|
|
|
|---|---|
|
Halloj! Står i valet och kvalet om man ska ge sig in på att effektöka min 318d. Är det någon som gjort detta? Hur blev resultatet? Finns ju en del firmor att välja på... Läste något om att det fanns en spärr som hindrade en från att göra det via OBD uttaget, har man hittat en lösning på det än? Tar gärna emot lite feedback! | |
|
Med en 2009a så bör det inte vara några problem att trimma via ODB, effekten lär väl bli att den känns som en 320d ungefär. Använd en välrenommerad firma som vet vad de gör. /DJ |
|
|
2009 kom brytpunkten för om det går att optimera via OBD eller inte. Om bilen är byggd under första halvan av året (tror det var fram till maj???) så går det att optimera via OBD och vid det andra fallet får man ta ur styrenheten och koppla upp den mot datorn. Oavsett så går mig veterligen alla E90/E91 att optimera. //Sahi |
|
|
Intressant! Då ska jag minsann kolla när min är tillverkad! Ingen som har testat och kan säga berätta om skillnaden? Tack på förhand! |
|
|
Se till att få se moment- och effektkurva före beslut då siffror "+X Nm + X hk" inte säger nånting alls om hur skillnaden i upplevelse blir. T.ex. om du får en kraftigare momentpuckel vid 2000rpm som ger bilen en sämre körbarhet (kraftig skillnad i moment mellan 1500-2000rpm), eller om man bara sträcker ut momentkurvan på höga varv = ingen skillnad vid normal körning, men varvar du ur går den bättre. Mest så att du vet vad du kan förvänta dig menar jag. |
|
| Jo det är klart! Det mest spännande hade varit om någon gjort det eller känner någon som gjort det! Ingen? | |
|
Jag såg i ett nyhetsbrev från våra vänner på Schmiedmann att dom hade väldigt bra pris på "optimeringar". Sagt och gjort så bokade jag en tid och imorgon är det dags! Enligt verkstaden ska det resultera i 181hp och 366nM vilket inte är helt fy skam om man jämför med original 143hp och 320nM(?). Så imorgon vet jag om det faktiskt var värt det eller inte! =) |
|
| Hur upplevde du skillnaden? | |
|
Jag måste säga att jag är grymt imponerad! Bilen är klart mycket piggare och mer varvvillig nu! Framförallt så är det en stor skillnad i vridet. Det lila extra som saknades innan finns nu där och den orkar helt klart med det! Jag rekommenderar Schmiedmann och optimeringen till alla! Dessutom så sänkte jag förbrukningen en hel del! Mappen görs live på plats av PitStop i Sthlm för den som undrar! Det hela tog ca. 1.5 och man får tid till att kolla in alla vackra BMW som står på parkeringen med. :) HHar du fler frågor är du varmt välkommen att fråga! /Wetter |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.