|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Enkelt sätt för firman att slippa undan en hel del grejer som normalt sett följer med vid affärsverksamhet vid bilförsäljning. 1. De behöver inte lämna garanti, du har köpt bilen av en privatperson. 2. Bilen syns inte att den gått via dem, alltså lätt att trolla bort hela deras förtjänst så den inte råkar ut för skatt. 3. Du köper i tro om att du har alla tryggheter som man får vid köp av firma, men har ingen trygghet alls... |
|
|
Man har lagligt sett samma trygghet även vid förmedling (oavsett vad handlaren påstår). Har bilen annonserats av handlaren och affären gjorts upp i dennes lokaler gäller konsumentköplagen. ------- //Lövet |
|
|
Skulle säljaren/ägaren nämna det när vi köpte bilen så hade vi inte haft några problem att betala tex halva skatten var eller liknande, men nu har man inte sagt någonting utan bara totalt struntat i räkningen. I grund och botten är de ändå han som är ansvarig för att skatten ska betalas. Vi har inte fått hem någon räkning. Så hade man varit en person som inte alls har koll på detta hade man ju kört bilen helt ovetande om att den har körförbud. Hade tidigare ägare kommit med förslag nu om att vi tex kan dela på skatten så hade vi inte tjafsat. Nu säger han bara att han vägrar betala någonting. Då blir de mer en principsak ifrån vår sida. |
|
|
De löste sig till slut. Han kom med förslag att vi skulle dela på skatten. Va inte mycket att orda om.. Skönt att bilen får rulla på måndag igen. Tur man har 2 bilar :-) Tack för alla svar! |
|
| Han kanske läste ditt förslag här i tråden. | |
|
Har man köpt en påställd, skattad (i lagens mening) och besiktigad bil via en firma, (fast bilen är reggad på en privatperson) som dessutom var tvär från början, hade jag aldrig gått med på en förlikning om än att man betalar skatten i förskott som Lasse-sl säger. Men det är jag det. /Martin |
|
|
Jovisst, men de är skönt att få de där ur världen också. När den nu stått ett tag så känner man att de varit skönt att haft den vissa dagar. 120:in är inte speciellt praktisk alla gånger.. |
|
|
Jag köpte en Bmw en gång och fick ett bra pris, 2 dagar senare ringde den gamla ägaren och sa att han fått fakturan på skatten, eftersom jag ska bruka bilen så såg jag inga problem att betala. Men säljs något som skattad och besiktad då tycker jag att de får betala in den. |
|
|
Nu var det väl inte själva betalningsskyldigheten för fordonsskatten som var problemet, utan frågan handlade väl om vilka konsekvenserna blir av att köra med en en bil som har körförbud pga obetald skatt? Dels lär du sannolikt få böter på något belopp, vet ej vilket. En annan konsekvens av att bilen är belagd med körförbud är att helförsäkringsmomentet bortfaller. Trafikförsäkringsmomenentet bortfaller aldrig eftersom trafik-delen är en tredjemansskada och aldrig kommer försäkringstagaren till gagn, utan endast andra "helt oskyldiga" med-eller mot-trafikanter. Om du själv däremotvållar en olycka genom att t.ex inte iaktta högerregeln och din bil blir skadad så får du ersätta det själv, vilket nog kan blir lagom surt. |
|
|
"Kravet på att bilen inte ska ha körförbud är vad som i försäkringsavtalslagen benänms för säkerhetsföreskrift. För att en sådan ska kunna inverka på rätten till ersättning vid ett försäkringsfall krävs det att det finns ett rimligt orsakssamband mellan körförbudet och försäkringsfallet (ex. dåliga däck -> kör av vägen vid våt vägbana). Kravet benämns adekvat kausalitet. Man kan därför ganska lätt göra en indelning i inträdda körförbud (pga. ex utebliven besiktning) och meddelade körförbud (pga. trafiksäkerhetsrisk vid ex. besiktning). Om det är ett meddelat körförbud har försäkringsbolagen en större chans att kunna neka ersättning än om det är ett inträtt. I princip alla försäkringsbolag skriver emellertid i sina villkor att försäkringen inte gäller om bilen är belagd med körförbud och handläggarna nekar regelmässigt ersättning på grund av det. Man måste därför begära onmprövning i nämnd eller liknande (där man förhoppningsvis åtminstonde känner till att det finns en försäkringsavtalslag) och där relatera till ovanstående." sign "rzmz" på zatzy.com... Länk |
|
|
Ringer förra ägaren upp och säger att fakturan har kommit har man ju ändå chansen att ta ställning. Vad man än tycker om det så är det fortfarande så att den som står som ägare den första i månaden är den som är betalningsskyldig. Gör man inte upp någonting på plats när affären görs så tycker jag de inte är mer än rätt att man sen delar på skatten. Det är säljarens ansvar att betalningen kommer in. Det bästa för att slippa sånt här trassel är väl att försöka skippa att sälja en bil första dagarna i den månaden bilen ska skattas. Det är sällan man har sån panik att man kan försöka undvika det. |
|
| Tror det här är ett vanligt problem, och enklast vore väl att konsekvent göra så som lagen säger, det jämnar nog ut sig. Men visst, jag förstår båda parter, var själv med om detta med en bil jag köpte, men där jag valde att ta skatten för att slippa krånglet. Men det kändes faktiskt lite surt, jag hade stått för mina kostnader om vi inte avtalat annat, vilket vi inte hade gjort i det här fallet. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Var vänlig och skilj mellan körförbud (som inträder pga tex utebliven besiktning) och användningsförbud (som inträder pga tex utebliven skatt) då påföljderna är olika för dessa två fall. |
|
påföljd användningsförbud 1000 kronor påföljd körförbud 1500 kronor |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nja, det är ett par detaljer mer kring det där. Om man blir stoppad av polisen och det gått mer än två månader från att skatten skulle varit betald så skall polisen omhänderta registreringsskyltarna (Vägtrafikskattelagen, sjätte kapitlet, tredje paragrafen). Fortsätter man att köra och man blir stoppad än en gång så är ju såklart straffskalan högre. Men i det tafatta och tandlösa rättssystem vi har så är lutningen av straffskalan så liten att den knappt är mätbar - ibland kan man tro att syftet med straffen är att uppmuntra till brott. |
|
Råkade ut för det motsatta när vi sålt Corollan. Vid försäljningen påtalade jag MINST tre gånger för köparen att denne skulle betala skatten även om registreringen var på mig betalningsmånaden innan själva skattemånaden började (skatten skall betalas INNAN skatteperioden börjar dvs. INNAN månadsskiftet) och då var allt helt OK. Dum som jag var skrev jag inte in detta i köpekontraktet. Några veckor senare ringer köparen och är upprörd över att bilen har körförbud pga. obetald skatt - då påtalade jag sakligt att överenskommelsen vid försäljningen var att hon skulle betala skatten. Kärringen börjar då gorma om att hon minsann har lagen på sin sida och jag är skatteskyldig eftersom jag var registrerad ägare månaden innan skatteperioden började. Efter en stunds fundering tänkte jag att bara för att vara smidig då det delvis var mitt fel (då jag inte skrivit in detta i kontraktet) att jag kunde tänka mig att stå för halva skatten om hon betalade in sin halva till mig i förskott - så kom vi till slut överens om att vi skulle göra. När jag senare mailade över mitt kontonummer till henne, skrev hon ett argt mail tillbaka och "tyckte jag var löjlig som krävde hälften i förskott eftersom hon "inte litade på att jag skulle betala in skatten, utan blåsa henne på pengarna och att hon minsann hade rätt enligt lagen. Hon skrev också och att hon skulle betala in hälften efter jag betalat skatten...", då tvärvägrade jag eftersom jag kände att hon aldrig skulle betala in pengarna och jag tänkte att detta drar jag på tills jag får en inbetalningspåminnelse så kör hon åtminstone olagligt fram tills dess... Efter några timmars väntan förde hon under protest över pengarna till mitt konto och jag betalade skatteskulden som växt med någon hundring.... Kontentan och min personliga lärdom: Skriv ALLTID in denna typ av överenskommelse i köpekontraktet eller ställ av bilen och sälj den avställd - då är det nya ägaren som får ställa på den och får då automatiskt skatteskulden. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"eller ställ av bilen och sälj den avställd - då är det nya ägaren som får ställa på den och får då automatiskt skatteskulden" Det där har jag försökt göra på ett smidigt sätt men hittar inget bra. Att ställa av bilen vid ägarbytet är en barnlek men hur ska nya ägaren ställa på bilen när han ska åka hem? Ringa talsvar känns sisådär seriöst att nya ägaren ska behöva göra på min parkering. Och vilket regbevis är det som gäller? Det behövs väl en kontrollkod eller liknande för att ställa på den? ------- //Lövet |
|
|
Jo, det blir väldigt struligt att ställa av bilen för köparen, så det är nog inget köparen vill... Jag TROR att det går att göra smidigt via transportstyrelsens smart-phone-app, men jag har inte testat det själv. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
För att använda appen måste man först lägga till bilen i sin app. Det gör man med qr-koden på regbeviset som kommer 2-3 dagar efter ägarbytet. Som sagt, jag har försökt komma på ett smidigt sätt men jag lyckas inte. Nån får gärna hjälpa till med ett bra upplägg. ------- //Lövet |
|
|
I Johans fall skulle du lagt till skattekostnaden på köpeskillingen och sedan betalat skatten... så har jag gjort vid ett tillfälle. /Jonas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.