|
|
|
|---|---|
|
Hej, har en 540 som krånglar för mig. Ägde bilen en vecka innan den helt sonika inte ville starta. Då hade jag haft lite problem med att lådan inte ville lägga i backen korrekt ibland utan dunkade i, samt ibland fick man lägga i neutral innan backen för att den skulle hoppa i. Men nu startar den alltså inte alls, växelindikatorn i instrument huset reagerar ej, endast om man lägger i sportläget börjar det lysa i instrumentet. Bytte då växellägesgivaren nere på lådan utan framgång, fick tips om oljenivå kontakten och den felade ej heller. Senaste budet är att växellådans temp givare ger fel värden. Att den är överhettad, och enligt en vän på verkstad så visar ej bilen någonting i instrumentet då. Därmed startar ej bilen. Någon som kan bekräfta detta? Mindre sugen på att riva ner låda i onödan. Symptomen är alltså att startmotorn ej klickar alls, men drar runt om man lägger Ström på den manuellt. Mvh | |
|
Såvitt jag vet kan inte fel-i-lådan trigga / spärra att man inte kan starta motorn. Första jag skulle prova med är en annan nyckel. - det felet hade jag på min 540. (EWS) |
|
| Steg 2 - är att kolla felkoder. | |
|
Finns tyvärr bara en nyckel, samt eftermonterat larm.. Hur fungerar ews på 540, klickar inte startmotorn alls? Borde väl kunna starta bilen genom att mata startmotorn manuellt med Ström såvida det inte är ews? Ger inga felkoder med carsoft iallafall. Förundrar mig lite över att han inte ger någon respons i mätarhuset när man byter växel, borde ju lysa PRND.. |
|
|
Du har ju ett eftrtmonterat larm som spökar skulle jag tro koppla bort det och prova Mvh |
|
|
Ja det lutar åt det, riktigt jobbigt att ta bort tyvärr.. men min "teori" om att bilen borde starta om man lägger Ström på startmotorn såvida inget larm/startspärr är aktiverat stämmer eller? Även om t ex. Växellägesgivaren inte får någon signal, eftersom den bara borde göra så att inte startmotorn får Ström när man vrider på nyckeln? Mvh |
|
|
Kört lite tester med autocom nu, då säger den att den inte känner av vilken växel som är i. L1 öppen L2 öppen L3. Öppen L4 öppen osv.. Backljuset tänds ej heller, så det är ju nånting lurigt med växelväljarens givare. Som är bytt till en beg, men fungerande. Mvh |
|
|
om EWS inte tycker att du skall köra går det inte att starta med ström på startmotorn. - motorn tänder inte. men din sista analys där låter det som att motorstyrningen inte får okej på "P" eller "N" läge som behövs för att kunna starta. monteringsfel på lägesgivaren - eller trasig box till lådan kanske... |
|
|
Hej! Ja, jag tror mer på motorstyning.. Ser inte hur jag skulle kunnat montera lägesgivaren fel, den passar bara på ett sätt. Provade dessutom röra på den när den var lös och inget hände i instrumentpanelen.. Boxen är nog intressant att kika på då, går dessa byta enkelt eller är det en massa kodande och grejer? mvh |
|
|
Hej tycker du börjar i fel ände Börja med larm och läges givaren till lådan Varför skulle motor styrningen gå sönder? Du har ju svart på vitt att det är nått med lådan eftersom den inte indikerar växel läge Mvh |
|
|
Hej. Jag uttryckte mig fel. Menade växellådans styrning. Antar att den här en box? Kan man på något vis tvinga bilen till att tro den är i P? Tex bygla lägesgivaren eller liknande? Mvh |
|
|
Bra läsning - för att se hur det hänger ihop: Länk |
|
|
På gamla volvo kunde man bygla 2st kablar om man konverterade från automat till manuell . Och det var väl i princip lägesgivaren som man fixade då. Ta fram ett elschema när du grejar för det underlättar massor i din felsökning. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.