|
|
|
|---|---|
|
Hej På väg till jobbet tändes ABS, Antisladd och Bramsvarningslampan samt att Hastighetsmätare, trippmätare och bränsleförbrukning lade ned. Så jag lämnade in bilen på verkstad. De gick bet vid felsökningen då de inte hade någon adapter till ODB-verktyget till just min bil. Men de trodde att det förmodligen var ABS-sensorn till ena bakhjulet som hade lagt ned. De rådde mig till att åka till BMW för att göra en riktig diagnostik, men jag undrar om det är värt det, eller om det är så sannolikt att det lönar sig att byta ABS-sensorn på spekulation. Bilen i fråga är en BMW 320d e46 årsmodell 2000/03 | |
|
Du kan prova att blåsa rent med tryckluft på/vid givaren. Sitter bredvid drivaxeln för den ska ju känna av på det tandade hjulet. Troligtvis har den givit upp. Jag har nya givare som du kan få till hyfsad peng. Bara hör av dig om det är intressant. niklasrydberg@bahnhof.se |
|
|
Du måste läsa felkoderna via det runda uttaget under motorhuven - obd-uttaget ger bara lite "miljövärden" på bilarna som har båda uttagen... Vänster bakre givare ger signal till hastighetsmätare etc. så något är strul med den signalen. Med största sannolikhet är det själva givaren som har blivit sönderklämd av rosten i hålet där den sitter i bärarmen. Räkna med att mejsla/borra bort givaren! Var dock försiktig så du inte går för långt ner och skadar abs-kransen som sitter precis under givaren! Inget svårt jobb men lite skitigt och tar en stund för man måste vara lite försiktig så att man inte sabbar abs-kransen som sagt. Om du måste betala en BMW-verkstad för felsökningen, kan du lika gärna lägga pengarna på en ny givare (undvik no-name-kinaskräp för de kan vara kass redan som nya - satsa på en "märkesgivare" helst oem-kvalitet som bosch eller siemens etc.!) för det är väl ungefär samma pengar...lite surt att först betala felsökning och sedan en ny givare i det fallet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Det finns flera instruktionsklipp på tuben som du kan titta på innan du skrider till verket. Det finns även instruktioner om hur man felsöker med diagnosverktyg. Länk E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.