AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.956

Leta upp en E36 328i Individual

Tjenare!
Har viljat få tag på en fin E36 328 Individual Coupé en längre tid nu.
Har viljat ha en fullutrustad med M-sport paket med allt man kan önska.
Men dom är inte så enkla att hitta nuförtiden! Det är såhär att jag har letat en längre period på Facebook, Autopower, PPF, olika forum, blocket med mera efter att hitta en Individual som är fin . Men utan större resultat...

Så min fråga är, hur kan jag gå tillväga att hitta någon av dessa som finns kvar i landet?
Hur många Individual finns det i Sverige?
Finns det någon tillvalsutrustning som medför problem som jag bör undvika?

Jag tackar så mycket för all hjälp jag kan få!
Om ni själva har en som ni kan tänka er att sälja, så tveka inte med hör av er!
Ti
455
Tinne
Kör:
E53 X5 4.4i
E46 330 Ci
Volvo XC60 T6 Recharge -24
Länk

¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤
Vill hitta någon inom svea riket!
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Hej!

Tyvärr så är det nästan omöjligt att hitta fina e36:or överlag nu för tiden. Om man nu inte med fina menar "böttsänkta" stancade vagnar med uppfuckade skärmkanter och underreden :)

De som är entusiastskött samt riktigt vålvårdade är få och sällsynta och dessutom är de allt som oftast m3:or.

Den bilen som Tinne länkade till faller nog inte inom ramarna för vad du söker :) Har svårt att tro att de få m-sportstillbehören som sitter på den bilen satt där från fabrik. Sunkig standardinredning samt långmilare. Bytta framstrålkastare(varför?)

Har själv ett stort intresse av just e36 modellen, har haft relativt bra koll på de "intressanta" bilarna som varit utannonserade de senaste åren.

Och kan säga att det är sjukligt sällan det dyker upp någon trevligt utrustad e36 M-sport som inte är sönderrostad/sönderstaylad. Trevliga individualutrustade bilar ska vi inte tala om hur sällan det dyker upp :)

Jag var lite i samma sits som dig för ett gång år sedan(håller väl iofs fortfarande ögonen öppna efter fina e36:or;)).

Min önskelista såg ut som nedan:

328/323
Faceliftad
Manuell
M-sport
Rostfri
Gärna låga mil få ägare

Passerade ett gäng mer eller mindre sunkiga e36:or i min ägo.

Men en dag fick jag syn på ett intressant objekt på Blocket.

Annonsen i sig var ganska usel men grunderna verkade bra. Säljaren kontaktades omgående och jag fick ett regnummer. En lättare kontroll gjordes, ägarhistorik, gamla besiktningsprokoll samt utrusningslistor kontrollerades och det verkade vettigt.

Så ringde upp säljaren och gjorde upp affären på tel, handpenning fördes över och tåg bokades. Från det att annonsen kom ut tills att vi gjort upp affären tog det kanske tre timmar ;)

Väl framme i Landskrona möttes jag upp av säljaren och en polare till denna. Ett snabbt varv runt bilen och allt såg helt ok ut. Provkörning gjordes ej för affären var ju redan uppgjord.
Papper skrevs och pengar fördes över(strax under 50k om jag minns rätt)

Nu visade det sig att säljaren kanske inte riktigt hade varit 100% ärlig om allt, ett kasst hjullager och en näst intill sopslut lamell gjorde resan 30 mil hem lite spännande ;)

Hittade även senare en färgskiftning på ena bakflygeln(skadad klarlack) som jag inte riktigt var tillfreds med.

Men i det stora hela var jag sjukligt nöjd! För nu hade jag äntligen en Individual 328iC M-Sport -03/98 13400mil i min ägo! Och helt utan rost!!!

Sedan satte pedanten i mig fart och det investerades väl ca 65-70k under det första 1-1,5 året. Lack utvändigt, lister, clips,strålkastarglas, chassi, bromsar, avgas,fälgar osv. Det mesta enbart för att få den i "hållkäftenskick" och egen tillfredsställelse ;)

Så idag kan jag stolt säga att jag äger en av Sveriges(Europas?) finaste 328iM-Individual(idag ca 13700mil) och den kommer med största sannolikhet få följa mig i graven.

När den hämtades:
Länk

Länk

Efter "färdigställande":

Länk

Länk

Länk

Så vad vill jag säga med detta sjukt onödigt långa inlägg, jo jag kanske kan ge lite tips:

# Leta fram lämpliga objekt på t.ex garaget.org och kontakta sedan ägarna.

# Ha pengarna framme och "vila inte på hanen" om lämpligt objekt skulle dyka upp (då köper jag den ;) )

# Betala för skick!!! Uppfräshning/renovering är dyrt!

# Passa dig för annonser som innehåller ord så som: Oneblocks, angeleys, 19" Dotz fälgar, ögonlock, monsterstereo, nyskick, unik, 99% rostfri osv. :)

Sen som avslutning vill jag bara önska dig lycka till i jakten! Är övertygad om att hittar man en välvårdad e36:a med lämplig utrustning är detta en lysande investering!
Kommer(om det inte redan har hänt) ha liknande prisstegring som fina e30 samt e28:or har!

///Stefan

Som Stefan85 skriver, det kostar fläsk att "fixa" grejer. O kruxet är, har man börjat så höjs ribban under arbetets gång, lite som en viss Alfons brukar säga, "Jag skall bara..."
Iaf att hitta en fräsch Individual är inte omöjligt, MEN då kostar den inte som alla andra, utan förmodligen dubbelt så dyr, eller kanske mer än så. Är du villig att sträcka dig så långt? Mitt råd är att skippa kravet på "Individual", Individual kan vara vad som helst i praktiken. Två exempel, min E34 är "Individual" men det enda man gjort är att den SAKNAR rollos i bakdörrarna (elroll gick bara att få med rollos i bakdörrarna, men se det ville första ägaren inte ha, o vips så blev det en "Individual"...).
Den ena caben är Individual den med, men då mer det man förknippar med uttrycket, dvs "unik" exteriörkulör (Nej inte alls, men unik för M3. Orientblau var en standard färg för alla E36 utom just M3, ville man ha en Orientblau M3, ja då fick det gå via Individual). Inredningen är kanske lite mer speciell, en sk "Individual colletction", i mitt fall helt sandbeige innuti, just det där med sandbeige ovandel på instrumentpanelen är väldigt ovanligt tydligen...Länk

Så kontentan då: Det finns fina bilar som INTE är Individual, Technoviolett är en grym färg för att nämna en, speciellt i kombo med en ljusare inredning (inte ljusgrå!)
Tackar stefan och dawwe för svaren! Kul att ni vill lägga ner tid och hjälpa mig! :D
Individual är kanske något jag får se över, men jag har haft mina "krav" på vad som ska finnas i bilen. Som är då följande:
- Manuell
- Facelift
- Taklucka
- Sportstolar med värme
- Sportratt
- M-sport paket
- Farthållare

Färg har inte spelat någon större roll, tycker E36 går ha fint i vilket som!
Men efter flertal timmars letande dom senaste dagarna så hittade jag en, kollade upp vilken utrustning den hade och annat, sen kontaktade jag ägaren! Han ville inte sälja först men gav han ett bud på 40'000. Nu verkar det mer som han är intresserad av att sälja! Nu vågar jag dock inte säga var jag hittade den för då kanske ni hinner före! ;)

Men, det rör sig då om en Cosmos-svart 328iM från 97 på 18700mil.
Kom till Sverige 2002 (från Tyskland) och varit 6st ägare i Sverige.
Utrustningen är:
Standard Equipment
S214A Automatic stability control (ASC+T)
S246A Manually adjust. steering column
S410A Window lifts, electric, front
S440A non-smoker package
S465A Through-loading system
S520A Fog lights
S542A Check Control
S548A Kilometer-calibrated speedometer

Optional Equipment
S243A Airbag for front passenger
S277A BMW LA wheel/double spoke
S302A Alarm system
P337A M Sports package
S354A Green windscreen, green shade band
S401A Lift-up-and-slide-back sunroof, electric
S415A Sun-blind, rear
S423A Floor mats, velours
S428A Warning triangle and first aid kit
S431A Interior mirror with automatic-dip
S473A Armrest front
S481A Sports seat
S494A Seat heating driver/passenger
S498A Headrests, rear, mechanically adjustable
S510A Headlight aim control
S534A Automatic air conditioning
S540A Cruise control
S554A On-board computer V with remote control
S670A Radio BMW Professional RDS
S672A CD changer for 6 CDs
S676A HiFi speaker system
S704A M Sports suspension
S710A M leather steering wheel
S785A White direction indicator lights
L801A National Version Germany
S863A Retailer Directory Europe
S879A On-board vehicle literature German
S915A Delete clear coat

Code Information
S686A Antenna-Diversity

Vad jag har sett på bilder ska denna bilen vara i absolut toppskick! Ägaren nämnde att bilen var i "Extremt fint skick." Så min tanke är då, hur långt är rimligt att strecka sig i pris för mig? Om han nu inte vill sälja för 40'000, bör jag buda högre (Isåfall vart borde jag sätta taket)? Bilen har allt som jag önskat mig och lite till som sagt!

Men vilken prisklass tycker ni är lämpligt för en fullt utrustad 328 som är i mycket bra skick?
Har inte sett bilen, men 40000 är inget dåligt utgångsbud iaf. Mitt råd är att du tittar på bilen först, det kan heta att den är "Sveriges finaste" sen när man kommer dit så upptäcker man lite "smågrejer",o då yttrar säljaren "Men den är ju 17 år gammal så...". Skulle tippa att om den är verkligen outstanding i skicket, o säljaren har inte tröttnat på bilen så får du nog klättra upp till strax över 50" för att få den. Det är mycket pengar, men som sagt det kostar ännu mer att göra i ordning...
Dawwe, skrev såhär när jag la mitt bud "Om det inte finns någon rost alls och den är lika fin som i bilderna (toppskick) och milen är fortfarande under 20'000 så skulle jag kunna ge 40'000 för den!". Bor inte så långt ifrån bilen, och betalning sker såklart på plats om han vill sälja! Är det inget och ha så vänder jag och kör hem igen bara.

Min budget ligger på ungefär 60'000, så betalar gärna extra för bra skick! Hur som helst så kommer en rekond ske (vad jag än köper) efter inköp då jag gillar hålla min grejer i toppskick! Men känner inte för köpa ett objekt som behöver omlack, brukar vara svårt att hitta en bil med enbart skavanker i lacken med för den delen...
Vidarsson: För 60" skall den vara "felfri", men fel hittar man alltid, gäller bara o leta:). Åk o kika, bli inte för sugen på bilen bara, ha lite is i magen. Det bästa är oftast att inte köpa bilen på studs utan "smälta" intrycken liiite, ja om nu skicket inte är "rätt" o priset hel-rätt i förhållande till skicket så klart...
Dawwe, jo det har du helt rätt i! Blir man för sugen så kan det leda till man betalar ett stort överpris... Men har nu gått igenom varenda 328a på garaget utan att hitta något intressant (Kollat VIN och på Transportsstyrelsen). Finns det någon annan sida där det finns många E36 man kan börja söka upp och leta om?
St
366
Stefan85
e36 328iM Coupé-98
Santorinblå

e46 325iC Cab-03

F20 M140i Shadow Edition-2018 SÅLD
Mineral Grey

Instagram:
@e36individual

Lite nyfiken om det har blivit något köp?

///Stefan
Ko
45
Kobie10
Bmw 325i M-tech II - 89
Vet inte om du hittat en, men såg denna som kom ut igår.

Länk

Är Sierrarot Individual färg?

Har själv också kollat lite efter en fräsch 328:a dock vill jag helst ha limo.
Har glömt att uppdatera er lite om vad som har hänt!
Blev ett bilköp, dock ingen E36! Utan det blev en Imola II röd 325iC E46 med M-Sport från fabrik! Trivs mycket bra i E46an och det känns ändå rätt! Den har skavanker som ska fixas, men annars mycket bra bil! Sökandet efter en E36a kommer fortsätta så fort man har garage. Men tills dess får jag lägga ner energin på E46an!

Tack för all hjälp! :D
Er
91
Erik _328
Bmw 325 e90
Grattis till köpet även om det inte blev en e36!

Jag förstår ditt intresse och sug efter en 328 coupe med m-paket och all utrustning. Det är en underbar bil med fantastisk byggkvalité som man inte ser ofta nuförtiden.

Jag hade tur och fann en svart e36 328 coupe med original m-paket och i princip all utrustning utom farthållare och taklucka. Den hade gått knappt 16000 mil när jag köpte den (hösten 2012, jag gav 30 000 för den) och har nu gått lite över 17k. Den har saffransfärgad skinninredning och sportstolar (m3:ans). Är visserligen importerad men kom till Sverige 2001. Har under tiden i Sverige ägts av en äldre dam under nästan hela tiden. Är knappt någon rost på den och är helt original. Har tänkt att behålla den då det känns som att en sådan här bil kan komma att stiga i värde om man tar hand om den och låter den vara original. Känns som att byggkvalitén är något utöver det vanliga.

Hoppas du får mkt nöje med e46:an och att du i sinom tid hittar en 328 e36a individual!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.