|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Hon gillar saab men vill inte köpa det då 2!! Stycken 9-5 har fått motorhaveri trots skötsel. Max budget 30.000. Hjälp! | |
| Vill ha något som håller!! | |
| Valfri Japanare. Så ny som möjligt. | |
| Vilken storleksklass? | |
|
Beror ju helt på vad bilen skall användas till (körsträckor, last, vart/hur skall bilen köras, komfortkrav, säkerhetskrav etc.) och krav på storlek mm... Japanare är oftast driftsäkra MEN de flesta är fruktansvärt tråkiga bilar att köra. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Pendlar 10 mil totalt varje dag. Ingen småbil. Helst hyfsat säker såklart. | |
|
>>Johan B Skulle en Honda eller Mitshubishi vara tråkigare att köra än Volvo, Saab, Wolksvagn, Citroen eller allt annat som inte heter BMW eller Porsche i förnamn. Lägg av för fan! I normal körning på allmänna vägar är det ingen som helst skillnad mellan vanliga familjebilar. På bana, visst! Eller om du ska pressa stenhårt i varje rondell. |
|
|
Toyota har så högt begpris så jag skulle leta efrer en mazda eller honda. Se upp med rost bara... vilket i stort sett är det enda man behöver kolla på enklare japanska bilar från början av 2000-talet. Möjligen en ford focus flexifuel... dom är stenkalla nu så en sån får du billigt. min syster sålde nyligen en -04 focus flexifuel med 8000mil på mätaren för 22kkr, rostfri var den också. /Jonas |
|
|
Marin, JO japanare är generellt tråkigare att köra än europeiska bilar. Jag skulle vilja påstå att merparten av japanska (asiatiska) bilar är fruktansvärt "själ-lösa" och därför i mina ögon tråkiga, de löser en transportfunktion mellan punkt a och b på ett klanderfritt sätt utan att lämna några som helst avtryck i dina känslor. Titta t ex. på Citroen - inte världens bästa bil kvalitetsmässigt, men de ger en väldigt speciell och komfortabel körning! Därmed inte sagt att europeiska bilar är bättre funktionsmässigt. Faktum är att trots att min gamla E46:a har rullat nästan 40 000 mil nu, blir man glad när man kör den - även om man kör lugnt och fint (vilket jag oftast gör) får man en speciell respons av bilens "kommunikation" och därmed infinner sig en känsla av kontroll i körningen som jag helt har saknat i asiatiska bilar. En faktor som TS bör väga in i bilvalet är om han kan/vill skruva själv på bilen eller måste lämna in den för underhåll och mindre reparationer... För 30Kkr skulle jag personligen kikat på en E39:a - det finns fina exemplar för de pengarna men också en del rostiga sönderkörda ex. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Saab 9-3 då? Från 2004 och framåt? Det är väl andra motorer i dem.. | |
|
>>JohanB Du läser för många biltidningar. By the way...TS är ute efter ett transportfordon 10mil/dag. Ingen rallykalle alltså. E39 är en riktigt bra bil....har själv haft minst 10st. Men för 30' får du bara en rostig långmilare. |
|
|
Håller helt och hållet med Johan B här. Japanska bilar är bra men de är så sorgligt själlösa och intetsägande. Ska hon pendla 10 mil om dagen så ska hon åka bekvämt och säkert, en Citroën C5 (förslagsvis årsmodell 2005-2008) är utmärkt för ändamålet. Kostar minimalt i inköp, 5 stjärnor i Euro NCAP, bekväm till tusen. /Masten |
|
| C5 bästa förslag hitills. Tack, ska kolla lite. Skiter totalt i körglädjen i detta fall. | |
|
C5 hade jag också i baktanke, MEN den faller nog bort om du prioriterar felfritt ägande... Marin, jag läser knappt biltidningar numer, men om de kategoriskt skriver samma sak som jag tycker är det väl snarast något som styrker min personliga uppfattning. ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jo, man vill ju inte ha en strulbil. Får köpa en volvo 740. Drar mycket sopp bara. Hmmm.. | |
| V70N är mitt val om jag vill åka bekvämt, säkert och billigt. Äldre franska bilar går fetbort efter egna mindre bra erfarenheter, | |
| Men v70 strular väl ganska mycket? | |
|
2 st Mazda, om den ena krånglar :) Länk |
|
|
V70N är trång, måttligt bekväm och törstig. Jag har under 5,5 år och drygt 10000 mil i min C5 -05 aldrig haft något problem som gjort att jag blivit stående. /Masten |
|
|
volvo v40 2,0t -03 el -04 med bytt kamrem och bromsrör (brukar få anmärkningar bes vid 15-17' mil). Ingen rolig bil, men hyfsat bekväm med bra stolar, all nödv utrust för långpendling, säker och hyfsat snål på landsväg (0,7-0,8 utan problem på landsväg). Motorerna är riktigt driftsäkra och bara går och går. 996turbo |
|
| Ja, v40 är ett bra tips! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.