AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
18.666

Litiumfett till bromsokens glidpinnar -- OK?

Sida 1 av 2
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Har fått hem nya bromsok till E36:n. Har inte silikonfett hemma. Kan man använda litiumfett (Feltemas)?

Använder Litiumfettet med stor framgång på E39:ans axel till bakrutetorkaren. Den går mycket smidigare nu.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle inte använda det - satsa på fett som är avsett för bromsok, t ex. ATE:s bromsoksfett eller Plastilube etc.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Fick ett tips om bromsvätska från en säljare inom branschen. Vad tror ni om det?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, det stannar inte kvar på pinnarna särskilt länge.

Kör på fett som är specialanpassat för ändamålet - det finns en god anledning till att det finns specialfett till bromsarna!

Mvh
Johan B

Bromsvätska har väl ingen direkt smörjande förmåga (och absolut inte långvarigt), hur tänkte han där?
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Tyckte det verkade lite fel. Tack för alla ord på vägen!
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Är väl bekvämt att smörja grejerna från ett droppande bromsrör om man plockat isär delarna ;)
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som alla sagt innan - använd korrekt fett (dvs ej petroleumbaserat fett). Jag vet att vissa litiumfetter är tex mineraloljebaserade.

Så här kommer lite förslag på vad du (och alla andra som läser denna tråden) kan köpa och var

Silikonfett (Biltema)
Länk
Denna brukar jag använda till tex glidpinnar (när jag anser jag behöver det - inte alltid jag brukar smörja dessa)

Bromscylinderfett (Biltema)
Länk

ATE Bremszylinder-Paste (AutoExperten)
Länk
Denna använder jag alltid till alla mina bromsoksrenoveringar.

Wagner Silicone Brake Lubricant (Mekonomen)
Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
I vissa instruktioner ser man att de använder kopparpasta. Är det ok?

-------
//Lövet
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det finns "värre" ställen att använda fel smörjmedel än vid glidpinnarna och dess gummihylsor - men alltid bra att lära sig vad som är bra på vad.

Sist jag tittade i BMW's reparationsmanualer så använder de inget fett till dessa glidpinnar.

Men kopparpasta är oftast också petroleumbaserat, så det är samma sak där. Nu reagerar olika typer av gummi olika mycket på petroleumbaserat fett, skulle gissa på att dessa gummihylsor inte är så känsliga.
Men när jag får två över så kanske det är läge att göra ett experiement - en smörjs in helt i silikonfett och en annan smörjs in i typ kopparpasta eller liknande.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har sett bromsar där man använt sig av kopparpasta vid glidpinnarna - resultatet har varit en seg nästan klisterliknande sörja som verkar ha löst upp gummit lite i styrhylsorna...inget att rekommendera!

Varför hålla på och experimentera med olika fetter när det finns specialfett till bromsarna - en tub kostar inte många kronor och räcker länge!

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad bra Johan B - då slipper jag göra experimentet! :-) Det där låter ju lite som att det motverkar hela syftet med smörjmedel :-)

Då hänvisar jag igen till mitt första inlägg med förslag på där ni kan köpa korrekt fett!
Fett på glidpinnarna är ingen bra lösning oavsett sort.
Grus och skit fastnar och som någon nämnde att kopparpasta stelnar ihop och funktionen blir sämre.
Jag skulle rekommendera att rengöra glidpinnarna och gummihylsorna på bromsoket helt från fett.
Därefter spraya med silikonspray eldyl som både är vattenavstötande och sk torrt smörjmedel.
Funkar alldeles utmärkt i kombination med att man gör detta varje gång man skiftar från sommar till vinterdäcken och viceversa.
Glidpinnarna sitter ju skyddade bakom damasker så normalt sett ska inte grus och skit ta sig dit. Jag har nog ärligt talat tagit det som "legat på hyllan" (ej kopparpasta) när jag har smörjt glidpinnar och har aldrig fått några problem oavsett vilket fett som hamnat där.

Kopparpasta är väl mest tänkt för att saker som inte rör sig ska gå att plocka isär, t.ex tappar, skruvförband som är utsatta för hög värme och liknande, kanske inte som smörja till rörliga saker.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Jag har smörjt in dessa glidpinnar med vanligt smörjfett på jag vet inte hur många bilar, aldrig upplevt några problem.
Bromscylinderfett är det ni söker, säljs överallt.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
delorian: Hörs det inte på namnet vad det fettet är till för?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@delorian : Se mitt första inlägg.

Som jag nämnt tidigare så uppger BMW's reparationsinstruktioner att man inte ska smörja in dessa. Brukar själv oftast montera dessa glidpinnar torra.

Så att smörja in dessa glidpinnar ska egentligen inte behövas och är troligtvis inte kritiskt. Viktigare isåfall att göra rent dem och kolla att de är raka. Nämner detta i hur man byter bromsbelägg
Länk

Om smutsen sitter hårt brukar jag rengöra glidpinnarna med WD40 och sandpapper 800 och därefter torka rent med lite bromsrengöringsspray.
Kane ja det hörs väl rätt tydligt eller vad tycker du?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Så varför skall man använda det till glidpinnarna?
Den som skruvat själv vet oftast hur det fungerar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.