|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Köpte en bil i Maj som har slutsiffra 2 vilket betyder att skatten ska betalas i slutet av den månaden. Eftersom vi köpte bilen en bit in i månaden så är det ju förra ägaren som är skatteskyldig. Bilen har nu alltså körförbud. Som tur är de ingen bil som måste användas dagligen även om de känns surt. Transportstyrelsen säger själva att dom är snabba ut med påminnelse, men att det kan ta tid innan inkasso och kronofogden tar över ärendet. Av ren nyfikenhet. Vad händer om man ändå skulle använda bilen? Böter förstår jag att man får. Men har hört att när bilen är belagd med körförbud så gäller inte trafikförsäkringen? Så skulle jag köra med bilen och tex orsaka en krock så skulle jag då med andra ord betala en rejäl slant då försäkringsbolaget skulle ge mig kalla handen? | |
| Du får en 1000 lapp i böter samt du får inte köra från platsen jag har också hört ryktet att försäkringen inte gäller men trafikförsäkringsföreningen lär ta det till höga belopp. Min chef råkade ut för detta då han glömde skatten och mötte en polisbil med den nya kameran som läser regskyltar. | |
|
Jag har aldrig varit i den situationen du är i Haas men jag antar att du varit i kontakt med föregående ägare som ställt sig på tvären? Har du undersökt möjligheten att själv betala in skatten för att sedan kräva tillbaka summan av ägaren eller få igen pengarna från Transportstyrelsen när föregående ägare gjort rätt för sig? //Bjersér |
|
|
Har tyvärr råkat ut för detta två gånger (av 35 fordon) då bilarna har köpts "skattade och besiktigade" båda gångerna lät jag kravet gå till kronofogden men sen betalade jag själva skatteskulden så att jag kunde bruka bilen, vilket innebär att man betalar säljarens skuld till kronkalle DOCK kvarstår ett krav på 100kr hos kronofogden mot säljaren som han måste betala själv. Detta hjälper ju tyvärr inte mot att man får tillbaka några pengar men man har iallafall gjort det lite surare för säljaren. I mina fall så var det ena en "målvakt" med rikliga skulder hos kronofogden och den andra var en utlandsfödd som lämna landet. Har du köpt bilen av en reko snubbe betalar han när inkassokravet kommer :) Och att du skulle bli stoppad är föga troligt. Det Gto80's chef råka ut för var en testperiod som avslutades till påsk. Nu när jag köper bilar så ringer jag 0771-141516 och kollar så att skatten verkligen är betald. /Martin |
|
| Du får betala det själva, om du vill bruka bilen, sedan inkassera dessa pengar på ett fyndigt sätt. | |
|
Det knepiga i det hela är att jag köpte den på en firma, men den stod fortfarande på en privatperson. Så har aldrig pratat med den tidigare ägaren, bara firman. Har pratat med firman och fått telefonnumret till honom, men inte fått tag på honom. Firman säger att dom inte kan göra nåt åt den saken. Tycker firman känns lite skum. Ungefär som dom är polare. Så de är väl bara att vänta och se hur han gör när påminnelse etc dimper ner i lådan. |
|
|
Har pratat med bilfirman igen och fick tag på chefen denna gång. Först ville han slå ifrån sig att den var avställd när bilen köptes, vilket den inte va. Dom hade helt enkel missat att ställa av den. Sen ville han betala för dom dagarna i maj som vi inte ägde bilen, men vi sa direkt nej eftersom vi inte kom överens om något angående skatten när vi köpte bilen. Han insåg sen ganska snabbt att de faktiskt är han som klantat till det hela och skulle ringa upp tidigare ägare och uppmana honom att betala in skatten och sedan återkomma. Han återkom ganska snabbt och sa att tidigare ägare vägrar betala denna skatt även fast det är han som är betalningsskyldig. Han tyckte det är tråkigt att vi har kommit i kläm i detta och erbjöd oss att komma till firman och välja en bil som vi kunde få låna under den tiden våran bil har körförbud. Schyst tänkte jag, men bad att få återkomma eftersom det samtidigt känns lite konstigt att låna en bil av firman under tiden. Finns det någon risk med att göra så? Tycker hela grejen känns konstig. Tidigare ägare är tydligen en bekant till chefen på denna firma och känns då konstigt att firman ska få stå för kostnaden av detta. Vad känner ni över det hela? |
|
|
Han borde betala skatten istället. Det borde vara dyrare och mer riskabelt för honom att låna ut en bil till dig (dessutom får han ju betala skatt för den). Nåt är väldigt märkligt med den här firman. ------- //Lövet |
|
|
Jag hade inte lånat någon bil av firman. Om föregående ägare och firman har kommit överens att bilen skulle ställas av innan försäljning så får ju förra ägaren ta det med firman. Låt det gå till inkasso så betalar han rätt omgående. Känner du att du inte vill riskera nått låt bilen stå. Själv bruka jag mina som vanligt medans jag hade användandeförbud som det så fint heter. Inkasso kravet lär väl tyvärr dröja då han har till den siste maj på sig att betala in den ordinare fakturan sen 14/21 dagar till med påminnelse sen ytterligare 14 dagar innan inkassobrevet dimper ner i lådan. *Edit Det är ju redan Juni :) så då går det lite snabbare för dig. /Martin |
|
|
För att förtydliga det hela så är de privatpersonen som vägrar betala skatten, inte firman. Bilen stod på en privatperson när vi köpte den. Är alltså privatpersonen som är betalningsskyldig, men vägrar betala. Eftersom bilfirman antagligen känner sig lite skyldiga att detta inte har sköts snyggare vill han låna ut en bil till oss sålänge. Och ja, de kostar firman pengar i form av skatt och försäkring. Är det som känns lite konstigt också eftersom privatpersonen nu verkar vara en bekant till chefen på firman. Firman får betala för att han vägrar betala... |
|
|
Ring Kronofogden och kolla om föregående ägare har ett skuldsaldo hos dem. Har han det - betala skatten och ta smällen. Han kommer aldrig betala. Är han skuldfri är han antagligen inte särskilt sugen att få en betalningsanmärkning och kommer nog betala snart. ------- //Lövet |
|
|
Har tyvärr inte tillgång till hela hans personnummer. Ibland papperna som låg i boken fanns det ett bytesförslag som gjordes för dryga året sen som inkluderade ett lån så antar inte det är en person med en massa anmärkningar även om det bara är ett förslag. Skulle man ha en massa anmärkningar är det väl inte en toppenidé att åka in till en bilhandlare och be om ett lån. |
|
|
Du kan få fram tidigare ägare via transportstyrelsen - gå in på deras hemsida för instruktioner! Om jag inte missminner mig får man då även fram hela personnummret. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Dom tre senaste ägarna har jag ju på reg.beviset, men där står bara namn och adress, inget personnummer. Borde ju rimligen vara samma uppgifter man får igenom hemsidan? |
|
| Om det inte bor fler med samma namn på adressen kan Kronofogden hjälpa dig att ta fram personnumret genom namn/adress. | |
|
Hur gjordes ägarbytet på den här bilen egentligen? Firman kan ju inte göra ägarbytet själva när bilen står på annan privatperson. ------- //Lövet |
|
|
Ska prova ringa fogden så får vi se vad man kan få fram. Reg.pappret var redan påskrivet av ägaren. Han på bilfirman fyllde bara i aktuell dag för själva bytet. Eftersom de var på en bilfirma la jag ingen större vikt på att anmärka på det. |
|
| Personnumret får du av Skatteverket om du ringer deras servicetelefon | |
|
Har tyvärr varit med om detta två gånger, tjurskallig som jag kan vara väntade jag iskallt tills skulderna gick till kronofogden, då betalades skatten in helt plötsligt! |
|
|
En person som lämnar in ett påskrivet ägarpapper till en bilfirma misstänker jag känner ägaren rätt väl... ------- //Lövet |
|
|
Skatten betalas ju för kommande år. Eftersom det är du som brukar bilen hela perioden (minus några dagar) så är det väl rimligt att du också betalar skatten för din bil. Vad är problemet? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.