AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.463

E39 530D, Lmm? Stödlager? Ryckig gång

Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Hej!

Info:
Efter mycket om och men lyckades min pendlar bil äta upp 3 av de 6 spjällen till insuget. Efterklok som man är har jag demonterat de resterande.. Bilen går ok men knackar lite mer på en cylinder. Enligt färddatorn går den "billigt" med. Knackar varken mer eller mindre på de 600 milen som jag kört efter att spjällen försvann..

Nu till problemen
Enligt datorn går den billigt, alltså ingen konst att åka 0,7! Körde hårt hem från Eskilstuna-Göteborg enligt datorn låg den på 0.77. Verkligt runt 1l/milen.

-problem två är att bilen kan börja smyg-rycka vid jämngas och bränsle mätaren för sig framåt tillbaka.. Är detta typiskt lmm? Om den är skrot skenar förbrukningen och påverkar gången? Om den är kass borde inte någon motorlampan lysa?! Eller är det ev kattarna/lambdan? Hade en golf IV som började rycka kraftigt och detta pga av lambdan.. Bilen har gått på 0.74 innan spjäll insidenten :( Vågar man köpa en ny lmm? Isf var?

-tredje problemet, obalans mellan 90-125km/h, är detta däck relaterat (har ett sen slitet däck) ELLER kan det vara stödlagret? Åker man fortare 130- så är det inga problem alls. Om ett lager är dåligt borde det väl vara obalans hela tiden???

Jag hade verkligen uppskattat om någon sig tiden och svarade på dessa problem. Bilen skall nämligen bes och jag måste byta ruta, hjulinställning, kanske lmm.. Och då börjar det rulla gott med pengar för en student som jobbar som en tok för att få det att gå runt. :-/

Med vänlig hälsning, Kristoffer

96% enligt läkarn...
Mi
77
Mirvi G
535d GT -10
Hej. Jag har en 530d som visar aldeles förlite i färdatorn, den drar 065-07 men kan dra mer om jag gasar mycket. Datorn säger 0.55 i snitt. Det går att ändra i färddatorn hur förbrukingen ska korrigeras men i mitt fall har detta inte hjälpt.

Min lmm har varit trasig och jag har upplevt ojämn kraft samt viss "ryckighet" speciellt när farthållaren används. Jag har bytt den och programerat in den nya och då slutade ryckningarna samt den ojämna kraften. Om du eller någon i din närhet har tillgång till INPA så kan lmm enkelt provas, det går också bland annar att göra ett kompressionstest för att se om allt är ok.
Min bli drog dock inte särskillt mycket mera bränsle med trasig lmm. Den gick iallafall lätt under 1l/mil med trasig lmm. Motorlampan behöver inte lysa pga detta. Finns ingen lambda på en diesel tror jag, kattar däremot, de kan säkert bli igensatta men det tror jag inte. Då borde bilen gå väldigt dåligt.
Jag köpte en bosch lmm (hfl heter dem igentligen) på en tysk sida, www.maf-shop.com, den kostade 1465kr med frakt, finns billigare piratdelar på ebay men de är troligen inte lika bra. Se till att få rätt modell.

Vibrationer vet jag inte, tror på däcken.
Lycka till!

Mvh Victor
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Hej! Tack för infon Victor!

Provade att rycka ur kontakten igår till lmm och det lät som att motorn ändrade ljud, inte gången. Mer mekaniskt dovare ljud.

Precis som Victor skrev är det farhållarn som den oftast börjar rycka:(

96% enligt läkarn...
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Hej, idag när jag körde hem i regnet ryckte den avsevärt mycket mera och som Victor beskrev ojämn kraft. Är det tydliga tecken på lmm eller kan det vara tändningsrelaterat?
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Hardy skiva kanske skulle kunna ge lite vibrationer? Men endast i vissa farter.
ma
13
maengs
530xd touring
Jag har upplevt samma bekymmer på min 530xd
endast med farthållare kring 120km/h
har läst felminnet men finns inga felkoder alls på DDE.
ska göra ett LMM test till veckan o se om den verkar vara hel.
annars kan det troligen vara EGR-ventilen som spökar.
skumt då inga felkoder lagras:P

Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Försökte felsöka idag, men kom inte in? Fick alltså ingen kontakt med bilen..
Sa
440
Saij
X3 -12
En möjlig felkälla till ryckningar på ”jämngas” är kontakten till railsensorn – p.g.a. vibrationer i railen bildas oxid/damm på kontaktytorna och motorstyrningen får då ibland felaktiga data ang railtryck. Så länge värdena inte är heltokiga brukar ingen felkod sättas – blir det riktigt galet brukar det (oftast felaktigt) peka på felaktig railsensor. Lösningen är isf att byta kontakten (finns servicesats hos BMW) men det brukar temporärt hjälpa att ”gnugga” kontakten fram och tillbaka på kontaktstiften (trångt som F-n – sitter längst bak mot torpedväggen). Lycka till!!

/Saij
Visa användare
84
Zinik
330I 2002
Suzuki GSX-R 1000 -K6
Tack Saij!

Detta skall jag pröva och läsa på om! :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.