AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
4.425

Nyansproblem med lackstift, vad göra?

Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Tog mig en tur in på bmw för att handla ett lackstift, tänkte lägga igen ett antal stenskott innan polering av bilen.. MEN!! Köper stift och klarlack enligt färgkoden på bilen (mystic blau metallic A07) och börjar lägga igen skadorna på kvällen, i tron om att färgen ska stämma överens såklart.. trots att det är lite halvdassigt ljus ute så ser jag att färgen är mörkare än lacken på bilen men är ändå helt övertygad om att det kommer blekna till sig då det torkat och härdat, dum som man är så fortsätter jag, har ju rätt färgkod och allt.. men i helvete. Nu har jag mörka (läs svarta) fläckar över hela jävla huven istället.. vad gör man?!

Mvh
sp
648
spacco
BMW 750iAL -95
Volvo 744GL -88
BMW 520dAT -08
Trist!
Reklamera om du har originallack på din bil. Ta pengarna och åk till en bil-lackerare och be att få blandat en deciliter färg efter att han matchat med din bil mot sin färgkarta (alla lackfirmor ska ha det)
Pratar man sjyst ställer dom flesta lackerare upp på det.
Du får då en burk färg som räcker länge och är bra matchad för just din bil. Men det är ändå fullständigt omöjligt att få 100% nyansrätt med att dutta i färg.
Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Ja, otroligt besviken blev jag.. har fått som förklaring av en lackfirma att metallicfärgen är nästan omöjlig att få till då man penslar den, den ska sprayas för att få ut rätt nyans och effekt.. blablablaa, varför säljer man då skräpet utan att informera om att man kommer förstöra bilen iprincip.. givetvis förstår jag att det kommer finnas viss nyansskillnad med ett lackstift, men det är som natt och dag på det jag la i. :/ är lacken svår att bättra på eller har jag helt enkelt fått fel färg? Har läst att det är väldigt viktigt att skaka stiftet noga, vilket jag gjort utan något bättre resultat..
Gäller det din E34? Isf är det högst tveksamt att den är "Mystic Blau", den färgen fanns inte 1993, eller jo möjligen via Individual...
Visa användare
360
tompathepilot
BMW 335i Touring M-sport -09
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost -15
Jag har varit ute för detta tidigare när skiten inte stämt i kulör. Sist körde jag till Lackdepån i Halmstad, de säljer och bryter lack till lackerare och det går även köpa små burkar bättringsfärg hos dem.
Kolla runt och se om du har någon sådan butik som säljer till lackerare i din närhet.
Jag har tidigare lackat grillar och annat som jag köpt på spray och det har stämt till 100%.

Di
248
Dirigo
e34 525i sedan -93
e61
Nej tyvärr, har ej uppdaterat signaturen där på ett tag.. det gäller en e61. Var in på en lackfirma här på byn som körde deras kamera mot lacken, han fick upp exakt samma färgkod som bilen är lackad i.. så jag börjar undra om jag fått fel färg i mitt stift? Det känns dock högst osannolikt då det är ett bmw orginallackstift..... kan jag köpa ett lackstift från en oberoende billack med samma färgkod och få ut en helt annan nyans?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.