AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.791

Köpråd e60/e61

Bo
6
Bo Beamer
BMW 525im -01
Hej!
Jag funderar på att köpa en E61:a Och vill helst ha en 530i. Möjligtvis en 525i. Den ska vara 2007 eller nyare. När jag pratade med min verkstadskille så sa han att jag skulle köpa en diesel istället för att det är så mycket strul med bensin-motorerna efter 2007. Jag har sett en del inlägg om problem men man vet ju inte om hur många som INTE har problem. Är det bara dumt att köpa en bensin? Annars får det bli en 530d eller 525d. Men jag har aldrig haft en diesel och vet inte om jag är sugen på det. Dessutom kör vi max 1500 mil om året. Vad har ni för bra eller dåliga erfarenheter?

Har haft 3 st inkl nuvarande med nya bensinsexan. Helt problemfritt ägande.
16.589
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Efter 2008 finns problem med bränslepump (dyrt) nox-givare (inte jättedyrt) och tändspolar (inte dyrt, BMW tar de flesta på garanti). Inget som skulle avskräcka mig (har haft 2st själv) så vanliga är inte problemen.

Om motorn går bra och jämnt så är det lugnt. Du märker problemen på att bilen rycker kraftigt. Nox-givare får man felkod på men bilen funkar bra ändå utan.

-------
//Lövet
De nya motorerna introducerades from produktionsmånad mars 2007. (Inte 2008 eller senare)

Ang kostnad för nox-givaren så finns det begagnade för några hundra och en verkstad tar ca 500kr för jobbet då det är ett snabbt och enkelt jobb. Hjälpte en vän med detta så jag vet. Det var dock en bensinfyra men det är samma princip.

Tändspolarna får alla bytta kostnadsfritt i samband med service i förebyggande syfte oavsett.

Bo
6
Bo Beamer
BMW 525im -01
Tack för informationen. Nu känner jag mig lugnare och ska bara hitta rätt bensinare ;-)
Finns även dessa problem på 528i i nuvarande generation?

Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Det har inte rapporterats om några liknande problem på F1x-serien vad jag vet. Man gjorde en större uppdatering 2010 då i princip alla bilar som kom in för service fick senaste uppdateringen (både hård- och mjukvara).

Kolla bara att den är regelbundet servad på en auktoriserad verkstad (ÅF eller Mechanum, exempelvis) så är det inga problem!

Lycka till med sökandet - det är en fantastiskt motor!

----
BMW CS/SC #6212
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.