AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.192

E46 318i - 2003 anmärkning på krängningshämmare = byta stabiliseringsstag?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Fick inte en anmärkning, men en "bra att veta" på besiktningen av min 318- 03 igår.
"Glapp infästning krängningshämmare båda sidorna" står det i protokollet.
Stämmer det att det bilprovningen kallar krängningshämmare är det som bland reservdelar kallas stabiliseringsstag?
Det ser lätt ut att byta (iaf, enligt vad jag såg på besiktningen), är det bara att skruva loss och dit med nya eller måste det pressas? Påverkar väl inte framvagnsinställningen?

Ska nog ta och byta bromsar fram (ingen anmärkning på det, men ändå) och kanske lika bra att låta verkstaden byta stab.staget då också...

/Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Pendelstagen fram är lätta att byta - kika under gör-det-själv, jag gjorde ett mekartips för ett antal år sedan.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Det är relativt lätt att byta som Johan B säger, men när jag bytte mina hade bultarna rostat fast, vilket var det jobbigaste.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
just de ja... pendelstag kallas dom också. tack för svaren.

Johan B: Hade du inga problem med rost?

Blir sugen på att göra detta själv nu istället för att låta meken gå lös...

Vilket märke ska man välja på delen då?
Finns i en rad oliak märken på reservdelar24.se:
NK, Metzger, MAPCO, Lemförder, Vaico, SWAG, KRAFT, febi Bilstein...

Vad sägs om MAPCO, näst billigast 90 kr/st.
(NK är billigast 75kr/st... Bilstein och Lemförder vet jag är bra märken 145 resp 182 kr)

/Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det var inga problem med rost - se bara till att du har bra verktyg så du får bra grepp så skall det nog inte vara några problem.

Lemförder brukar det vara som är "BMW-originaldel", men även Febi gör bra prylar.

Med tanke på hur många mil du slår ut kostnaden på, skulle jag satsa på Febi eller Lemförder.

Mvh
Johan B

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
ok... jag noterade att autoexperten hade exakt samma MAPCO för ca. 350kr och dessa är något förstärkta, så här står det på Autoexperten:
HPS " High Performance Standard " Artiklar framtagna för ökad livslängd och längre service intervall....

/Jonas
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Är det pendelstag/stabiliseringsstagen de menar då?
Själva krängningshämmaren sitter ju fast i bilen också på två ställen, detta kan också bli glappt.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Jag tolkar det som att det är fästena till krängningshämmaren som avses, alltså inte själva förbindningsstagen mellan spindel och krängningshämmare.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
just
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Hum... får ta och känna efter i pendel/stabiliseringsstagen...
Besiktningsmannen sa faktikst att det kunde vara glappt i endera ändan...
Men sista jag servade bilen fick jag en kommentar på kvittot om begynnande glapp i stab.stag... så jag tror nog att det är dom... alt. båda då.

Om jag tolkar Johan Bs gör-det-självguide så kan man känan på pendelstagen om dom är glappa om man avlastar dom på båda sidor, dvs hissar upp bilen på båda sidorna, vilket jag kan göra i helgen då jag har 2 garagedomkrafter.
Kan man med handkraft känna om det är glappt i krängningshämmarens infästning "innåt"?

/Jonas

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, läs igen...

Det jag skrev (om jag inte missminner mig helt) var att i mitt fall kunde man inte känna glappet när stagen satt på bilen, men väl demonterade kunde man känna glappet tydligt.

Bytet är enkelt, delarna relativt billiga och har du fått anmärkning på dem är det säkerligen dags att byta - de är mer eller mindre förbrukningsvara som måste bytas kanske var 6000/8000:e mil eller så - så byt båda på en gång, du behöver inte "felsöka" för det är garanterat stagen som är dåliga.
De inre infästningarna till krängningshämmaren håller länge och behöver sällan bytas.

Mvh
Johan B

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Tänkte att nån kanske misstolkar påpekandet som löd:
"Glapp infästning krängningshämmare båda sidorna"
Båda sidor betyder i detta fall alltså både vid vänster och höger framhjul.

Jag antar att dessa måste bytas oavsett då, min bil har gått 14k mil. (knappast bytta tidigare...)
Skulle det sedan behöva bytas nåt mer så får vi ta det också.

Är detta bussningar för infästningen av krängningshämmaren "innåt"?:
Länk

/Jonas

/Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Så ser de ut i alla fall - om de är rätt modell exakt får du kolla mot realoem och original reservdels art.nr.

Mvh
Johan B

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
Det kryllar av pendelstag på nätet... men bussningen/fästet för krängningshämaren finns det baar ett fåtal av.
Får mej att tro att det vanligtvis är pendelstagen som bråkar... precis som Johan B skriver...

/Jonas
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Men bilprovningen har i.a.f. skrivit ordagrant vad som är fel. Nu kan jag ju inte svära på om de gjort en tafflig beskrivning, men jag vet att de brukar benämna det stabilisatorstag ibland om det rör dessa.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
jo, men han sa att det var glapp i krängningshämmaren, och så pekade han på pendelstaget... sen sa han att det kan ju även vara här inne (pekade in längs krängningshämmaren) det glappar... svårt att säga sa han...

Har nu beställt kompletta frambromsar och pendelstag från reservdelar24.se för 1/3 av priset i sverige... behövs det så köper jag de andra "inre" fästena för krängningshämmaren sen också.

tack för hjälp och råd!

/Jonas

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Som sagts tidigare så kan man aldrig köpa ett par stag för mycket för de går snart åt ändå ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.