|
|
|
|---|---|
|
Hallå. Jag har ett irriterande motor problem på min bil. Kort fakta: 320 diesel 2003 e46, 42 200mil i skrivande stund, ALLTID servad på bmw, komplett ifylld servicebok = pedantiskt skött av mig och tidigare 2 ägare. Felet: Jag hade dragit en tung fullstor hästtransport (tung belastning på bilen) när jag plötsligt kände att bilen vibrerade onormalt mycket vid en korsning. Stannade på en parkering och mycket riktigt, bilen går bara på 3 cylindrar. Nu till det märkliga! Bara genom förhöjd tomgång (1000varv eller mer) så hoppar 4e cylindern igång. När man kör precis som vanligt efter landsväg går den som den ska. Det är alltså bara på tomgång en cylinder faller bort och bilen går illa. Dagen efter startade jag bilen igen och vips så gick den bra igen (kall motor), jag körde en sväng och den går fortfarande som den ska (varm motor). Men efter att man "pressat" bilen lite, dvs otillåten hastighet och många omkörningar i ca 8 mil. Då försvinner en cylinder igen... Jag har bytt oljan då jag eventuellt kan ha bränt den vid dragning av släpet och därmed orsakat dålig viskositet med följd av dåligt oljetryck på tomgång. Som då skulle kunna i teorin påverka dom hydrauliska lyftarna till ventilerna. Jag böt olja, och den går lika illa efter ett par mils hård körning.. Är det någon här som kan referera till liknande felorsaker? Jag är kunnig mekaniker och har åkt bmw i snart 10år, men detta fel förbryllar mig väldigt mycket! Mvh//Thomas Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! | |
| När den går dåligt, lossa kontaktstycket på en spridare åt gången tills du ser vilken det är som inte påverkar gången sen skulle jag testat byta den spridaren som felar. | |
|
Tack för tipset Niklas, det ska verkligen jag följa upp! Bmw följer inte utveklingen.. Bmw leder den! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.