AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.764

skjuta på bromsvätskebyte...?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Min 130 ska enligt serviceplanen (och datorn i bilen) ha ny bromsvätska var 24e månad... till skillnad mot t.ex. min 319 som bara får var 48e månad enligt plan.

Nu säger datorn (och serviceboken) att det är daxs för ett byte i sommar... men jag har bara kört ca. 600 mil sen förra bytet och funderar om jag skulle kunna vänta med bytet till nästa oljeservice som blir i mars -15... om kanske 2-300mil.
På BMW har dom tidigare sagt att den där är inte så noga att göra exakt på datumet.
Till saken hör att bilen är avställd från nån gång i november till mars när det är dags för oljeservice. (Jag gör oljeservice i mars varje år, alltså en extra mellan ordinare byten)

Är det så att det bara är tiden som ökar vattnet i bromsvätskan eller är det även körningen...? Jag kör ju väldigt lite...

Det jag är rädd för är korrosion i bromssystemet pga vatten i bromsvätskan, inte nedsatt bromsverkan.

/Jonas
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
jag har förstås en 318 också... inte en 319 :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är nog främst tiden som gör att vattenhalten ökar i bromsvätskan då den är hygroskopisk och suger åt sig vattenmolekyler på molykylnivå.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
jo... så är det nog.

Men varför är det bromsvätskebyte vartannat år på 130in och var fjärde på 318?

Är det så mkt fukt att det kan rosta vid oken... tänker typ bromskolv osv..?

/Jonas
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
är nog kopplat till motoreffekt, som är kopplat till bromseffekt, som måste säkerställas.

/groggen, gissar
kr
512
kris
E93/E90/F07/997.1S
701/999s/FZ750
Nu har dom väl dessutom gått upp till 36månader på senare modeller from 2013 eller 2014. Vet inte varför om det bara är förlängt intervall eller annan olja?
Du kan lugnt vänta med bytet, att byta bromsvätska vartannat år är ganska överdrivet på en std-bil som används till vanlig körning.
Har aldrig bytt på någon bil jag har haft tidigara förutom 130i har aldrig haft några promlem med bromsarna
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Då skjuter jag nog på det...
På så sätt kan jag synka ordinarie oljebyte med bromsvätskan återkommande på våren vartannat år och bara extra oljebyte åren däremellan.

Jonas
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Fire Red beställd
Precis som Johan B skriver så suger bromsvätskan åt sig fukt, oavsett typ av körning.
Så jag hade absolut följt föreslaget bytesintervall. Har själv renoverat bromsok som resultat av att bromsvätskan inte varit bytt, och jag måste säga att i jämförelse är kostnaden för byte av vätska snart intjänad om man tänkt behålla sin bil några år.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Jo, det var det jag var lite orolig för...

Hur förklarar man att det är 2 års intervall på 130in och 4år på 318?

Jonas
Du funderar på att skjuta på bytet ett antal månader, inte många år. Du kan lugnt göra så utan att få problem senare pga det.

Men om detta är nåt som oroar dig så tycker jag du ska byta vätskan så slipper du fundera på det sen, kan vara värt några kronor för själaro med. =)

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
GE: det är absolut inte kostnaden som oroar mej, men jag skulle gärna slå ihop servicetillfällena... Det jobbiga är att lämna ifrån sej bilen... Även om jag bor ett stenkast från novation (bmw Uppsala)

Jag har nog bestämt mej nu för att skjuta på det till nästa oljeservice om inte bilen måste in för nåt annat innan dess.

Jonas
Ba
11
Badzad
330dA Touring -08
I3 Rex -16
Åk in till en välutrustad lokal verkstad. Och mät upp vattenhalten. Min 330 hade ingen förhöjd mängd vatten så jag nolllade och kör 2 år till..är det inte trasigt ska man inte laga det..
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Fire Red beställd
Kan ju i och för sig stämma om man mäter i behållaren.
Problemet är att vätskan suger åt sig fukt, och vattendelen samlas på lågpunkter som kolvar och OK, och leder till angrepp.
Och att skjuta på byte några månader bör vara helt riskfritt, det är ju inte så att efter 2 år så händer allt.

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Tack för svaren.

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.