den bra vid fullgas?
Går den dåligt även på tomgång?
Går det att avgöra om det är en eller alla cylindrar som går dåligt?
- om felet finns på tomgång så kan man börja med att lyssna på respektive cylinder
- misstänker man endast en cylinder så kan man göra testet att koppla bort spridaren för en cylinder i taget, den cylinder där ingen skillnad sker är den man ska rikta in sig på
- ta även en titt på tändstiften, är det ett tändstift som ser helt annorlunda ut än alla andra så är det ett tecken

Beroende på om det är fel på en eller alla cylindrar så attackerar man lite olika delar av systemet.
Är det alla så fokuserar man på komponenter som slår på alla cylindrar.
Är det en cylinder så fokuserar man endast på komponeneter som är kopplat till denna cylinder.

Det man ska fokusera först och främst är - hur kan jag enklast reproducera felet! Om felet bara finns när man kör så försvårar det felsökningen. Men kan man däremot även notera felet när bilen står på tomgång eller att det finns när man står på tomgång och man gör ett snabbt gaspedaltryck så har man ju i ett nafs gjort sin felsökning tusen gånger enklare och bara där sparat en massa tid!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Helt rätt att en anledning (av måååånga) är att bränsletrycket inte är korrekt och kan orsakas som marin849 säger av en bränslepump som håller på att ge sig. Bränsltrycksregulatorn borde vara ok, annars borde du ha någon typ av problem när motorn är kall och halvvarm också.

Fast innan jag skulle börjat spontanmäta på detta så skulle jag börjat observera mer och samla in mer info om felet. För om problemet är bara på en cylinder så är inte bränslepump/bränsletryck intressant överhuvudtaget.

Vad man mäter hänger ju lite på hur enkelt det är och vilken utrustning man har. Nu finns ingen Schroederventil på dessa BMW-motorer, annars hade det ju bara tagit 5 sekunder att skruva dit en mätare - förutsatt att man HAR en mätare med korrekt Schroederanslutning!
På vissa motorer är en viss detalj otroligt enkelt att komma åt / mäta, på andra motorer kan samma detalj vara ett rent helvete att komma åt.
Så i vilken ände man börjar är till viss del relaterat till hur enkelt det är och vilken utrustning man har.

Som informations skull så mäter du bränsletrycket på dessa motorer på följande sätt (du behöver såklart en bränsletrycksmätare med tryckområde anpassat för insprutningsmotorer, t-kors, lite bränsleslangar och några slangklämmor) - man mäter trycket i FUEL RAILEN. Många gör misstaget att de mäter trycket i returlinan, vilket är ganska ointressant.
- Koppla loss matarbränsleledningen som matar bränsle in till fuel railen (rekommenderar att sänka trycket först genom att lossa bränslepumpsreläet först och starta motorn och kör tills den dör)
- Dit med ett t-kors och dra en slang till där matarbränsleledningen satt och en annan slang till din bränsletrycksmätare
Starta motorn, låt den stå först på tomgång. Notera bränsletryck.
Ryck ut vakuumslangen på bränsletrycksregulatorn, notera bränsletrycket (det bör vara något högre), sätt sedan tillbaka vakuumslangen.
Notera även hur bränsletrycket beter sig om du trycker på gaspedalen (öppnar spjället) lite snabbt och stänger det, trycket får inte svajja till för mycket eller röra sig alltförmycket över mätartavlan.

Fast det är ju som sagt bara intressant att mäta bränsletrycket om du har felet närvarande.

Så därför rekommenderar jag att fortsätta jaga och samla in mer information om felet och framförallt lite mer om när det uppstår och hitta situationer där felet finns och som är enkla i felsöka i (tex stillastående på tomgång är ju enkelt och bra).
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här kommer ett par tankar och ideér om komponenter och detaljer som kan vara av intresse för felsökning.

Eftersom det är en del jobb att göra dessa olika felsökningar så vill jag än en gång trycka på det viktiga steget att samla in mer information om felet och med uteslutningsmetod och info om systemet/felet kan man hoppa över felsökning av flera komponenter.

fel på temperaturgivaren för kylarvattnet
fel på en eller flera spridare (läckage,internt fel,osv)
fel på drivaren i motorstyrsystemet till en eller flera spridare
glapp eller skada i någon anslutning/kablage
fel på LMM signal (antingen givaren eller kablaget)
sprickor i luftslangar (efter LMM'en) dvs tjuvluft
läckage vid insuget
felaktig signal eller problem med lambdasensorn (som ger felaktig information till motorstyrenheten)
problem med kompressionstrycket (kolvringar, ventiler etc - fast detta borde ge mer känsla av brist på effekt än att den hackar)
problem med bränsletillförsel (smuts/igensatt filter, igensatt pickupfilter, skräp i bränsleledning, pumpen levererar inte det tryck som behövs, etc etc etc)
problem med bränsletrycksregulatorn
igensatt returledning (som ger för högt bränsletryck i fuel railen)
intermittent givarproblem (tex impuslgivaren vid svänghjulet missar ibland att ge korrekt signal)
intermittent reläproblem (tex att bränslepumpsreläet ibland glappar till)
kablageproblem (tex en dålig koppling som efter lite användning ger högre resistans, ökar temperaturen, ökar resistansen, ökar temperaturen och därigenom fås ett kraftigt spänningsfall som gör att en komponent inte får den spänningsnivå eller den referensspänning den behöver).
Fr
14
Freddefräck
325iA cab -88
730d -07
118d -13
kanon!
tack för alla tips.

Här kommer mer information.

Jag har haft problem med läckage i kylsystemet som nu är åtgärdat. Lite strul har jag dock haft med att lufta kylsystemet. Vid ett antal tillfällen har jag fått fylla på lite kylvatten när det sjunkit. Hittar dock inga nya läckage.

När jag har luftat så har kylvatten runnit upp på tempgivaren och andra kontakter som jag fått rengöra. Efter detta så uppstod inte problemet lika ofta.

Problemet uppstår när jag kör och motorn fått upp temperaturen och sedan gott en stund. På höga varv går den alltid perfekt och det känns verkligen inte som det är en cylinder eller flera som "misständer". Det är helt enkelt så att hela motorn verkar få fel-signaler och även mätarna i bilen fladdrar samtidigt.

När du nämnde tempmätaren så kändes detta som en ev felkälla. Kan man kolla den?

Blev du klokare?!

/Fredde
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo för tusan, lite klokare iallafall :-)

Det är dock något oroande att nivån på kylarvattnet sjunkit. Det är ett slutet system och det ska inte sjunka - gör det detta så är det en indikation på att något inte är som det ska.

Så håll koll på nivån - sjunker den framöver så har du ett problem (behöver dock inte vara relaterat till att motorn hackar när den är varm).

Jaha, så när felet inträffar så är det ganska kraftigt hackande dvs som att alla cylindrar har problem med att bidra med kraft snarare än att en enstaka cylinder råkar få problem att bidra med kraft - stämmer det?

Kan man med säkerhet säga om det är en enstaka cylinder eller samtliga som problemet uppstår så kommer man att utesluta en del ur felsökningen - därför är det viktigt att vara säker här för annars kan man felsöka i veckor på helt fel saker (vi kan tex direkt kunna utesluta fel på enstaka spridare eller problem med enstaka tändkomponenter).

Går den alltid bra vid fullgas dvs gasspjället helt öppet? Varför jag frågar det är att då går motorstyrsystemet ut ur sitt closed loop och in i open loop (dvs den lyssnar inte längre på vad lambdasensorn säger), dessutom fetar den till blandningen. Går de alltid bra då kan det ge vissa ledtrådar.

Lite intressant du nämner rengöring av kontakter och att det eventuellt kan ha ändrat beteendet. Ärgade kontakter kan stilla till med en hel del problem. Var ju just en av punkter i den långa listan på exempel ovan. Så en punkt bör ju vara att gå igenom kontakter och rengör med tex elektronic cleaner och skydda sedan med protect contact spray eller liknande.

Även att mätarna fladdrar låter väldigt märkligt. Vilka mätare fladdrar? Och på vilket sätt fladdrar dem?

Går detta fel att upprepa på tomgång eller när bilen är åtminstonde stillastående?

Angående tempmätaren så tror jag inte det är felet. Anledningen varför jag nämnde denna är att motorstyrenheten använder denna sensor för att avgöra om den ska feta till blandningen eller inte när motorn är kall - kort och gott en elektronisk choke. När motorn väl kommit upp i temperatur så går den tillbaka till sin normala blandning. Är denna sensor sönder borde du troligtvis fått annan typ av fel såsom orolig tomgång. Nu känner motorstyrenheten av om denna sensor inte fungerar (om motorn är igång och inget händer med denna signal fattar den att något är fel och ersätter direkt med ett värde på 80 grader C om det är 20 grader C eller varmare ute, annars väntar den typ 3 minuter med att sätta 80 grader), så den är troligtvis inte ditt problem.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fast jag kan ju ändåså berätta hur man mäter - kan ju vara intressant för andra eller i något annat sammanhang!

Här är bilder från samma typ av motor, min gamla E30 325i -88. Det är givaren med blå kontakt som går till motorstyrsystemet (den bruna går till instrumentklustret)
Länk
Länk

Det är alltså givaren som har blåa kontakt du ska mäta på. Du borde se att den har två stift när du väl tagit bort kontakten.

Det är alltså mellan dessa två stift på själva givaren du ska mäta resistansen.

Enklast är att mäta med motorn helt kall, dvs när den stått över natten och har samma temperatur som omgivningen.

Mät sedan när motorn nått driftstemperatur.

Vid -10 grader C ska resistansen vara runt 8200-10500 ohm.
Vid +20 grader C ska resistansen vara runt 2200-2700 ohm.
Vid +80 grader C ska resistansen vara runt 300-360 ohm.

Så nu på sommaren om du mäter resistansen efter motorn fått svalna över natten så bör du få ett mätvärde på mellan 2.2-2.7 kohm.
När du sedan mäter när motorn kommit upp i driftstemperatur bör du få ett mätvärde på mellan 300-360 ohm eller även lite lägre.

Jag är dock övertygad om att din givare fungerar alldeles utmärkt. Och även om det hade varit givaren så hade det inte gett denna typ av symptom.
Fr
14
Freddefräck
325iA cab -88
730d -07
118d -13
Otroligt tacksam för din hjälp Slangen!

Jag kan med all säkerhet säga att det inte är enstaka cylindrar. Motorn dör totalt och startar upp lika snabbt igen varje gång den hackar. När problemet uppstår och jag stannar bilen vid tex ett rödljus så kan den gå perfekt men så fort jag skall gasa iväg så kan den bara dö och jag får starta om den, vilket iofs inte är ett problem. Jag startar om den och gasar upp den = den går perfekt. När jag sedan lägger i driven och skall gasa i våg så kan den dö igen eller så funkar den perfekt.

När jag kör under gång så dör den och startar upp lika snabbt igen. Inga misständningar hörs och märks.

Jag skall kolla vad som händer med mätarna igen. Det är inte så att alla slocknar iaf.

När det gäller kylvätskan så har jag kollat oljan och så. Det verkar inte vara några problem där.

Jag skall ge mig på alla kontakterna. En fundering jag har är i fall vevaxelsensorn kan vara dålig. Den har blivit dränkt av kylvatten när jag hade läckaget. Kan man kolla den?

/Fredde
Finns tre relän till vänster i motorrummet (orange om jag minns rätt)
Dessa kan bli glapp och ge precis sådana symptom du beskriver.
Hade ett sådant fel på en 320i -89 för några år sedan.

När de glappar så är det precis som att vrida av tändningen i en halv sekund?
Prova att knacka på dem när motorn är varm och se om du kan framkalla problemet.
Det är nog bara ett av reläna som är dåligt, men jag minns inte vad de har för inbördes funktion.

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med Carl L, låter definitivt som att du har något typ av elektriskt problem i form av glapp eller intermittenta fel i något huvudrelä.

Kan ju också vara som du nämner något intermittent problem med vevaxelsensorn.

Det irriterande är att Motronic 1.3 inte sätter någon felkod om den inte får signal från denna sensor. Hur vet jag det? Jo, blev så nyfiken att jag provade på min E34 535i :-)

Det går att mäta upp vevaxelsensorn, fast det är inte till någon hjälp om problemet är intermittent. Du kommer ju att få fina värden eftersom du mäter när sensorn är fullt fungerande.

Men jag kan ju likväl berätta om hur man gör en sanity check av en sådan sensor. Det är inget helt tillförlitligt test då man endast mäter resistansen, dvs man mäter om spolen är någorlunda intakt. Det kan uppstå många andra fel, som tex att sensorn är för långt ifrån vevaxeln eller att den sitter lös (eller att det är kabel/kontakt-problem någonstans på vägen till styrboxen).

Se denna tråden där jag går igenom vevaxelsensorn (aka impulsgivaren). Det är egentligen mitt inlägg från 2014-06-20 04:02 som är mest intressant. Nu är bilderna från en M30B35 men din motor har precis samma styrsystem och sensor.
Länk

Angående reläer så brukar det finnas minst ett huvudrelä och ett bränslepumprelä. Såhär ser det ut i min E34 535i, det bör finnas liknande reläer med gissningsvis samma färger (dvs vitt är huvudrelä och orange/ljusgrönt är bränslepumprelä)
Länk
Fr
14
Freddefräck
325iA cab -88
730d -07
118d -13
Åhh så härligt. Tackar för alla perfekta tips. Har nu smort upp alla kontakter och nu går den nästan som en klocka. Det enda som nu inte är perfekt är när jag dunkar gasen i botten. Då hackar den 1-3 ggr sedan kommer den perfekt.

Kommer gå igenom stift, fördelare mm. Men kanske vet ni vad det kan vara som behöver göras?!

/Fredde
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Roligt att höra att den blev märkbart bättre efter rengöring av kontakter!

Angående gasen i botten så kan jag bara komma på en uppenbar sak och det är WOT-signalen (Wide Open Throttle). För att styrssytemet ska veta att du trycker plattan i mattan finns en signal på gasspjället som indikerar att spjället är mer eller mindre helt öppet.
Motorstyrsystemet reagerar på detta (framförallt när det kommer plötsligt dvs när man trycker plattan i mattan på en gång) framförallt genom att feta upp blandningen men även gå ut ur closed loop (dvs den lyssnar inte på lambdasensorn längre).
Utan denna signal så tar det ju lite tid innan motorstyrsystemet fattar att spjället står vidöppet.

Jag är 99% säker på att det är samma typ av kontakt på ditt gasspjäll som på mitt. Det är alltså kontakten på gasspjället (inte LMM) som du ska mäta mot.

Blaha, nu hade jag ingen bra bild. Hade bara från gasspjället på min E30 323i men det är samma princip där så den får fungera som undervisningsmanterial istället. Börja med att lossa kontakten så du kommer åt stiften på den svarta kontakten på gasspjället (men även kabeln)
Länk

Slå på tändningen.
Kolla att du har spänning mellan mittenpinnen och någon av de två ytterpinnarna på kontakten på KABELN.
Kolla nu efter kontinuitet på kontakten på GASSPJÄLLET. Du mäter alltid kontinuitet mellan mittenstiftet och något av ytterstiften.
Vid stängt gasspjäll ska det vara kontinuitet mellan pinne 2 och pinne 18 (mittenstiftet).
Öppna nu gasspjället lite, då ska kontinuiteten brytas.
Flytta nu över och mät kontinuiteten mellan pinne 3 och pinne 18 (mittenstiftet). Börja vid stängt gasspjäll, här ska det inte vara någnon kontinuitet. Börja öppna gasspjället långsamt och notera när du får kontinuitet, det ska vara strax innan gasspjället är helt öppet.
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har nog samma fel som dig, bilen går bra hela sommaren men mot vintertider så börjar den få dina symptom! Har oxå rengjort alla kontakter, både bytt och mätt upp motortempgivaren! Bränslepumpsreläät är oxå nybytt! Jag tror att jmitt fel är antingen pumpen eller tjuvluft, har du kollat med startspray om du har tjuvluft nånstans? Nu har slangen skrivit rätt mycke så kan ha missat, men har du testat om ditt bränslepumprelä är helt?
Fr
14
Freddefräck
325iA cab -88
730d -07
118d -13
Sådär ja! Nu går den som en klocka igen. Gjorde en rejäl service med oljebyte, filter, tändningsdelar, luftfilter... Rengjort alla kontakter och reläer. Mätt upp gasspjäll och kollat givare. Vad det nu en var som strulade så funkar allt perfekt!

Grymt stort tack bmw-slangen, Carl L och Mackan för all hjälp och kunskap jag nu fått!!

/Fredde
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.