|
|
|
|---|---|
|
Tänkte jag skulle dela med mej av min väldigt positiva erfarenhet av en relativt enkel och billig ljuduppgradering på en BMW standard stereo (den enklaste modellen med 6 högtalare). Okej, du kan inte skaka lös nummerplåten med basdunk, men du får ett klart ljud med bra frekvensomfång och dynamik. Jag har en e61 2008 med väldigt dåligt ljud i original. Beställde MB quart 200.3 kitet och ett JBL GX-A602 2-kanals slutsteg. Jag köpte ett par av BMW hifi systemets mellanbas och diskanter begagnat billigt. Steget monterades bakom vänster sidolucka i bagaget, där extra slutsteget skulle ha suttit original. MB quart basarna matas av slutsteget, som får sin signal via högnivå från original basutgångarna under stolarna. De övriga högtalarna matas från original stereon. Framsystemen byttes till MB quart med filtren klistrade på insida dörrsidor. Och de begagnade BMW hifi-högtalarna sitter i taket bak. Hade jag fått tag på ytterligare hifi stereo högtalare så hade jag nog bara köpt MB quart basarna och skippat MB quart fram. De låter ungefär lika bra. Som sagt jag är väldigt nöjd med ljudet, speciellt då jag matar med okomprimerat CD-ljud. Komprimerad mp3 musik på CD-skiva låter inte så bra. Om det är för att just de är dåligt rippade eller att BMW stereon är dålig på att koda om vet jag inte. Nedlagt tid ca: 3 kvällar. Mina kostnader: MB quart 200.3 2.995 kr JBL GX-A602 600 kr (blocket) BMW Hifi högt 200 kr (tradera) | |
|
Hej Slutsteget bak hade du fördragna kablar ? |
|
| Nej, köpte ett kabelkit från biltema och kompletterade med extra högtalarkabel för skarvning av högnivå och tillbaka till högtalarna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.