|
|
|
|---|---|
|
Hej. Fick ombesiktning pga. att jag hade en eftermonterad ratt på bilen utan airbag. Då visade sig att även SRS lampan var släckt. Köpte bilen med den ratten monterad för många år sedan, men jag fick med mig originalratten. Jag plockade bort ratten tillsammans med en kompis nu i helgen och han sa att den som bytt ratten innan, han har satt dit ett motstånd. Vi monterade dit originalratten med airbag, men SRS lampan går inte igång. Jag köpte en felkodsläsare och kopplade in den, men där visar den inga fel på airbag sektionen. Hur ska jag göra eller vad ska jag göra. Ombesiktning börjar närma sig. Måste få SRS lampan att gå igång när man vrider nyckeln samt slockna efter några sekunder som den ska göra om allt är ok. Tacksam för hjälp. | |
|
Kolla så inte tidigare ägare helt enkelt har tejpat över lampan - har varit så i flera fall som diskuterats tidigare i forumet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Som Johan nämner alternativt koppla loss airbagen, så du får en felkod och se om lampan fungerar överhuvudtaget och kan få det att fungera på det viset. Sen släcka felkod efter det. | |
|
Bilen är en M3 E36. Har haft instrumentpanelen bortkopplad flera gånger tidigare då jag monterat dit vita mätartavlor och jag minns inte att det satt någon tejp där för lampan sitter i mätarhuset. Läste även någonstans att även om man plockar bort säkringen till SRS lampan då kommer ändå en diod att lysa tillräckligt starkt för att synas. |
|
| Du får kolla upp var det där motståndet kan tänkas sitta , under stolen , i instrumentbrädan (även passagerarsidan kanske måste kollas ) | |
|
Plockar du isär mätarhuset så ser du en liten "tunnel" vid srs lampan som dioden sitter i. Har stött på 2 E36:or nu som tidigare ägare petat in diverse i. Allt för att dölja dioden och sedan kastat lampan. Rensa den och i med ny lampa. |
|
|
Hej. Motståndet satt på gamla ratten. Den tog vi bort när vi bytte ratten. Så det ska inte finnas något motstånd kvar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.