AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
2.522

Ställbara pendelstag krägningshämmare

Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Kan väl även kallas stabilisteringsstag..

Behöver skaffa ställbara stag då dom jag fick med mina coilovers inte verkar passa helt perfekt. Hur man än gör så glappar dom lite.

Så tänkte skaffa en uppsättning av denna typ Länk för att själv kunna passa in rätt längd.
Står ju att dom ska vara till E46, men dom borde ju i princip vara universal då man kan ställa hur man själv vill?
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ingen som har koll på om det fungerar att använda dom här?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Jag har inte testat så vet inte. Men jag hade nog letat efter en grejer som var gjorda för den bilen de skall sitta på. Även om de ärställbara så kan de vara stor skillnad i infästningar m.m.

Du kan ju ringa och snacka med Millway www.millway.se dom är riktigt duktiga på BMW.

/DJ
Visa användare
789
johmei
335i E92
Kollar också detta då min framvagn "knackar" nära full lock. Bör vara stagen.

Du skall nog hitta modellanpassat. Turners variant är iaf olika för E46 och E9X. Länk
Äger en e92 335i jag också och min klonkar, speciellt när det är vått ute. När det är torrt låter inget. Är det pendelstagen? Jag har fått för mig att det är bussningarna till krängningshämmaren fram som är boven.

Mvh
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Det bästa vore ju såklart att hitta modellanpassat som verkligen passar.

På eftermarknads-prylar verkar det ofta som man använder samma delar till olika satser men ändå kallar det modellanpassad då man anser att de "bör" passa flera modeller. Enligt tillverkaren är dom modellanpasade som sitter på nu.

Men är de samma uppbyggnad på framvagnen på e9X och e8X?
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Ja, det är väldigt mycket som är samma i framvagnen på e9x och e8x. Mycket större chans att något för e9x passar än att något från e46 passar. Allting är inte samma dock.

Jag har Öhlins Roa & Track på min bil och Marcus på Millway kör exakt samma kit på sin E8x dock stämmer inte ridehight riktigt på hans bil enligt vad han sagt till mig (det är gjort för e9x och Millway har sålt det till mig).

/DJ
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Okej. Men vill nog helst inte lägga ut dom pengarna som jag antar sånna typ av stag ifrån de märket kostar.

Det som gör de svårare att hitta något som passar till eftermarknadsdelar är att, för jag antar att alla tillverkare inte sätter sina fästen på exakt samma ställe på fjäderbenet?
Köper man då "modellanpassat" ifrån något annat märke så kanske det ändå inte passar till det märket man har monterat?
Eller följer alla tillverkare exakt samma mått som original?
Visa användare
789
johmei
335i E92
Är de ställbara så beror det ju på vilken höjd du ställer in också. Även om tillverkarna försöker göra som OEM ungefär då diffar det nog en del.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Jo märker att de kan diffa en del på mina.
Men om man skaffar ställ/justerbara. För att man ska få dom så tajta som möjligt, kan det vara en god idé att pressa upp krängningshämmaren lite lätt på båda sidor när man monterar stagen?
Tänkte för om man bara ställer in stagen så dom passar precis utan att pressa lär ju risken bli att det glappar igen?!
Visa användare
789
johmei
335i E92
Det skall väl vara så lite spänning i dem som möjligt i neutralt läge, dvs. du använder ställbara för att ta bort all spänning vid bil i nivå samt återställer läget krängaren jobbar bäst i. Du vill inte behöva bända krängaren uppåt för att kunna montera då krängaren förmodligen tar i något annat för att behöva bändas så. Vad händer då när du åker över ett gupp och fjäderbenet-staget-änden på krängaren åker ännu högre?! Allt förutsatt att du monterar med hjul belastade och båda sidor av krängaren avmonterad först.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Tur att jag tog upp det då jag tydligen tänkte tvärtom :-)
Letar fortfarande efter en lämplig uppsättning. Funderar på att prova dom jag länkade till först för att se om de fungerar..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.