|
|
|
|---|---|
Verdi |
Skulle eventuellt vilja piffa till min 335d eftersom jag inte riktigt gillar original M403 19" fälgarna. Länk Gillar M434-fälgarna från M550d Länk och undrar om det går att få på dem på en F31. Fram: 8,5J x 20 ET 33 Bak: 9J x 20 ET 44 Ett alternativ är M442 Länk och det är ju en F3x-fälg. Fram: 8J x 19 ET 36 Bak: 8,5J x 19 ET 47 Ser ju att vara liknande ET i alla fall. Skiljer bara 3 mm väl? Visst hamnar de längre ut om det är lägre ET? Är det något annat som kan krångla? |
|
442 kommer bli tillval till F30/F31 iom MY15 har jag hört... Dock inte i ferric grå utan i en annan grå ton. De lär ju passa bra även om 434 är en riktigt snygg fälg. |
|
|
Lägre ET mycket riktigt längre ut i hjulhuset. Ofta finns gott om marginal, framförallt bak. Du har kollat att det är samma navhål? (Har skiljt mellan 3 och 5 serie förr iaf). edit: Fast det löser man ju ifs med navring tämligen enkelt när man tänker efter... ------- //Lövet |
|
|
Bultcirkel, navdiameter och bulttyp är densamma på F1X och F3X. Det som kommer hända med ett byte från 8,5" ET47 till 9" ET44 är att fälgarna breddar 9mm utåt. Du får även 3mm mindre plats på insidan pga den ökade fälgbredden. Samma skillnad gäller fram pga motsvarande skillnad i offset och bredd på fälgen. Du bör även tänka på att M434-fälgarna har däck i dimensionen 245/35R20 resp. 275/30R20 vilket är 20mm bredare än nuvarande. Alltså kan det eventuellt bredda lite mer än vad som står ovan beroende på vilka däck du väljer. Personligen tycker jag dina nuvarande fälgar gör sig betydligt bättre på F31 än M434-fälgarna från M550d. 442:orna skulle passa bättre i så fall. |
|
Verdi |
F11 har väl större hjul-diameter så om jag köper M434 så får jag sätta dit däck med lägre profil än vad man har på en F11. Fast det du säger är kanske att det inte går, och om det går så är det en dålig idé? |
Verdi |
Här är nån som monterat 19" F10-fälgar på sin F30. Länk Verkar funka bra om man går ner lite i bredd på däcken. Är väl samma i övrigt som M434 förutom att den killen hade 9,5" bak istället för 9"? |
|
Skillnaden i rullomkrets är 1,8-2,5% så det är ingen större skillnad vi pratar om. Beroende på marginalen på F31 kan det eventuellt gå. 255 fram och 275 bak är dock brett, speciellt i kombination med att fälgarna hamnar 9mm längre ut. Lär finnas någon som försökt eller frågat om något liknande på bimmerpost.com om inte annat. Tycker dock fortfarande det kommer se lite tokigt ut med M550d-hjulen på en F3X. |
|
|
Såg din länk nu. Han hade dock 19x8.5 ET35 resp. 19x9.5 ET38, vilket inte funkade med 245 och 275. Här kan du laborera med olika fälgbredder och offset: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.